Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kaptenens 450 quad

  1. #1

    Standard Kaptenens 450 quad

    Hej jag får väl börja med att presentera mig kort.

    Jag är totalt ny på detta här med multirotor eller vad ni vill kalla det. Har där emot pysslat med rc bilar till och från dom sista 25 åren och är i dag 34 år.

    Jag hade först tänkt att bygga mig en hexa då jag gillar att det finns lite mer utrymme för motor/propeller bortfall utan att det slutar i katastrof.

    Dock kom det en vän i vägen för den planen när han hade en 450 quad ram med fyra motorer till ett pris jag inte kunde motstå :-)

    Idag finns en dji kopia på 450 ramen med inbyggt power board.

    Fyra st beg ntm propdrive 2826 1000kv med proppadepter.
    Åtta st 0945 propellrar i färgen blå.
    (Skulle tydligen vara den storleken enligt vad jag kunde läsa mig till. Skulle tydligt gå bra med 1045 men jag har ingen aning och då satsar vi på det som står i data bladet.

    En beg Multiwii med gps och blåtandsmodul.
    Fanns tydligen flera system man kunde köra i denna FC så om någon har koll på vilket som är "enklast" att börja med kom gärna med tipps.

    En Flysky fs-t6 radio.

    Så det som saknas innan byggstart är ESC till bygget. Här skulle jag vilja ha lite råd om vad som kan fungera. Vad jag förstår fungerar motorena på 3-4s batteri. Det får gärna vara billigt och lätt att få tag på i Sverige. Då jag antar att bygget kommer grävas upp ur havre åkern mer än en gång :-)

    Även nyfiken på fyra lösa vs 4-1 reglagen. Vilka fungerar bäst och varför??

    Vad skulle ni rekommendera för batteri till detta bygget??


    Tar tacksamt emot tipps och trix för att få en så smärtfri introduktion in i denna hobbyn som möjligt.

    // Magnus

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    bränner du ett reglage i 4-1 blir det svårare / dyrare att fixa.
    bränner du ett separat reglage byter du bara ett reglage.

    batteri rekomendation 3s eller 4s lipo 2200 - 3300 mAh

    http://www.autopartner.se/helikopter...6s-multicopter

    http://www.autopartner.se/helikopter...s-30c-sd-xt-60

    http://www.autopartner.se/helikopter...0mah-4s-30c-sd

  3. #3

    Standard

    Ok då är jag med.

    Fick tag i fyra beg 25a ESC här på forumet så dom får tjänstgöra så länge.

    En batteri fråga till.
    3s vs 4s vilka ger längsta flygtiden??
    Jag har inte riktigt förstått det ännu mer än att ju mer A batteriet har desto mer kraft innehåller det. Sen antar jag att det finns en gräns där vikten tar ut amperen.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KaptenMagnus Visa inlägg
    ...
    3s vs 4s vilka ger längsta flygtiden??...
    När det gäller flygtid och jämförelse mellan 3s och 4s behöver man räkna om till jämförbar energimängd.
    Multiplicera helt enkelt spänning (V) och energimängd (mAh) för att få jämförbara värden (färre mAh med 4s ger lika lång flygtid som fler mAh med 3s). Ett annat mycket intressant värde är accens vikt, som kan påverka flygtiden en hel del.
    För jämförbara typer av accar är det kanske enklast att helt enkelt jämföra vikten.

    Om man redan har vält motorer så ska man välja mindre propellrar med 4s jämför med 3s för optimal drift. De mindre propellrarna snurrar då fortare, och det inte lika effektivt (men ger andra positiva effekter).

    Alltså: 3s med större propellrar om du vill ha (relativt) längre flygtid. 4s med mindre propellrar om du vill ha rappare flygegenskaper.

  5. #5

    Standard

    Ok då tackar jag för ett bra och lätt förståligt svar Johan. Det är mycket frågor innan man kommer in i allt.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Jag har kört på i princip samma setup, exakt de motorerna, och ett multiwii-kort (flip 1.5). Jag körde 1047-proppar på min, men den hade gott om lyftkraft över, så 9045 funkar säkert.

    Med de propparna och motorerna skulle jag köra 3S. Jag har kört med 3s2200, ibland med bara ett batteri (ca 8 minuter flygtid), ibland två parallellkopplat, ca 15 minuter flygtid. Just 3S 2200mAh-ackar är så vanliga batterier lite här och var, så är enkla att få tag i, och ganska billiga. Dessutom har 3S andra fördelar, t.ex. kan man koppla in FPV-utrustning utan spänningsregulator, så jag skulle nog köra på 3S till att börja med.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    Jag har kört på i princip samma setup, exakt de motorerna, och ett multiwii-kort (flip 1.5). Jag körde 1047-proppar på min, men den hade gott om lyftkraft över, så 9045 funkar säkert.

    Med de propparna och motorerna skulle jag köra 3S. Jag har kört med 3s2200, ibland med bara ett batteri (ca 8 minuter flygtid), ibland två parallellkopplat, ca 15 minuter flygtid. Just 3S 2200mAh-ackar är så vanliga batterier lite här och var, så är enkla att få tag i, och ganska billiga. Dessutom har 3S andra fördelar, t.ex. kan man koppla in FPV-utrustning utan spänningsregulator, så jag skulle nog köra på 3S till att börja med.
    Låter bra finnen.
    Kul att det är fler som åker samma utrustning och är villig att dela med sig.

    Då provar jag att beställa två 3s 2200 Mah batteri så är man förhoppningsvis snart igång.

    Hur många C har du på batterierna?

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    20c, 30c burst. Kör du två ackar parallellt räcker det gott, kör du med en bör man inte gasa fullt någon längre stund, något jag aldrig kände något behov av. Det är ju inte en 250-räser direkt

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    20c, 30c burst. Kör du två ackar parallellt räcker det gott, kör du med en bör man inte gasa fullt någon längre stund, något jag aldrig kände något behov av. Det är ju inte en 250-räser direkt
    Ok dom jag tittade på låg på 30C och om jag räknar rätt det med 27C så det bör ju bli bra.

  10. #10

    Standard

    Tjo ho. Då har jag allt jag behöver för att sätta igång bygget [emoji3]
    Dock inte idag är lite för trött. Svårt att skruva och löda när man ser i kors [emoji1]

  11. #11

    Standard

    Vilken går vart? Eller spelar det ingen roll? Vilka skiftar jag för att byta håll?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1430853749.202012.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	52175

  12. #12

    Standard

    Plugga bara in och snurrar det åt fel håll är det bara att byta på två. (Spelar ingen roll vilka) du har 50/50 chans att det blir rätt
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  13. #13

    Standard

    Har fått till det mesta nu men lyckas inte få sensorerna att reagera på multiwiin. Så den är helt oflygbar.

    Någon som har några tipps eller är det kassa sensorer??

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henke.a Visa inlägg
    Plugga bara in och snurrar det åt fel håll är det bara att byta på två. (Spelar ingen roll vilka) du har 50/50 chans att det blir rätt
    Tackar [emoji3]

  15. #15

    Standard

    Japp nu lever den. Var ute och flög några min.

    Har lagt en jävla massa tid på internett för att få i ordning på allt.

    Det som inte jag har fått i ordning på nu är blåtanden och när jag aktiverar GPS-hold sticker maskinen rakt upp till ca 15 m höjd och stannar där ca 1,5 min innan den börjar gå ner.

    Som jag förstår det kan jag välja tre flyglägen på min 6ch radio och då även vissa kombinationer.

    Jag har valt

    Switch 1
    Läge ett "stabilmod"
    Läge två "stabil/Mag"

    Switch 2

    Läge ett "stabil"
    Läge två "baro/gps-hold"

    Vad gör jag fel eller skall den göra så??

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KaptenMagnus Visa inlägg
    Japp nu lever den. Var ute och flög några min.

    Har lagt en jävla massa tid på internett för att få i ordning på allt.
    Ajjemän. Om man läser om det och sedan genomför det, så lär man sig ju massor. Så inget fel med det! Läste massvis på internet innan jag kunde få ihop min första quadcopter. Nästa bygge kommer förmodligen gå snabbare än om google fortfarande kommer komma nu och då. :-)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SamuelLindberg Visa inlägg
    Ajjemän. Om man läser om det och sedan genomför det, så lär man sig ju massor. Så inget fel med det! Läste massvis på internet innan jag kunde få ihop min första quadcopter. Nästa bygge kommer förmodligen gå snabbare än om google fortfarande kommer komma nu och då. :-)
    Japp Google är din vän [emoji16]

    Ligger hemma i den dödligaste av alla sjukdomar som kan drabba en man. Förkylning [emoji41]
    Så jag har mycket tid till att försöka hitta rätt inställningar.

    Tycker fortfarande att gps-hold inte fungerar som det skall.

    Den bara lägger sig på ca 5-6 m höjd och börjar driva i väg. Gör jag manuella inslag är den jätte känslig vilket resulterat i två låt oss kalla det oplanerade hårda landningar. Dock har inget utom en propeller tagit skada.

    Någon som har förslag på vad som kan vara fel??
    Får kontakt med 9-11 satelliter.

  18. #18

    Standard

    Låtit den stå stilla tillräckligt länge efter du kopplat i acken?
    Kompasskalibrerat utomhus och ej nära metallobjekt samt över berg med mycket järn i?
    Trim och Subtrim på noll?

    Låter som din tid är ute, men om du överlever så kanske det finns risk att problemet ovan löser sig.

    Många satelliter innebär inte alltid bra täckning, det var nån som tipsade om en bra sida man kunde kolla in läget vid olika tidpunkter på dygnet, dvs om noggrannheten (HDOP etc) var tillräckligt bra.

    Vissa FC har något som heter Manual Altitude Hold som innebär att du i GPS-läget har för lite satelliter/täckning/geometri osv så den inte anser sig ha GPS Lock och då låser den höjden, men inte horisontellt, dvs den glider iväg, på samma höjd (om det blåser).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard Kaptenens 450 quad

    Jag låter den stå helt still tills att den blinkar 6satt eller mer. Tar oftast ca 2-3 min om den är kall och om jag kört ett batt innan hittar den satt under en min.

    Men det verkar vara som du skriver den håller höjd men driver i vinden.

    Hade ett nytt fenomen idag.

    "Drar" mer och mer framåt ju längre jag flög. Till slut kunde jag inte motverka det med spakarna länge och fick satt ner den mellan två förråd. Lite imponerad själv då det bara är ca 80cm mellan dom.

    Upplever även att den vobblar mer nu än innan. Lägger upp lite av vad jag ser på GUI och hoppas på att någon vänlig själ kan komma med lite tipps. Är som sagt helt grön på detta.

    Alla trimm på radion är nollade.
    Rate 100
    Exp 0


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1432066775.903606.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	274,8 KB 
Id:	52414Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1432066795.684151.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	261,3 KB 
Id:	52415Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1432066811.337099.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	298,5 KB 
Id:	52416
    Senast redigerat av KaptenMagnus den 2015-05-19 klockan 22:22. Anledning: glömde skriva allt

  20. #20

    Standard

    Jag märkte med min ZeroTech att jag hade lite fel värden (och för stora proppar) på min DJI Ff450 med ZeroTech. Den vobblade och gled runt och iväd och hade sig. Satte mindre proppar och bättre gains -> rock steady locked.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •