Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

mne: Nybrjarfrga: Frsta steg simulering vs rikig heli.

Question Nybrjarfrga: Frsta steg simulering vs rikig heli.

Tjenare alla heli-fantaster!

Jag r lika grn inom detta som hulken och undrar i stort stt hur stor skillnaden r knslan att kra exempelvis en simulator med sndare och kra en riktig helikopter? Knslan frstr jag r den bttre att vara ute i naturen och knna vindpustarna ifrn rotorn.

Jag r nmligen ute efter en hftig hobby och vad passar det d inte bra till att satsa p ngot som man redan som barn tyckte var hftigt jo radiostyrt helikopter/flyg fast har aldrig vgat mig p det , kan kanske ha och gra med att man r rdd fr att krascha .

Finns det ngon flygklubb i nrheten av Norrkping/Sderkping s fr ni hojta till .

Mvh
    Micke

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 595
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tja - sim r bra men den stora skillnaden r att misstagen kostar inget i sim men betydligt mycket mera i verkligheten. Men trna p i sim - sen kontaktar du en klubb s fr du hjlp med intrimning och provflygning. Och i ditt geografiska omrde s finns det helt klart klubbar.
    Bl a hr - http://propellerhead.webs.com/index_gps.htm - kan du hitta flt och de klubbar som driver dessa.
    Roger

Standard

McRegor - Tack s mycket. S knslan r i stort stt den samma som nr man sitter vi en Simulator tnker mig med reaktionsfrmgan etc. Nu kan man ju sjlv inte bestmma vilket vder man vill ha nr man gr ute nr man skall brja kra med riktiga grejor .

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 595
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

En stor skillnad r nog helt klart att du kommer att vara betydligt mycket mera nervs och osker nr du str med den verkliga krran just p g a att konsekvenserna av ett misstag blir s mycket strre. Kan inte svara p hur "knslan" r eftersom det beror p vilken simulator du kr och vilken krra du anvnder i simulatorn. Men "yttre strningar" fr du nog rkna med r klart mera nrvarande i verkligheten n i simulatorn. Men att trna i simulator r definitivt inte fel och det kar helt klart dina mjligheter till framgng ven med din verkliga krra. Men sk upp en klubb och f hjlp med intrimning (inte s enkelt som man kanske tror) och provflygning och i bsta fall ocks lite skolflygning - det kommer att nedbringa risken fr frdande kvaddar tidigt i din karrir hgst avsevrt. Lycka till - och "risken" r att du kommer att bli fast fr resten av livet...
    Roger

Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    74
    Jobb
    mttekniker
    Klubb
    fk spinn sderkping

Standard

Hej Micke.finns flera klubbar i ditt/mitt omrde.kan rekomendera klubbar som gamen i Norrkping och spinn i Sderkping.r sjlv medlemm i bda.r det heli som gller kan jag rekomendera flygklubben gamen som hller till ute vid lvstad sder om Norrkping.skrik till om du inte fr tag i oss.

Med vnlig hlsning micke

Reg.datum
    Oct 2014
    Inlgg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemls

Standard

tjena! tnkte bara flika in med att jag r ny helikopter frare och jag kan inget annat n sga du tycker det verkar hftigt osv.... nr du vl flyger frsta gngen kommer du tycka det r 10000000 gnger hftigare. men sen ska man ocks ha i beaktskap att det r farliga saker ocks! och flyga sim frst r ett mycket bra alternativ ... fr det kostar mycket mindre att krasha dr ... sen kommer du vara nervsare i verkligheten n vad du r i sim... jag kan flyga upp och ner i simulator nu ... i verkligheten str jag i princip och flyger fram och tillbaka bara fr lra mig knna maskinen mer och mer.

Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    600
    Jobb
    FU-Servicetekniker p Holmen Paper
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

Standard

Det finns ven Norrkpings Radioflygklubb.

www.nrfk.se

Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero 55cc * TopFlite Giant P51 Mustang 55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

ven hardcore proffs nter mnga timmar i sim, av samma anledning -> lra sig nya manvrar p ett skert stt.

Som nybrjare r hovra svrt nog, och att bygga in korrigeringarna i ryggraden i sim innan man hovrar frsta gngen hjlper vldigt mycket. Sedan eskalerar man med mer och mer avancerade vningar, i lika riktningar etc. De flesta riktigt bra piloterna trnar in nya saker i sim innan de tar sin "beater"-helikopter, den som r rimligt billig att laga och nr de sitter dr tar de den "riktiga" helikoptern. Naturligtvis gr alla p olika stt men det r ett vanligt frfarande.

Vad jag vill komma till r, du kommer alltid ha nytta av en sim oavsett hur duktig du blir

S i kort, klart du skall skaffa en bra sim och brja nta dr.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Simulatorn var ju upp din koordination och orientering p farkosten minst lika vl som p riktigt minus nr solen hindrar synen och dimma och likn samt avstndsbedmningen blir nstan smre av simulator i min erfarenhet.

Vad kr du fr Sim? med datorn, luren eller tablet? anvnder du en radio som kontroll? om ja s trnar du kraftigt upp ga-beslut-fingerrrelse t rtt hll och att ha det i mrgen nr man ska flyga sin frsta riktiga r ovderligt!

Ett tips om n lite kostsamt r att kpa en billig teknikmagAsinet, hobbex sk Fast-Pitch Helikopter (4kanaler) - med den fr du knsla fr avstnd, hastigheter och att slss mot samt anvnda vinden, det r ett bra nybrjarstt att minimera risken fr kostsamma krascher med en CollectivePitch helikopter d en krash kan kosta frn 10-2000kr ca.

Ska ocks ta steget upp till Collective-heli s snart ekonomin tillter och det ska bli mycket spnnande, tnkte flyga den fpv nr jag ftt lite stil p flygningen, vill gra 3d trick FPV m Heli=)

jag tnker mig en HK500GT eller nn Trex. Klon eller ej spelar ingen roll, nn som har till salu ?
    mvH Gustaf

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    396
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Simulator r mycket effektivt fr att trna in rtt beteende i ryggmrgen. Man blir ju ngot modigare minst sagt....

Riktig flygning r ngot helt annat, det finns mycket mer som pverkar. Den strsta skillnaden brukar vara vdret samt att modellen r lite smre trimmad nr man flyger p riktigt. Och att man r ungefr hundra gnger mer nervs.

Jag ntte en hel del simulator nr jag brjade med 3D-manvrar. Det r bra om man har en liten plan fr vad man vill uppn och med "en kvart om dagen" kommer man ganska fort fram. Jag flg p riktigt, mrkte vad som kndes svrt och trnade p det i simulatorn. En specialvning jag ntte mycket p var att kunna "rdda" planet nr det fll ut ur hovring (ngot som innan trningen ledde till bl.a. en avbruten kropp...
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlgg
    Simulator r mycket effektivt fr att trna in rtt beteende i ryggmrgen. Man blir ju ngot modigare minst sagt....

Riktig flygning r ngot helt annat, det finns mycket mer som pverkar. Den strsta skillnaden brukar vara vdret samt att modellen r lite smre trimmad nr man flyger p riktigt. Och att man r ungefr hundra gnger mer nervs.

Jag ntte en hel del simulator nr jag brjade med 3D-manvrar. Det r bra om man har en liten plan fr vad man vill uppn och med "en kvart om dagen" kommer man ganska fort fram. Jag flg p riktigt, mrkte vad som kndes svrt och trnade p det i simulatorn. En specialvning jag ntte mycket p var att kunna "rdda" planet nr det fll ut ur hovring (ngot som innan trningen ledde till bl.a. en avbruten kropp...
    Instmmer!
    och helst skall man styra sin simulator med en "riktig" radio s man fr spak vanan, visst fr man positiv transfer frn en simulator ex i smartphonen ocks men bst r att ha en riktig, och se till att frameraten r p hgsta vissa sims gr tiden lite lngsamt , typ slow-mo..
    Lycka till!

Nr du brjar med en riktig s brja alltid trningsflyga med helikoptern rumpa mot dig och hovra, hovra och hovra - den manvern behver du bli bst p - det r lttare att flyga framt med en heli n att st still s de frsta accarna br anvndas till att st still i luften och lra dig kompensera fr vind....blir mycket trar i gonen..

Tnk ocks p att p vintern r sannolikt mycket komponenter p helikoptern knsligare d de r djupfrysta och tl mindre stryk, extra rotorblad - lnkarmar och bakrotor r bra att ha hemma!

Jag har en liten bladehelikopter (4ch) med dlig acc (50kr) du kan f kpa fr ca 200 m frakt (inkl radion givetvis)
    Den r liten och mycket hllbar , den kan du flyga inomhus ocks och f god knsla fr spakarna om ni r intresserade?
    Mvh Gustaf

Standard

Det lurigaste jag vet med simulatorerna r att mnga (alla?) r instllda p att zooma in p modellen nr man flyger lngt bort. Det r vldigt lurigt nr man anvnder dem fr att lra sig att flyga helikopter. Det var anledningen till min enda strre reparation av en helikopter. Jag hade helt enkelt inte tillrcklig respekt fr att flyga lngt bort.

S det r det frsta man skall stlla om.

Jrgen

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Det lurigaste jag vet med simulatorerna r att mnga (alla?) r instllda p att zooma in p modellen nr man flyger lngt bort. Det r vldigt lurigt nr man anvnder dem fr att lra sig att flyga helikopter. Det var anledningen till min enda strre reparation av en helikopter. Jag hade helt enkelt inte tillrcklig respekt fr att flyga lngt bort.

S det r det frsta man skall stlla om.

Jrgen
    Instmmer! Annars lr man sig inte orientationen och att automatiskt kompensera fr riktning vilket r den bsta delen med simulator just att lra sig att kontrollera farkosten i olika attityder!

Standard

Simulator r riktigt bra. Men om man ska flyga flyg s r depron/EPO-flyg inomhus otroligt givande. D menar jag inte ultraskra ultraltta lufttillverkade vansinnesbyggen, utan ngot hllbart men ltt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Simulator r riktigt bra. Men om man ska flyga flyg s r depron/EPO-flyg inomhus otroligt givande. D menar jag inte ultraskra ultraltta lufttillverkade vansinnesbyggen, utan ngot hllbart men ltt. =)
    Haha jsg skulle vilja se en helikopter byggd i depron dr har du en utmaning!
    Skulle vl kanske g att gra med massa kolfiber och det skulle nog se rtt kul ut ..

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 595
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nu var ju detta en rtt gammal trd s TS lr vl inte kolla den s mycket lngre. Men andra kan ju nd f lite tips. Och som lnning sger s r ju en "normal" inomhus-krra vldigt bra att trna med och speciellt nr man ocks flyger inomhus fr d krvs ju verkligen alla roder s man fr med automatik trna sig att svnga ven med sidrodret - vilket det finns mnga utomhusflygare som inte jmt r s aktiva med att anvnda.
    Gustaf - sen kanske det inte finns helisar byggda i depron men vl i EPO.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Haha jsg skulle vilja se en helikopter byggd i depron dr har du en utmaning!
    Skulle vl kanske g att gra med massa kolfiber och det skulle nog se rtt kul ut ..
    Hoppsan, en liten detalj jag missade i sammanhanget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Hoppsan, en liten detalj jag missade i sammanhanget. =)
    Tnkte det

Standard

Jag brjade flyga med en KDS450Q som jag kpte ett trningsstll till! kanon heli. andra helin blev en MCPX mest fr att trna in grunderna lite bttre p idagens lge s flyger jag en Trex 500L Dominator. och bara storleksskillnaden ifrn en 450 till 500 gr knappt att beskriva. enormt med andra ord. Jag har fortfarande inte vgat mig p inventerat med 500 an. men i simmen och med MCPX r det inga problem svrast som jag kan tycka r nr man slr p IDLE 1 fr att flippa helin. sen att lra sig tictocs och annat. kan vara lite klurigt ibrjan att sl p TH (Throttle hold) innan landning. men man lr sig fort! va va va..

Standard

Hejsan

Jag r ocks helt ny p detta och tnkte brja lra mig i simulator med en riktig radio till. Phoenix eller real flight.
    Vilken heli rekommenderar ni att man brjar va med?

Finns ngon "tutorial" man kan lsa. Om vilka manvrar man br lra sig. Hur man gr �� vad throttle hold r och varfr osv? Jag kan ju liksom ingenting☺

Och r det ngra srskilda instllningar intrimningar man ska gra i simulatorn eller radion?

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •