Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Eflite RareBear rekommenderas

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Eflite RareBear rekommenderas

    Behövde en smidig sportkärra, ville ha någonting som jag tror på. Valet stod mellan HSD Viperjet 75mm eller Eflites RareBear. Det blev som synes en RareBear då den verkade passa kravspecen något lite bättre än fläktkärran. Prislapparna var exakt samma på bägge maskinerna.

    Skalamodeller har ofta en för liten kropp och flyger rätt illa, dem behöver vara semiskala och lite uppblåsta för att funka som modell. Det finurliga är att RareBear i original redan är lite av en karikatyr - Perfekt!

    Maskinen kom förpackad extremt väl som idag är brukligt. Snyggt och prydligt. Jag valde en PNF eftersom jag kör med Jeti.




    Att bygga modellen tog ungefär lika lång tid som att öppna kartongen, bokstavligt talat! Det som tog tid var att kontaktera om de tre ackarna. En parantes kring batterivalet... Hyperons celler må lanserats för exakt 5år sedan, men dem är fasen de mest stabila jag testat på marknaden. Andra må vara lättare eller ge mer pulver, men räknar man ihop alla poängen så vinner Hyperion för mig. Förövrigt har jag hört att G4 är på lut - spännande.




    Servona funkar helt okej måste jag säga även om dem inte varit mitt förstaval om jag fått välja fritt. Det är små utslag det handlar om och ganska få procent i mixarna för den skall bete sig som jag vill. Asymetrisk expo på höjden för bekvämare flygning inverterat och skevroderdiffen jag först lade in fick suddas ut igen. Kör ju au naturel utan gyro, bara ploppar i en Jeti mottagare.

    Jag har någon centimeter tillgodo framåt för acken också, trots att jag efter provflygning flyttade fram CG ungefär 10mm mot manualens rek. Vikt 1317gram, mot manualens 1324gram.

    Den utlovade flygtiden på 3minuter var minst sagt i underkant, jag flög ett 15-tal starter på mina första två ackar och en enda lång flygning på den tredje, noterade 7:39min i luften "sportflygning". Helt okej alltså.

    Detta är absolut en flygmaskin jag kan rekommendera, enkel att starta, enkel att landa, klipper inte. Den flyger riktigt fint helt enkelt!

    Det finurliga är att du handlar den precis var du vill :-)

    Superhero

  2. #2

    Standard

    Klockren review!! Har spanat lite på den jag med och blev ju inte mindre sugen nu!!.. Parkzones Habu eller denna det är frågan, två skilda flygplan och den ena edf precis som för dig men valet måste bli bara en och nu blev det en svårare med beslut om vilken :-)

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Habu börjar bli gammal. Den i skum är lätt nog för att flyga helt okej, men den hade behövt moderniseras lite för att flyga riktigt bra. Därför jag tittade på HSD Viperjet istället.

    Jag har kört mer med Björn och det blir löpande flygningar på över 7minuter. Väldigt okritisk att starta och landa. Jag ger bara 40% gas och lägger iväg modellen utan någon större kraft. Små skevroder behöver lite fart för att fungera, men det är inga VM-kast som erfodras. Den tar med sig farten bra och jag väljer antingen att glida förbi med avslagen motor eller elda på förbi och göra vertikalen utan motor. Inga problem att göra en stor loop utan motor, eller ett par rollar på vertikalen i en Immelman. Spar på ackarna och ger mycket längre flygtid utan att direkt göra avkall på prestandan - Eco-flying.

    Jag bjuder på ett program till Jeti DS-16 där den iaf på min sändare går spikrakt på alla håll. Asymetrisk expo och unirate gör switchar överflödiga. Timern triggas genom att luta sändaren åt sidan och volymen sitter på P8.

    https://drive.google.com/open?id=0B9...Z0U&authuser=0

    Superhero

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Första flygningen en vindstilla dag. Nu krävdes ett rejälare kast för att få iväg modellen och ca 5meters glid på gräset vid landning. Den flyger riktigt fint och jag körde över 8minuter alla flygningar, laddade tillbaka 3000, 3100 resp 2700mAh. Snäll mot ackarna med låga 7C i snitt alltså. Helt perfekt.

    Björn nummer två fick sin jungfrutur också, som på räls med annan pilot, lite mindre ackar och DS-16 med kolfiber på

    Notera hur jag valt att ha de bakre servona på kanal 8-9 på mottagaren, clean install!

    Alles för i dag!



    Superhero

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Första flygningen en vindstilla dag. Nu krävdes ett rejälare kast för att få iväg modellen och ca 5meters glid på gräset vid landning. Den flyger riktigt fint och jag körde över 8minuter alla flygningar, laddade tillbaka 3000, 3100 resp 2700mAh. Snäll mot ackarna med låga 7C i snitt alltså. Helt perfekt.

    Björn nummer två fick sin jungfrutur också, som på räls med annan pilot, lite mindre ackar och DS-16 med kolfiber på

    Notera hur jag valt att ha de bakre servona på kanal 8-9 på mottagaren, clean install!

    Alles för i dag!



    Riktigt trevlig kärra.....
    Sedan blev det ju inte direkt sämre att spaka den med ds -16 heller

    Nu ser man fram emot nästa tillfälle att lufta kärran igen tjoho....

    //Annan pilot

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Förbiflygning som kan ge smakprov på farten. På räls även utan gyro.

    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag fick nys om att man körde modellen på 6S, tänkte inte så mycket på det för än fler vidoes dök upp och en kompis noterade att det var original allt förutom 6S acken. Jag köpte en 2700mAh 6S acke på lokala hobbybutiken. En jävla massa "C", 70 eller nått...

    Flygtiden hoppar ner från 9-10 min till 3-4min. Men frågan är om det inte är så här som modellen skulle säljas :-)





    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •