Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tomgångsproblem

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard Tomgångsproblem

    Hej
    Har en DLE 55 som gått hur bra som helst, även förra gången jag flög. Perfekt ända in i sista taxningen. Nu idag när jag ska startar den och så går den igång men ser ut som den får massor av soppa på tomgång, men går perfekt på halvgas till fullgas. Men när den gått 20-30 s så kan jag inte gå ner på tomgång för då verkar det som den är extremt fet. Samma sak när jag försöker starta igen. Tändstiftet blir blött och om jag får igång den är det samma sak bra från halvgas, stannar så fort man går under halvgas. Skruvade ingenting på förgasaren denna gång. Tänkte fråga om tips först.

    Innan jag börjar skruva isär förgasaren, för den är huvudmisstänkt, så tänkte jag höra här om ni har något tips vad som kan ha hänt?
    /OlleG

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Kan:

    1. Lågfartsskruven ha vibrerat ut?
    2. Fjädern bakom lågfartsskruven gått av?

    Eller:

    3. Dra lågfartsskruven 1/4 varv medsols och se om den svarar bättre.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Det är hela registret från tomgång till halvgas som den går extremt dåligt eller stannar, så inte fjäder. Den gick perfekt hela tiden förra gången så att något skulle skruvat ur sig verkar inte sannolikt. Men ska öppna och efter, har faktiskt inte haft den tiden ännu idag.
    Tack för förslag.


    /OlleG

  4. #4
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Hoppas det löser sig.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Gått nån maska på membranet??
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Om den verkligen får för mycket sopp gissar jag att nålventilen inte håller tätt av någon anledningen. Kanske har du fått ett skräp mellan säte och ventil. Nålen hittar du under det plattare plåtlocket locket. Plötsligt uppkomna fel bör inte åtgärdas med att justera på skruvarna då det sannolikt är något annat som är fel. Även om det kan gå att få motorn att fungera så kvarstår felet.



    /Mats

  7. #7

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Verkade som det var skit i förgasaren. Tog bort reglermembranet och tryckte försiktigt på vipparmen som ju nog då öppnar mycket mer än i drift. Sedan öppnade jag pumpsidan och där var det en massa klegg i silen som jag sög bort.
    Provade sedan innan några större åtgärder. Går perfekt. Hoppas den gör det när jag ska flyga också.

    Kan tänka mig att det vore bra att byta membran ändå, kändes lite styvt även om man ju egentligen inte kan veta hur den är när den är ny.

    Vet någon var man köper membran till just den modell som sitter i DLE-55? Fick tips om skogsverktyg.se men de verkar inte ha till just varianten som sitter i DLE.
    /OlleG

  8. #8
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Vad kul att det löste sig.

    Jag misstänker de flesta membran ser likadana ut.
    själv tog jag ett membran från en kvaddad Kines 30cc'are och satt
    i en av mina DLE55'or som passade fint.

    Kolla med ställen som servar trädgårdsmaskiner och motorsågar.

    Om du inte hittar något så kan jag föreslå att du hör av dig till
    Ivan Larsson Skog & Trädgård i Norrköping, de borde kunna skicka dig ett.
    http://www.ivanlarsson.se/oppet.html

    Matsa...
    Senast redigerat av Matsa den 2015-04-19 klockan 22:22. Anledning: Länk
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  9. #9
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Klegg i soppan??
    Du kör väl inte med siliconslang nånstans, va?
    Dom har en viss förmåga att lösas upp.
    Tygon ska det vara.
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Problemet att betälla från en motorsågsfirma är att dom ofta har sågtillverkarens artikelnummer och det kan vara svårt för dom att hitta bl. alla lådor. Jag försökte själv men han hade ingenting att gå efter då han skulle söka och packningarna var utspridda i en massa lådor på olika ställen. Men det går säkert bättre hos en lite mindre firma som även reparerar. Det är nog en av de vanligare packningarna i våra småmotorer. Jag har tre förgasare och alla har samma packningar.

    Annrs kan du beställa här http://www.swedrc.se/advanced_search...c826&x=13&y=10 Jag beställde där för en vecka sedan och det kom ganska snabbt i brevlådan och till bra pris då en del tar över 200 för samma sats. Walbro stoppar i en drös med olika membran och packningar till lite olika förgasare i påsen. Men jag är ganska säker på att det ska vara just den här satsen. Men du kan kolla på förgasaren så att det står WT instansat på den.

    /Mats

  11. #11
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Efter lite Googlerier så ska K20-WAT renoveringssats passa förgasaren.
    Byt ut K'et till ett D så får du membransatsen vilket antagligen räcker
    Till i de flesta fall.

    http://youtu.be/SgNTpoazh9A

    http://www.skogsverktyg.se/Foergasar...sare::595.html

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  12. #12

    Standard

    Just i det här fallet med flödande förgasare skulle jag nog lagt till 18 kr för att få med även nålventilen.

    Innan du börja reparationen så glöm inte att införskaffa det unika och oumbärliga originalverktyget från Walbro http://www.walbro.com/media/40921/Sm...%207-29-13.pdf

    I packningssatsen följer det med två olika typer av membran i olika material. Är det någon som vet varför? Kan det ha att göra med vilken typ av bensin man använder?

    /Mats

  13. #13

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Tackar så mycket för alla tips.
    Rengöringsverktyget är verkligen ett unikt specialverktyg. Antar att det bara fungerar med original....
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •