Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Propeller storleks hjälp

  1. #1

    Standard Propeller storleks hjälp

    Jag klanta mig lite (igen) och sabbade propellern till min Sbach från hobbyking http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_PNF_.html. Rätt bra jobbat med tanke på att den inte ens flög tycker jag. men nu till frågan den största propellern jag har hemma är 11x5,5 kan jag ta en sådan och vad blir skillnaden? Skulle till och med vilja kunna använda 3S ackar till den men då kanske den blir väl seg?

    Men när det sen är dags att köpa mer anpassad propp vad bör jag ta då?

  2. #2

    Standard

    Här ser ni skillnaden.


  3. #3

    Standard

    Det finns lite skrivet om modellen på HK:s produktsida. Skrolla ner till fliken "Reviews"
    Vill du använda 3S LiPo ska du ha en propeller som är större än originalet. Du bör komma i närheten av motorns max ström 70 A. Då blir effekten 70x11,1=777 W eller 337 W/kg flygvikt.
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det finns lite skrivet om modellen på HK:s produktsida. Skrolla ner till fliken "Reviews"
    Vill du använda 3S LiPo ska du ha en propeller som är större än originalet. Du bör komma i närheten av motorns max ström 70 A. Då blir effekten 70x11,1=777 W eller 337 W/kg flygvikt.
    De där sa mig ingenting förutom att propellern är för liten.

  5. #5
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Eftersom motorn har lågt kv=800 rpm/V så behöver du en rejält stor stigning på propellern för att få tillräclig fart om du skall använda 3s-ackar. Pröva med en APC-E med 8" stigning och gissningsvis 14" diameter. Du bör då hamnar runt 50A i maxström vilket är tillräcklig marginal för fartreglaget och den statiska dragkraften blir nog lite större än flygplanets tyngd.
    Beroende på vad det är för kapacitet på dina 3s-ackar du har kan du överväga att flyga med två parallellkopplade ackar.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Eftersom motorn har lågt kv=800 rpm/V så behöver du en rejält stor stigning på propellern för att få tillräclig fart om du skall använda 3s-ackar. Pröva med en APC-E med 8" stigning och gissningsvis 14" diameter. Du bör då hamnar runt 50A i maxström vilket är tillräcklig marginal för fartreglaget och den statiska dragkraften blir nog lite större än flygplanets tyngd.
    Beroende på vad det är för kapacitet på dina 3s-ackar du har kan du överväga att flyga med två parallellkopplade ackar.
    Tack . Kan man parallelloppla ackarna utan att ta bort kontakterna? Jag använder ju dom till andra plan.

  7. #7
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Du får köpa eller bygga en adapterkabel så att du kan koppla ihop två ackar. Så här kan en sådan adapterkabel med XT60-kontakter se ut.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	xt60-con-parallel.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	13,9 KB 
Id:	52131
    I min Extreme Flight Laser 200 använder jag denna lösning med 3s, 2200 mAh ackar för att få en rimligt lång flygtid och för att inte alltför hårt belasta batterierna. De batterierna använder jag vanligtvis ett och ett i mina 450-helikoptrar.
    Senast redigerat av Michael den 2015-05-02 klockan 21:34.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  8. #8

    Standard

    Bra jag har just XT60 också.

  9. #9

    Standard

    Så där detta bör funka. Men blir det inte som att sätta i 6S ackar? Pallar ESCen det?


  10. #10
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Eftersom plus kopplas till plus och minus till minus vid parallellkoppling så blir spänningen densamma som för ett enskilt batteri. Däremot blir kapaciteten summan av de två batteriernas kapacitet, exv 2200+2200=4400 mAh. Det gör ingenting om batterierna har olika kapacitet så länge som cellantalet är lika.

    Se till att batterierna har samma laddningstillstånd när de kopplas samman för att undvika strömrusning mellan dem.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  11. #11

    Standard

    Okey bra då testar jag så. Ska bara köpa rätt propp.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Eftersom motorn har lågt kv=800 rpm/V så behöver du en rejält stor stigning på propellern för att få tillräclig fart om du skall använda 3s-ackar. Pröva med en APC-E med 8" stigning och gissningsvis 14" diameter. Du bör då hamnar runt 50A i maxström vilket är tillräcklig marginal för fartreglaget och den statiska dragkraften blir nog lite större än flygplanets tyngd.
    Beroende på vad det är för kapacitet på dina 3s-ackar du har kan du överväga att flyga med två parallellkopplade ackar.
    Funkar 14x7 tro? Min favoritaffär hade inte 14x8 hemma.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du läser resencesionerna på hobbykings sida är det en som säger "14x6 will work". Du får dock lite lägre fart med 14x7 jämfört med 14x8. Du borde läsa på lite ellära för modellflygare. Roger McRegors sida är utmärkt start.
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •