Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hobbyking Fabrikator.

  1. #1


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard Hobbyking Fabrikator.

    Nån som sett att Hobbyking har en egen skrivare? Vi får snart veta om den är nåt att ha. Kompisen impulsbeställde en igår från EU-varuhuset. Den är redan skickad så den borde komma i början av nästa vecka.
    Hans Makerbot som är ett par år gammal börjar bli helt utsliten så han har pratat om en ny skrivare ett tag, och så fick han syn på Fabrikatorn.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._UK_Plug_.html

  2. #2
    Kobbeuffes avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Lasbilschaufför
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Beroende på vilken Makerbot han hade kan det nog vara ett nerköp är jag rädd. Men jag kan ju ha fel, ska bli jäkligt intressant att se vad den går för. Mitt val om jag hade haft råd skulle hamna på en Makerbot Replicator 2

  3. #3


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbeuffe Visa inlägg
    Beroende på vilken Makerbot han hade kan det nog vara ett nerköp är jag rädd. Men jag kan ju ha fel, ska bli jäkligt intressant att se vad den går för. Mitt val om jag hade haft råd skulle hamna på en Makerbot Replicator 2
    Nja, det eventuella nerköpet är nog isåfall byggytan, men det är han medveten om. En till Makerbot är nog utesluten för hans del, han gillar inte mjukvarorna som körs ihop med skrivaren och den inlåsning det innebär. Han har kollat mycket på min Reprap och brukar säga att han är avundsjuk på den och dom mjukvaror jag använder för slicning och styrning.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Mycket bra initiativ att impulsköpa . Ska ska bli intressant att se när folks erfarenheter börjar ramla in och hur mycket den behöver "uppgraderas" för att få ett bra och prisvärt resultat.

    Jag har själv ingen som helst erfarenhet av 3D-skrivare men skulle gärna ha en (duh!) i lekrummet. Men ska man slå till på denna eller lägga till lite och köpa t.ex. en Ormerod 2...

  5. #5

    Standard

    https://www.kickstarter.com/projects...ody-3d-printer

    Denna tycker jag verkar mer lovande, men man får vänta ett bra tag.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Du, damn, TIKO såg riktigt trevlig ut. Alltid gillar konceptet med delta... Kliar i spontanknappen...
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Jo, men 179$ känns faktiskt fööör billigt. Och om de flesta delar är specialgjorda (enligt Kickstarter-sidan) så tänker jag att det borde vara dyrare, att det blir kinkigt med reservdelar och därmed driftsstopp, samt att många delar är oprövade. Lägg till att Kickstarter-projekt nästan aldrig håller tidsramarna så blev det ett no-deal från mig. Men 11.442 personer tycker just nu annorlunda :-o

  8. #8


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Har glömt att rapportera om Fabrikatorn här. Kompisen fick hem den på ett par dagar och satt genast igång med att skruva ihop den. Den kom i en låda som förmodligen skulle rymma två hopskruvade skrivare.. I den stora lådan var det en hel massa mindre kartonger med delarna inpackade i nåt som såg ut som formskuret depron nästan.
    Efter halva bygget kom han på att han borde göra kabeldragningen snyggt redan från början så det blev lite konstruktion och utskrift av kabelkedjor innan bygget satte fart igen.
    Själv bygget är otroligt gediget och välgjort...jag jämför då med min reprap.
    När den var klar var det dags för en första testutskrift, som blev en katastrof. Han upptäckte genast att han råkat knappa in 1mm tråd i stället för 1.75mm så den matade ju på nästan dubbelt så mycket plast som det skulle vara. När han fixat det så ville inte plasten fastna på glasskivan utan lossnade hela tiden. Hårspray, sa jag. Det använder jag och det funkar perfekt. Där sket det sig för honom och allt stannade upp några dagar. Han är ju "man" och kan ju inte gå till affären och köpa hårspray tyckte han. Säg att du ska ha det till ryggen då , sa jag...
    I vilket fall så köpte jag det åt honom och nu skriver skrivaren helt ok. Ingen skillnad från hans Makerbot som jag kan se.
    Om jag ska köpa ny skrivare inom den närmaste tiden så blir det nog en sån, mycket för pengarna är det. Bara själva byggandet är värt pengarna...
    Enda nackdelen är den något begränsade byggytan, men det får man försöka leva med.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Ifall någon missat det så har HobbyKing släppt en mini 3D-skrivare som är nästan färdigbyggd (ARP?).

    Verkar inte finnas i EU-lagret ännu men gissar att den är på G.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...earch=tiny+boy

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Kliade sjukt i pekfingret när jag såg att de började sälja tiny boy. Tänkte den skulle passa perfekt som första-skrivare. Kanske inte så stor och så bra men ger ett bra hum om vad man egentligen vill ha i framtiden, kanske. "Lyckades" dock hålla mig från att beställa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •