Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ännu en nybörjare med 250-quad

  1. #1

    Standard Ännu en nybörjare med 250-quad

    Hej!

    Här är ytterligare en nybörjare som blivit sugen på att testa bygga en 250quad.
    Har inte flugit förut med undantag för lite Hubsan X4 i vardagsrummet.

    Vill hålla nere priset så mycket som det går utan att för den skull köpa skräp. Har ingen koll förutom vad jag läst här på forumet och sett på YT så jag vill gärna ha tips och synpunkter. Lätt att köpa fel grejjer när man inte vet vad man håller på med
    Tänker beställa från Banggood och Hobbyking.

    Så här har jag tänkt:
    Ram: ZMR250 glasfiber
    Motor: DYS BE1806 2300KV
    ESC: Emax SimonK 12A, eller ska jag välja HKs Afro ESC 12A?
    FC: Naze32
    Prop: Gemfan 5x3
    SBUS to CPPM decoder för att kunna använda Futaba-mottagare
    Lite kablar och XT60-kontakter.
    Ev. LED-list
    Ev. extra armar i kolfiber
    Tänkte köpa batterier i någon svensk webbutik.

    Något mer jag behöver för att komma igång?

    Ter gärna emot förslag på mottagare som passar Futaba S-FHSS.

    Vill såklart testa FPV så småningom men börjar med att lära mig flyga utan.

    Har ingen möjlighet till telemetri i radion så jag behöver något lipo-larm. Sen undrar jag hur man hittar igen en kraschad farkost, har man ytterligare ett larm kopplat till någon brytare på sändaren?


  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Kör med emax fartkontrollrarna, osäker på om de har bec? Annars behöver du en liten bec med, för att få ström till FC och RX.
    När du köper din Naze, se till att plocka med en buzzer, så kan du aktivera den med en switch för eftersök

  3. #3

    Standard

    Jag skulle nog välja afro esc - dessa är lätta att uppgradera mjukvaran på. Här kommer din mottagare om du flyger Futaba t8j tex http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ompatible.html

    Har du råd ta 2204 motorer direkt tex sunnysky - med FPV gear tycker jag 1806 känns lite klena speciellt när man byter propp sen.

  4. #4

    Standard

    Tack för input även om valet av ESC inte direkt blev lättare
    Emax har BEC för 1A, afro för 0,5A.
    Är det en sådan här buzzer jag ska ha, passar den till Naze32?
    Delta8 mottagaren verkar bra, blir nog en sådan.
    Har inte bestämt mig hur jag gör med motorer. Det skiljer ju lite i pris att gå upp till 2204 men att köpa billiga som man snart vill byta bort är ju det klart dyraste alternativet...
    Lite frågor om motorer då. Vad är det för skillnad på en CW och en CCW-motor, trodde att man bara kastade om kablarna för att ändra riktning??
    Om jag nu ska välja 2204-motorer istället, vad skiljer Sunnysky från Emax, finns det ett självklart val mellan dessa?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Det är ingen som helst skillnad. Bara gängorna till propellrar Som skiljer. Jag och de flesta andra kör med nyloc mutter istället.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Buzzer av enklaste sort kopplas direkt på nazen http://www.dronematters.com/index.ph...ic-buzzer.html
    Finns garanterat på hk med..

    Esc valet är inte viktigt, skillnaden mellan emaxen och afron i flygningen lär du inte märka, afroreglagen kan man flasha med ett enklare verktyg. Men ta det som ett nästa steg, det är mycket nog i början
    Emax eller sunnysky 2204, ta de du får hem snabbast till en vettig peng... Sunnysky är dock erkända för finfina motorlundningar och går nog lite tystare/mjukare.

    Finns det cw/ccw att välja på så kan nan ta 2 av varje så är det felgängad propadapter på cw versionen. Annars rar man 4 rättgängade och kör med låsmuttrar. Se till att köpa motorer med 5mm proppadapter då nästan alla propellrar du vill köra med är 5mm. Så slipper du använda adapterringar...

    Är du en erfaren kopterpilot så köp fetare motorer direkt. Är du inte det skulle jag köra det billiga spåret i början... Mycket krasher jan det bli och när du är redo för mer fart å fpv race kommer du ändå att bygga en helt ny kärra... Man vill ju ha den "billiga" som reserv/testmaskin

    Men det är mina helt personliga tips! Jag kör med devisen billigt eller bäst. Kompromissar man ned en del i bygget jan man lika gärns köra billigt rakt igenom... Svagaste länken du vet, inte helt applicerbart här, men jag tror du förstår.

    Jag skulle köra dys/emax/ram från banggodEu
    Naze buzzer å standoffs etc från dronematters (grymt sjyssta å bra levtid) batterier från sverige å futaba.. Vet icke

    Lycka till med bygget!

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Ahh se till att lappa på lite leds, 2 färger räcker för fram bak.. Är guld värt när man tränar LOS.

  8. #8

    Standard

    Tack för era tips. Grejerna har kommit och bygget är i full gång och jag har nya frågor.

    Hur är det där med fyra ESC med inbyggd bec, behöver jag kapa några kablar eller inte? Jag följer Bruce Simpsons instruktionsvideos och han kapade aldrig kablarna, nu har vi iofs inte samma ESC men funktionen är densamma. Så, kapa eller inte kapa det är frågan, motivera gärna ditt svar.

    Jag köpte två olika larm, ett för låg batterinivå och ett för att hitta den efter en krash. Den senare ska alltså vara kopplat till en brytare på sändaren. Var/hur kopplar jag in dessa??

    Har inga accar ännu, vad rekommenderar ni för märke och storlek, köper helst i Sverige.

  9. #9

    Standard

    På naze ska du kapa kablarna om jag inte missminner mig. Kör du cc3d som mig behöver det inte kapas något.

    Hur du kopplar sändaren vågar ja inte svara på då vi kör med olika fc, men det kan garanterat någon annan svara på

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Låt kablarna vara som dom är.
    Funkar alldeles utmärkt att parallellkoppla de linjära regulatorerna som sitter i Emax reglagen.
    /A

  11. #11

    Standard

    Okej, jag låter kablarna vara.
    Ingen som vill berätta hur jag kopplar in mitt "lost model alarm" på nazen?
    Eller vill rekomendera lämplig storlek och märke på LiPo-acc?

    LED-stripparna, vart är det smartast att fästa dem, försöka få fast dem på armarna?

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Googla "naze32 layout" och där ser du att utgång 4 (bredvid USB-kontakten) kan du använda som både batterilarm och "lost model alarm". Det är bara att ställa in i baseflight/cleanflight.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Det finns ju lite olika sätt att fästa led-strippar, men jag kör mina på armarna, riktade bakåt/framåt. Jag har krympslang över esc/arm så det finns rätt mycket yta att fästa på, sitter ESC'arna bara med bundband kan det nog vara svårare att göra så.

  14. #14

    Standard

    Jag tror jag köper ett nytt larm med bara två trådar, får det inte att funka med tre trådar. Antingen piper det inte alls eller så hela tiden.

    Men jag behöver köpa batterier. Hur mycket kraft är det i mina DYS BE1806-motorer med 5x3-proppar. Orkar den flyga med 2200mAh acc eller ska jag köra på 1300 eller en kompromiss med 1800?? Snälla ge mig kloka råd, vill beställa i veckan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •