Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Räcker vattentät plastväska för LiPo-förvaring?

  1. #1

    Standard Räcker vattentät plastväska för LiPo-förvaring?

    Clas Ohlson har en svart större rejälare kappsäcklik-plastväska som är vattentät. Kan en sådan funka för LiPo-förvar? Vad händer om man skulle punktera en LiPo i en sådan väska? Eller kortsluta en LiPo? Blir det kemisk reaktion som eldar på fast syret tar slut, eller vad händer? Har sett att det finns svarta plastväskor för LiPo-förvar, men vet inte vad de har för märkvärdiga skillnader.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Lipo-batterier brinner utan syre har jag för mig, det är det som är lite läskigt med dem. Så en acke som börjar brinna i en plastväska? Snart brinner alla, sen kommer din plastväska att se ut som en Dali-målning

  3. #3
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Det finns ju de som kör med ammolåda, borde ju vara hyfsat säkert:

    http://armygross.se/militarklader/ny...molada-50-cal/

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har skaffat en "Robbe Lipo Tresor"-väska. Den förhindrar inte att rök kan slippa ut, men minskar risken för brandspridning avseevärt. Enda nackdelen är att den är väldigt tung, ca. 7 kg.


  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En idé är att välja en mackapär som är designad för att hålla eld och glöd på insidan samt valfritt ventilera gaser.

    En grill! Har planerat att använda en liten trevlig BBQ som LIPO-förvaring i min nya lokal. Svårt att tänka mig ett mer kostnadseffektivt och flamsäkert alternativ.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Standard

    Den där röken är ju lite jobbig den också. Slutar nog med att man flyger metanol med NiMH igen... :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Hej, jag har haft lipobrand hemma i hobbyrummet. Jag är glad att inte hela huset brann upp. Det var ett 6s som tog eld under laddning, elden gick inte att släcka, inte ens med pulversläckare. Ett batteri som låg brevid tog eld det med. Jag har idag byggt en låda av eldfast sten som jag laddar batterierna i. Funderar på att skaffa ett kassaskåp att lagra dom i.

  9. #9

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vi har en medlem vars hela hobbyhus, storlek typ garage, brann upp när han vände baken till i ½ minut. Alldeles för farliga grejor att lämna utan tillsyn.
    Tips1, Stor blomkruka med lock förhindrar spridning dessutom hinner du troligen att bära ut den. Röken går knappast att göra något åt.
    Tips 2, lämna aldrig laddning utan att vara närvarande.
    /Lelle

  10. #10

    Standard

    Förvara ackarna i verktygsskåpet och ladda dom i lipopåse svårare än så behöver man inte göra det.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  11. #11

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nå´n som vet om lipo-påsarna verkligen håller vad dom lovar. Testat med överladdning med brand som följd?
    /Lelle

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De som säger att det är bara att förvara LiPo i en påse eller metallbox har inte haft en LiPobrand inomhus!

    Lukten av röken tar flera månader att vädra ut och är dessutom giftig. Ok, ni kan förhindra att lipot sprider brand i huset det är också allt.

    Skulle t.ex. ett 6S cell på 5000mAh ta fyr skall ni vara glada om ni hittar ut ur huset, för så tät blir röken.

    Förvara LiPo i avskillt garage i en metalbehållare, men ännu bättre i en eld/röksäker behållare.

    Har ni inte sett en LiPo brinna uppmanar jag er att testa på säkert sett hur en acke beter sig, det är lite annat än att se det på film eller tro.

    Ta det lungt med LiPo
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Är det någon mer än jag som bor i lägenhet? Några garage eller hobbyrum har jag inte att tillgå. Däremot en balkong, kan man förvara dom där även under vintertid?

  14. #14

    Standard

    Om vi vänder på de då... de som har råkat ut för brand. VARFÖR? Är det "jag hade nyss kraschat och acken var sned, men jag tänkte prova ladda ändå" eller "jag hade brått på meeting så jag laddade acken med 5C fast det nog bara står max 1C på den, det har funkat förr" ... "jag satte acken på laddning och for och handlade" ...

    Jag mäter cellspänningarna före laddning, efter laddning (en stund efter då cellspänningarna stagnerat), före flygning och efter flygning och lite senare (stagnerat och svalnat läge).

    Ibland laddar jag en ack och så mitt i allt måste man fara iväg. Då tar jag acken med mig. Jag litar inte på LiPos. Det finns en tumregel att man inte ska lämna en ack oövervakad upp till 30 min efter tex laddning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Någonting föll ner på ett av mina paket som låg klara på bordet och punkterade det. Hade inget med laddning att göra.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kimp Visa inlägg
    Är det någon mer än jag som bor i lägenhet? Några garage eller hobbyrum har jag inte att tillgå. Däremot en balkong, kan man förvara dom där även under vintertid?
    Jag bor i lägenhet och mina batterier ligger på balkongen i en plåtlåda. Har inte sett något problem med kyla så tror inte det gör något.
    Även laddar dom där ute och det fungerande bra.
    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg

    Skulle t.ex. ett 6S cell på 5000mAh ta fyr skall ni vara glada om ni hittar ut ur huset, för så tät blir röken.

    Har ni inte sett en LiPo brinna uppmanar jag er att testa på säkert sett hur en acke beter sig, det är lite annat än att se det på film eller tro.

    Ta det lungt med LiPo
    Ken
    Med lite motivering brinner 3s batterier bra de med.

  18. #18

    Standard

    Fick nyss hem tre st Ammo-lådor (vattentäta, rejäla och tunga).
    Hur va det med LiPo och ventilation? Brinner de utan syre?
    Måste jag ta hål i lådorna för att tryckutjämna (och släppa ur rök)?

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Jag har samma problem med att bo i lägenhet (utöver bekymret med att få plats med allt..) Jag laddar på betongen på balkongen och förvarar dem i en sån där Robbe-väska som länkas uppåt i tråden.

    Om jag förstår är riskerna främst förknippade med laddning, har de överlevt laddningen så är de inte så farliga (hoppas jag)
    Sommartid står Robbe väskan naturligtvis på balkongen också, men läser man datablad på skriver de flesta att lipos inte gillar kallare än 10 grader.

    Vad tror ni andra om att ladda i kalla tempetaurer? Påverkar det lipo't ? Någon som vet

  20. #20

    Standard

    Flera tillverkare av LiPos skriver i sina bruksanvisningar att man måste hålla koll på acken upp till 30 minuter efter laddning. Därför tar jag med mig en ack jag nyss laddat om jag måste fara iväg. =)

    Jag är alltid i samma rum när jag laddar, så om något händer så rycker jag laddarsladden och slänger ut laddare och allt från balkongen eller genom fönstret. Det tar mindre än 10 sekunder.

    Jag är ändå fortfarande nyfiken på de bränder som uppstår vid laddning... hur laddar de?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •