Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hjälp med fastsättning av vingar 1/4 Cub

  1. #1

    Standard Hjälp med fastsättning av vingar 1/4 Cub

    Hej!

    Jag håller på att reparera en SIG 1/4 J3 Cub och tänker göra om infästningen av vingarna. SIG har ju en lösning där vingmittdelen sitter fast i ena vinghalvan viket är en lösning jag inte gillar. Dels tycker jag att det är lite rappligt plus att det inte blir så snygg övergång mellan vinge och bakre delen av kroppen.

    Efter lite Googlande på bilder av olika Cubar verkar valet stå mellan vingrör/balk eller inte vingrör/balk. BUSA t.ex verkar inte ha något vingrör eller någon balk utan man skruvar bara fast vingen mot vingmitten.

    Jag hade tidigare en 1/4 Cub som jag köpt begagnad och den hade en lösning där det satt en krok i varje vinge och mellan krokarna satte man en liten vantskruv och drog ihop vingarna in mot mittdelen. Fördelen med den lösningar vara väl att påkänningarna på mittdelen avlastades vid negativ vingbelstning. Vid positiv vingbelastning antar jag vingstöttorna räcker.

    Nu vill jag gärna ha lite tips och erfarenhet från er med Cub-vana

    /Mats

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Oavsett vad du väljer så bör du ha "aktiva" vingstöttor. Du bör också ha en balkstump/mellanbit mellan kroppsidorna som tar upp krafterna från vingarna, de vill pressa ihop kroppsidorna annars.

    Har du aktiva vingstöttor och balk/stöd mellan kroppsidorna så behöver du endast ha ett par rundstavar/styrpinnar som skjuts in i vingsadeln och en typ vantskruv mellan vingarna för att få tillräcklig hållfasthet.

    Principen är så på fullskalan också.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Standard

    Ja rejäla balkar blir det i mittdelen och om man sedan drar ihop vingarna med en vantskruv borde krafterna som vill dra mittdelen utåt elimineras av den. Alternativet att sätta ett par skruvar från mittdelen och in i vingens rotsprygel torde kräva ännu kraftigare mittdel för att den inte ska dras isär utåt.

    Vingbalken som sitter original i SIG:s Cub går bara in till andra sprygeln i vingen och torde vara chanslös utan fungerande vingstöttor.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •