Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

mne: Nybrjarfrga: Frsta steg simulering vs rikig heli.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 579
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Phoneix r traditionellt lite vassare p helisimulering medan realflight r lite mer t flygplan, men bda simmarna klarar bda typer bra.

I moderna simulatorer finns det ofta trningsprogram och lite "gamify" lgen dr man progressivt tar sig fram genom olika manvrar.

Men i princip.
    1. Hovra stabilt 1,5m ver marken (dvs ver ground effect s du fr justera pitch kontinuerligt) med tail in.
    2. Vrid helin allt mer i sidled, 45grader och hovra stabilt. Nr det sitter 90 grader och s vidare. Till slut hovrar du nose in med frtroende.
    3. Enklare manvrar som att flyga fram och till baks, cirklar, ttor med en s jmn hjd som mjligt och lngsamt.

Sedan brukar man alltid leka lite, dra i spakar och se vad som hnder, att jobba in s att man kan frn alla mjliga konstiga vinklar rdda den s att man fr grund stansen hovra med tail in r kritiskt. Nr du kan vnda oavsett vad du gr till att hovra tail in utan att tappa fr mycket hjd s kommer du minska antalet krascher markant.

Du kommer krascha med den riktiga helikoptern, du kommer lra dig meka med den. Det r en del av hobbyn ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Tack fr tipsen.

Tror jag frstr hovra med nose in. Allts rotera med nosen i princip i centrum. Men tail in kndes som det betyder ngot annat? ☺

Meka kan jag... dr r jag snarare lite av en mstare om jag fr sga det sjlv ��

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 579
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Stinger Visa inlgg
    Tack fr tipsen.

Tror jag frstr hovra med nose in. Allts rotera med nosen i princip i centrum. Men tail in kndes som det betyder ngot annat? ☺

Meka kan jag... dr r jag snarare lite av en mstare om jag fr sga det sjlv ��
    Hovra, st helt stilla, ingen rotering eller drift t ngot hll.
    Tail in, dvs med rumpan mot dig, s du tittar i samma riktning som helikoptern.
    Nose in, dvs med nosen mot dig, s du flyger helikoptern rakt mot dig och d blir det klurigare att styra.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Jag kr vldigt mycket simulator sjlv, och ganska mnga olika. Jag flyger regelbundet neXt, RealFlight, Heli-X och frut ven Phoenix. Allra mest flyger jag neXt - inte den mest realistiska, men vldigt snabb, bra knsla, och perfekt fr att va manvrar i en ganska "isolerad" milj (helikoptrarna flyger vldigt "perfekt", och du fr aldrig direkt wobbel eller den typen av effekter). Jmfrelsevis s r RealFlight mycket bttre p att simulera hur helikoptern belastas, och r bra fr att lra sig hantera en helikopter som knns mer som p riktigt, t.ex. man kan f smre tail i manvrar dr helikoptern belastas hrt.

Av alla de ovan s mste jag sga att jag gillar Phoenix allra smst - inte alls bra knsla, tenderar att knnas vldigt svampig jmfr med de andra, och ven ifall man sitter och rattar mycket p instllningarna s flyger helikoptrarna sllan s bra som de andra simulatorerna gr redan frn brjan.

Kort sammanfattning:

neXt - flyger "perfekt", bra fr att trna nya manvrar, uppdateras vldigt ofta och har mnga nyare modeller av helikoptrar. en stor nackdel imo: tokdlig p att simulera autoroteringar! men, trots det s r denna simulatorn helt klart min personliga favorit.
    RealFlight - mest realistisk, men lite trkigt utbud p helikoptrar. ven bra p flygplan.
    Heli-X - vldigt bra trningsmoder, bra knsla. verkar inte uppdateras s mycket lngre, men som den r s funkar den utmrkt. kan rekommendera den ifall man vill brja med en lite enklare simulator som funkar bra ven p lite ldre datorer.

Ifall du vill testa p s har bde neXt och heli-x gratis demo-versioner!

Standard

Tack fr tipsen!

Ska helt klart testa demoversionerna dr!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Hej
    Disclaimer: Jag flyger flygplan ej heli. Men jag har uppfattat att det finns tre-fyra sim som heliflygare gillar, inte listade i nn speciell ordning
    * AccuRC - nykomling
    * Phoenix
    * Real Flight
    * Aerofly

Jag har sjlv Real Flight och tv saker vill jag sga om den:
    Minus: uppdateringar kostar pengar.
    Plus: r den att du kan stta upp fysiken, 120% liknar verklig fysik (p flygplan). Och den har vind, tyvrr utan vindpustar. Nr jag lr mig en ny manver kr jag frst p lg hastighet p fysik, kanske 70% fr att lngsamt ka till 140%. P s stt fungerar det i verkligheten fr mig ocks.
    fredrik

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 579
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Har AccuRC, den r rtt omogen men tekniskt vldigt intressant d den simulerar fysiken p enskilda delar och man kan modifiera existerande modeller en del med andra servon, motorer, var p roderhornen man fster ball-links, stta upp pitchvinklar etc.

n s lnge r det en handfull helikoptrar och ngra flygplan, de flesta har ngra options p varje del. Den har enorm potential att simulera precis din helikopter med dina delar om bara deras databas utkas tillrckligt inom rimlig tid.

Nackdelen med den r att det knns som den r byggd va fysiknrdar som gtt all in p korrekt simulering men inte lagt s mycket vikt p utvecklingen av anvndarinterfacet s den r lite otymplig och tung att navigera menyer och instllningar. Den krver ven en hel del av datorn.

Jag anvnder den mer n grna till helikoptertrning.

Reg.datum
    Aug 2016
    Inlgg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

Standard

Jag har flugit helikopter ngra r men r p vg att g ver till flygplan. Jag sjlv tyckte det var skit trkigt att bara flyga simulator s jag kpte en sky dancer p hobbex som jag flg massor med i brjan mellan simulator passen. Jag behvde f flyga och jag tyckte jag lrde mig vldigt mycket p det, sen r det en extremt tlig nybrjar maskin, tex en gng s tog vinden tag i den s den fastna 7 meter upp i ett trd, dr hngde den i tre dagar med regn och blst innan den tillslut blste ner och till min stora fr frvning s var det bara att ladda den och flyga vidare. Sen kpte jag en kyscho solo PRO vilket givetvis var svr och krvde mer simulator tid men jag tyckte nd jag lrde mig mycket p "leksaken" frn hobbex ocks.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 268
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Ett par tips frn mig som flugit helikopter ngra r och modellflyg i decennier:
    - Registrera dig p helifreak.com och helisweden.se, tv forum dr det finns mycket hjlp att f. P helifreak.com ska du leta rtt p Finless Bobs serie med videofilmer. De ger ovrderlig kunskap om hur helikoptrar fungerar, byggs och trimmas.
    - Trna s mycket som mjligt "in real life". Jag har flugit ganska lite simulator d jag rent ut sagt tycker det r trist. Jag har noterat att simulatorn ur min synpunkt fungerar dligt d det gller orientering och perspektiv samt inverkan av vind, framfr allt avseende hjdhllningen.
    - Beroende p hur "skarpsynt" du r har helikopterns storlek betydelse. Det finns inte mycket att fsta blicken p och helikoptern blir snabbt svr att se p lite strre avstnd. Jag brjade med en 450 heli som jag flugit massor av timmar med, men det var frst d jag gick ver till 500-storleken som jag upplevde att kombinationen av storlek/fart/reaktionshastighet och flygavstnd klaffade. Jag flyger ocks 600 nitro, men det rekommenderar jag inte fr nybrjare.
    - Nr du trnar hovring, koncentrera blicken p kpan och tnk att du sjlv sitter i nr du styr. Det underlttar den fortsatta trningen att ha det tnket. Av ngon r anledning r det ltt att bli frhxad av stjrtrotorn och d blir det ltt fel.
    - Skaffa en helikopter med remdrift av stjrtrotorn, annars r det risk att det blir mnga byten av vinkelvxeldreven vid oavsiktliga markknningar.
    Senast redigerat av Michael den 2016-08-30 klockan 20:06.

Standard

Finess Bob lter finurligt, men det r nog Finless Bob. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 268
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Javisst ska det vara Finless Bob. Stavningskontrollen p min lsplatta ndrade till Finess. Grrrr.
    Senast redigerat av Michael den 2016-08-30 klockan 20:06.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •