Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Akut klädselproblem! Vad göra?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Akut klädselproblem! Vad göra?

    Hej på er vänner, jag och min "Wingman", Christer var på lokala fältet och flög i går kväll.
    Ett flertal flygningar avverkades med gott resultat.
    Efter att ha gjort en lyckad enpunktslandning utan studs gick jag ut för att hämta maskinen:
    Döm om min förvåning då jag kunde konstatera att klädseln plötsligt blivit alldeles skrynklig!!!
    Se bild.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0093.jpg 
Visningar:	284 
Storlek:	143,5 KB 
Id:	52092

    Då jag bedömde att detta kunde inverka menligt på roderrespons mm valde jag att ställa in vidare flygaktiviteter.
    En lätt skevhet i fuselaget kunde också detekteras vid en närgången okularbesiktning.
    Vad kan detta bero på? Kvällsfukt?? Inre spänningar i konstruktionen??
    Vad hjälper? Kavel, varmluftspistol eller sopkomprimator?

    (Den uppkomna situationen har givetvis ingenting att göra med att undertecknad i ett anfall av övermod bestämde sig för att prova knivegg fr vänster under trädtoppshöjd.....ingenting alls).

    Tacksam för inputt i denna kniviga fråga.

    Eder Flygsmurf

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    "Det som inte går att laga med silvertejp är inte värt att laga..."
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Jag skulle nog säga att om du applicerar 10.7cm silvertejp på buken av planet samtidigt som du ger fullt utslag på rodret till höger torde det skrynkliga i kostymen försvinna.. Gammalt knep som stod i "Hur man inte klipper gräs med modellplan" från 1971 nr 4.
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ring Mythbusters, dom fixar'et...
    (kass kvalisort på filmen!)

    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    VA!!! Vi har preciiis samma problem i vår klubb! Vad göra? Det är asjobbigt. Det går knappt att flyga efter dom blivit så där, har övat jättemycket i simulatorn, men int hjälper det. Nån??

    Men en sak har vi kommit på, det var sämre kvalitet för några år sedan, nu har det inte hänt lika ofta. Men det hände i helgen senast. Thump, så såg ett flyg likadant ut igen. Klädseln sprack vid landningen.

































    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Tror att det hänger ihop med klimatförändringarna samt försurade regn. Tydligen så ska det påverka klädseln negativt, enligt vissa så ska dessa fenomen vara koncentrerade till bl.a Åland. Dock så pekar andra rapporter även på Kivik (nordväst om) som ett annat centrum för dessa händelser.

  7. #7

    Standard

    Det borde väl gå att reklamera klädseln då den uppvisar så omfattande brister.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    Har prövats om klädseln skulle ha ett minne och återgå till samma form.
    Tyvärr har dessa försök misslyckats men försöken fortsätter med varierande resultat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	197_IMG_8925_1.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	100,7 KB 
Id:	52099
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  9. #9

    Standard

    Vi håller på flyttar vårt RC-flygfält (100 meter närmare Sverige) så i och med det tror vi att samtliga våra problem ska vara borta. Vi har diskuterat detta med klädselproblemet och det borde inte hända igen pga flytten. Klädseln är nog det enda gemensamma alla flygen har för det är olika flygare så det kan inte ha med det att göra. Å andra sidan är de två enda gemensamma nämnarna just klädseln eller fältet. Så nu flyttar vi så fort vi kan för att bli av med problemet. Om problemet fortsätter så är det definitivt klädseln som är orsaken. Därför föreslår jag att ni inväntar rapport från oss innan ni flyttar ert fält.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101111 (2).jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	52120
    Istället för silvertejp, kanske en himmelsfärd kan vara en variant av "styrd" flygning.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101111 (2).jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	52120
    Istället för silvertejp, kanske en himmelsfärd kan vara en variant av "styrd" flygning.
    Den torde landa mjukt i alla fall om än lite utspridd.

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Återigen en ny källa till global uppvärmning, fy på er.
    Håll flygen hela så sparar ni välden åt era barn som kan fortsätta flyga.

    Håll vår hobby levande, rädda vår planet, flyg säkert.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  13. #13

    Standard

    Under sin livstid förkom inga avgaser, den var eldriven, accarna används fortfarande och laddas fossilfritt hemma. Min andel av global uppvärmning i detta fall var nog snäppet mindre än metanol/bensin/etc under kärrans fyraåriga livstid.

    Men visst var det kanske fel att elda upp på detta sättet, finns ju destruktionsanläggningar.
    Nå't att tänka på vid framtida förintelser av f.d flygande föremål, så jag håller helt med dig "herr okänd"

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan intte klädselns plötsliga skrynklighet bero på lokala variationer i gravitationen som i novellen "Roadside Picnic" / "Picknick vid vägkanten" av Arkaday och Boris Strugatski?
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Det kanske är som med däck, de har angivet vilken hastighet de är gjorda för. Har inte alls tänkt på det.

    En annan teori är att lufttrycket på utsidan stiger rejält så flyget imploderar. Och den teorin tycker jag stämmer klockrent eftersom det är tunnare luft där högt upp... så om man störtdyker så stiger trycket jättefort och då imploderar flyget. Det är nog det som hänt mig alla ggr, det händer preciis ovanför marknivå, för där kommer markeffekten och trycket blir ännu högre på jättekort tid. Sen ramlar flyget ner i bitar. Det ser ut som man kraschar, men nu måste vi hålla skillnad på krascha och implodera i marknivå pga störtdykning. Två helt olika saker.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Tror snarare på att mesflygning inte sträcker ut klädseln tillräckligt och orsakar denna vridning på flyget. Mera fart på flyget sträcker ut filmen och håller flyget utsträckt så orsaken är nog mesflygning.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  17. #17


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ha, ha, hej på er dårfinkar!!
    Skönt att se att det finns fler som har upplevt samma enerverande problem.
    Det där med att flytta fältet låter spännande.
    Kräver mycket jobb men kan vara värt det.
    Skall ut till fältet i morgon igen och ta nya tag.
    Denna gång blir det bara knivegg fr höger :-)
    Fortsätt posta era bravader.

    // Mats W

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •