Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

mne: Rcker vattentt plastvska fr LiPo-frvaring?

Standard Rcker vattentt plastvska fr LiPo-frvaring?

Clas Ohlson har en svart strre rejlare kappscklik-plastvska som r vattentt. Kan en sdan funka fr LiPo-frvar? Vad hnder om man skulle punktera en LiPo i en sdan vska? Eller kortsluta en LiPo? Blir det kemisk reaktion som eldar p fast syret tar slut, eller vad hnder? Har sett att det finns svarta plastvskor fr LiPo-frvar, men vet inte vad de har fr mrkvrdiga skillnader.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Mar 2009
    Inlgg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhttan

Standard

Lipo-batterier brinner utan syre har jag fr mig, det r det som r lite lskigt med dem. S en acke som brjar brinna i en plastvska? Snart brinner alla, sen kommer din plastvska att se ut som en Dali-mlning

Reg.datum
    Mar 2009
    Inlgg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhttan

Standard

Det finns ju de som kr med ammolda, borde ju vara hyfsat skert:

http://armygross.se/militarklader/ny...molada-50-cal/

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 392
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Jag har skaffat en "Robbe Lipo Tresor"-vska. Den frhindrar inte att rk kan slippa ut, men minskar risken fr brandspridning avseevrt. Enda nackdelen r att den r vldigt tung, ca. 7 kg.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

En id r att vlja en mackapr som r designad fr att hlla eld och gld p insidan samt valfritt ventilera gaser.

En grill! Har planerat att anvnda en liten trevlig BBQ som LIPO-frvaring i min nya lokal. Svrt att tnka mig ett mer kostnadseffektivt och flamskert alternativ.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Den dr rken r ju lite jobbig den ocks. Slutar nog med att man flyger metanol med NiMH igen... :-D

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

Standard

Hej, jag har haft lipobrand hemma i hobbyrummet. Jag r glad att inte hela huset brann upp. Det var ett 6s som tog eld under laddning, elden gick inte att slcka, inte ens med pulverslckare. Ett batteri som lg brevid tog eld det med. Jag har idag byggt en lda av eldfast sten som jag laddar batterierna i. Funderar p att skaffa ett kassaskp att lagra dom i.

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Vi har en medlem vars hela hobbyhus, storlek typ garage, brann upp nr han vnde baken till i minut. Alldeles fr farliga grejor att lmna utan tillsyn.
    Tips1, Stor blomkruka med lock frhindrar spridning dessutom hinner du troligen att bra ut den. Rken gr knappast att gra ngot t.
    Tips 2, lmna aldrig laddning utan att vara nrvarande.
    /Lelle

Standard

Frvara ackarna i verktygsskpet och ladda dom i lipopse svrare n s behver man inte gra det.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Nn som vet om lipo-psarna verkligen hller vad dom lovar. Testat med verladdning med brand som fljd?
    /Lelle

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

De som sger att det r bara att frvara LiPo i en pse eller metallbox har inte haft en LiPobrand inomhus!

Lukten av rken tar flera mnader att vdra ut och r dessutom giftig. Ok, ni kan frhindra att lipot sprider brand i huset det r ocks allt.

Skulle t.ex. ett 6S cell p 5000mAh ta fyr skall ni vara glada om ni hittar ut ur huset, fr s tt blir rken.

Frvara LiPo i avskillt garage i en metalbehllare, men nnu bttre i en eld/rksker behllare.

Har ni inte sett en LiPo brinna uppmanar jag er att testa p skert sett hur en acke beter sig, det r lite annat n att se det p film eller tro.

Ta det lungt med LiPo
    Ken
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

r det ngon mer n jag som bor i lgenhet? Ngra garage eller hobbyrum har jag inte att tillg. Dremot en balkong, kan man frvara dom dr ven under vintertid?

Standard

Om vi vnder p de d... de som har rkat ut fr brand. VARFR? r det "jag hade nyss kraschat och acken var sned, men jag tnkte prova ladda nd" eller "jag hade brtt p meeting s jag laddade acken med 5C fast det nog bara str max 1C p den, det har funkat frr" ... "jag satte acken p laddning och for och handlade" ...

Jag mter cellspnningarna fre laddning, efter laddning (en stund efter d cellspnningarna stagnerat), fre flygning och efter flygning och lite senare (stagnerat och svalnat lge).

Ibland laddar jag en ack och s mitt i allt mste man fara ivg. D tar jag acken med mig. Jag litar inte p LiPos. Det finns en tumregel att man inte ska lmna en ack overvakad upp till 30 min efter tex laddning.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Ngonting fll ner p ett av mina paket som lg klara p bordet och punkterade det. Hade inget med laddning att gra.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kimp Visa inlgg
    r det ngon mer n jag som bor i lgenhet? Ngra garage eller hobbyrum har jag inte att tillg. Dremot en balkong, kan man frvara dom dr ven under vintertid?
    Jag bor i lgenhet och mina batterier ligger p balkongen i en pltlda. Har inte sett ngot problem med kyla s tror inte det gr ngot.
    ven laddar dom dr ute och det fungerande bra.
    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg

Skulle t.ex. ett 6S cell p 5000mAh ta fyr skall ni vara glada om ni hittar ut ur huset, fr s tt blir rken.

Har ni inte sett en LiPo brinna uppmanar jag er att testa p skert sett hur en acke beter sig, det r lite annat n att se det p film eller tro.

Ta det lungt med LiPo
    Ken
    Med lite motivering brinner 3s batterier bra de med.

Standard

Fick nyss hem tre st Ammo-ldor (vattentta, rejla och tunga).
    Hur va det med LiPo och ventilation? Brinner de utan syre?
    Mste jag ta hl i ldorna fr att tryckutjmna (och slppa ur rk)?

Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    118
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

Standard

Jag har samma problem med att bo i lgenhet (utver bekymret med att f plats med allt..) Jag laddar p betongen p balkongen och frvarar dem i en sn dr Robbe-vska som lnkas uppt i trden.

Om jag frstr r riskerna frmst frknippade med laddning, har de verlevt laddningen s r de inte s farliga (hoppas jag)
    Sommartid str Robbe vskan naturligtvis p balkongen ocks, men lser man datablad p skriver de flesta att lipos inte gillar kallare n 10 grader.

Vad tror ni andra om att ladda i kalla tempetaurer? Pverkar det lipo't ? Ngon som vet

Standard

Flera tillverkare av LiPos skriver i sina bruksanvisningar att man mste hlla koll p acken upp till 30 minuter efter laddning. Drfr tar jag med mig en ack jag nyss laddat om jag mste fara ivg. =)

Jag r alltid i samma rum nr jag laddar, s om ngot hnder s rycker jag laddarsladden och slnger ut laddare och allt frn balkongen eller genom fnstret. Det tar mindre n 10 sekunder.

Jag r nd fortfarande nyfiken p de brnder som uppstr vid laddning... hur laddar de?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •