Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svårinställd ASP 21a

  1. #1

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    14
    Jobb
    fordonstekniker
    Klubb
    mölndals modellflyg

    Standard Svårinställd ASP 21a

    Har en ny asp 21a i en sig fourstar.
    Men får inte till inställningen av den alls

    verkar ändra sig totalt mellan tankarna.
    Justerade den på fältet idag. Gick fint. Ökade när man höjde nosen. Flög en tank. Funkar helt ok.

    Tankade å startade igen. Då går den fett som bara den. Tar upp den ändå. Men får landa omedelbart då den bara bluddrar.
    Får nåla in ordentligt för att den ska varva ut. Tar upp den igen. Går 30 sek å svarar sen inte på gas får landa igen.

    va e det som händer?

  2. #2

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Kanske är nålen som ändrar sig själv pga vibrationerna. Kolla upp nål "bromsen" som kanske kan rotera och inte klämmer tillräckligt hårt i sitt fäste.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  3. #3

    Standard

    Kall motor ska gå fetare än när den är varm.
    Vissa metanolare kan man skruva ut högvarvsskruven ett halvt varv i början, tills motorn blir varm.
    Är motorn inte färdigt inkörd så beter de sig lite smågriniga så där.
    Men en nål som rör sig... been there done that. =)
    Hur många varv?
    Tankplacering (tänker på centerlinje mot förgasarcentrum)?
    Är motorn rätt väg?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På min ASP .28 var stoppskruven till trumman i förgasaren för hårt inskruvad från fabrik. Det gjorde att den drog tjuvluft i kanten av trumman. Jag kunde stänga öppningen helt i förgasaren och den gick ändå (på tjuvluft). Efter åtgärd (skruva ut kanske 1/8 varv) så blev min motor mer lättinställd.
    fredrik

  5. #5
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det låter som tjuvluft eller lösa skruvar tycker jag. Kolla baklocket plus cylinder toppen att det inte finns lösa skruvar. Har du kört motorn i bänk innan?

    Kolla även tätnignen under förgasaren tex. Angående trottel trumman så skall det också finns en fjäder som trycker den utåt, kolla att den är tillräckligt stark, trotteln skall hela tiden tryckas utåt mot skruven som löper i trummans spår (annars så flyttas lågfartsnålen i sitt säte).
    Kör så det ryker!

  6. #6

    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    14
    Jobb
    fordonstekniker
    Klubb
    mölndals modellflyg

    Standard

    Tack för alla svar.
    Tror att jag hittade problemet idag. Bränslelangsnippeln satt lös i förgasaren. Känns som det kan ha ställt till en del.
    Håller tummarna att den funkar bättre vid nästa flygning.

  7. #7

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Vi combatflygare köpte in några ASP 21. och hade precis samma problem som du. Det visade sig vara det främre lagret som läckte soppa och stökade till kompritionen...


    //Sebbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •