Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Drar snett vid start

  1. #1

    Standard Drar snett vid start

    Hej har ett rv-4 plan som drar väldigt åt vänster vid start på startbanan,kan detta bero på att jag har o grader på motorn ?.på mina el plan har jag inte dom problemen och dom har en viss motorvinkel.I luften så flyger den hur fint som helst .den har ju ganska kort kropp som väl kan bidra till problemet .Detta är mitt första bensin plan så jag har inte så bra koll på detta. tacksam för tankar och ideer.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Det är ett helt normalt beteende både på modeller och fullskalaplan. Propellerströmmen roterar runt kroppen och träffar fenans vänstra sida, den effekten är ju störst i starten när motorn drar för fullt och maskinen inte fått upp farten. En noshjulskärra styr ju ända tills man ger höjd och lättar så där är problemet mindre. Med sporrhjul är det enklast att hålla nere stjärten med höjdrodret tills man själv bestämmer att det är dags att lyfta den och då ger man höger sidoroder samtidigt för att kompensera sneddragningen så länge det behövs.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det beror nog på hjulinställningen och inte motorns riktning.

  4. #4

    Standard

    Med sporrhjulsflyg brukar jag dra upp flyget i luften, flyga och ställa in sidorodret så flyget flyger som det ska med sidoroderspaken i mitten, hoppeligen så gott som rakt roder (stor skillnad -> justera motorvinkeln mer/mindre till höger).

    Och sen taxar jag på marken och justerar sporrhjulet (inte med sändaren) tills flyget rullar rakt på marken med sidoroderspaken i mitten.

    Sen använder jag sidoroderspaken vid start för att hålla emot ju mer man gasar på för att hålla emot effekten som Stig nämner.

    Mjuka starter blir mer kontrollerade. Ger du fullgas direkt vid start så styr flyget med sidorodret på marken fast du har sporrhjulet nertryck med höjdrodret, pga propellervindens tryck på fenans ena sida. Finns säkert bättre sätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mjuka starter blir mer kontrollerade. Ger du fullgas direkt vid start så styr flyget med sidorodret på marken fast du har sporrhjulet nertryck med höjdrodret, pga propellervindens tryck på fenans ena sida. Finns säkert bättre sätt.
    Som bättre sätt menar du mjuka fullgasstarter?
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Som bättre sätt menar du mjuka fullgasstarter?
    Beror på hur motorn är dimensionerad förstås. =) Finns en mängd filmklipp från en flygkväll på en från vårt fält som försöker ta upp en 1-meters Pitts med OS40-fyrtaktare med en mängd fullgasstarter efter varann. Inte en enda gång var flyget upp i luften, men varenda gång så rullade flyget eller for in i åkern på sidan av. :-D Tanken vart tom före flyget fick skador. Det gavs upp. Svårt om man inte behärskar det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jo jag har sett Ålands flygfilmer, Jag skrattade så jag fick ont i magen. Har du nån länk till var de är samlade?
    fredrik

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Som Stig skriver så är det helt normalt men om man vill så finns det botemedel om man tycker att det blir svårt o fäkta med sidrodret och det heter gyro.
    Provade själv med detta för några år sen och det funkar hur bra som helst men tycker numera att det är roligare att spaka själv med lite träning.
    Kan dock vara värt att prova nu när priserna är betydligt trevligare och det finns säkert flera här på forumet som kan tipsa dig vad man ska ha idag.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jo jag har sett Ålands flygfilmer, Jag skrattade så jag fick ont i magen. Har du nån länk till var de är samlade?
    Äuhm... här är 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post241814
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej köpte förra veckan Multiplex 3 axligt gyro hos RC flight.Drygt 500 spänn, plugg and play och en vikt på ca 15g,trimpottar så man kan ändra på känsligheten, funkar kanon på min lilla lätta PT 19 när det blåser för mycket
    Tobbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •