Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Sndare till ett blbr.

Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontr, Kranfrare

Standard Sndare till ett blbr.

Hej hela forumet.
    Jag r som sagt blbr p detta men intresset r stort.
    Nu undrar jag vad ni skulle rekommendera fr sndare, mottagare.
    Anledningen att jag undrar r fr att jag grna vljer rtt frn brjan s jag slipper kpa ny senare.

Tack p frhand

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Det r lttare att sga vad du absolut inte skall kpa, s jag brjar dr: Kp inte en sndare med ett udda radiosystem. Alla tillverkare anvnder olika system. Om man kper en udda sndare s kan det bli svrt att f tag i mottagare senare.
    Spektrum DSMX r det vanligaste systemet, Futaba, FrSky, Graupner HOTT och Hitec r andra vanligt frekommande system. Tekniskt sett spelar det ingen roll vad du kper. Alla strre tillverkare har numera plitliga radiosystem. Detta var inte fallet fr ett par r sedan.
    Undvik de allra enklaste sndarna. De har kassa spakar.
    Det kan vara lockande att kpa begagnat, men en hel del har hnt de senaste ren. kande konkurrens har gjort att tillverkarna introducerat avancerade modeller med lgre pris n tidigare. Att kpa de utgngna modellerna r oftast inte alls gynnsamt.

Mina frslag r Spektrums nya DX6 (absolut inte den gamla DX6i). Den har vad du kommer att behva under rtt lng tid framver.
    Om du vill ha en mer avancerad radio till ett inte srskilt mycket hgre pris, s r FrSky Taranis ett bra alternativ. Den har i princip alla finesser som gr att stoppa in i en radio. Nackdelen med det r att den r mer komplicerad att lra sig.

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard

Prova att knna p hur de olika sndarna ligger i dina hnder, det r ganska stor skillnad. Jag gillar t.ex. Inte Spektrum eftersom jag tycker att man fr strcka fr mycket p fingrarna fr att n spakarna jmfrt med t.ex. Futaba.

Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2015
    Inlgg
    41
    Jobb

Standard

Tack fr svaren.
    D var jag inte helt ute och vinglade nr jag tittade p Taranis.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Taranis r oerhrt flexibel men krver ocks mera av "programmeraren" n vad t ex en motsvarande Spektrum eller Futaba krver. Det r helt enkelt enklare att komma igng med en Spektrum eller Futaba men nr du lrt dig tnket bakom Taranis programvara s r den som sagt oerhrt flexibel - men det finns som sagt en inlrningstrskel som kan knnas relativt hg beroende p ens eget intresse och bakgrund.
    Roger

Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2015
    Inlgg
    41
    Jobb

Standard

Ja det lter som att man fr plugga p lite om man kper en Taranis.
    Men hellre det och sen belnas med ett flexibelt system.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Taranis, eller rttare sagt mjukvaran OpenTX som den kr med (man kan kra samma mjukvara i flera andra sndare ocks).

Det r lite insteg i att koppla den lite annorlunda programmeringen av den. Allt i den bygger p olika former av mixningar, men nr det klickar "ahaaa" d finns det nstan inga grnser fr hur mycket eller vad man kan gra med den.

Om du vill gra din egna mixning fr att styra en bandvagn med ena spaken och ett kanontorn med den andra spaken s r det en enkel sak att gra.

Princip
    Input frn spakar/switchar -> addera vilka mixar du vill ha -> output p valfri kanal.

PS. Jag lskar min Taranis!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Peter Bengtsson Visa inlgg
    Ja det lter som att man fr plugga p lite om man kper en Taranis.
    Men hellre det och sen belnas med ett flexibelt system.
    Taranis r faktiskt inte srskilt svr att frst sig p, men programmeringen fungerar annorlunda n i de flesta andra sndare. Det r inte alls skert att den som inte har erfarenhet av andra "normala" sndare tycker att det r svrare att anvnda Taranis n ngot annat mrke.

Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2015
    Inlgg
    41
    Jobb

Standard

Jag r datanrd s jag r van att "pilla".
    Men eftersom jag dessutom inte r van med ngot system s borde det vara enklare.

Det knns iaf som det blir en Taranis X9D+ och sen frmodar jag att man kper motsvarande mottagare?

Standard

Jag kan sga att Taranis r ett utmrkt val!
    Jag ngrar inte en sekund att jag kpte Taranis fr 10 mnader sedan nr modell minnet i min TGY 9X blev fullt.
    / Jonas

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Det knns iaf som det blir en Taranis X9D+ och sen frmodar jag att man kper motsvarande mottagare?
    Jag kr med en rad olika FrSKy mottagare, allt frn 16kanals med telemetri till sm 4kanals parkflyer mottagare.

Fr att vidare utka valet p mottagare har jag ven satt i en OrangeRX DMS2/DMSX modul som ger mig tillgng till allehanda Spektrum och DSM2/DSMX mottagare och satteliter. Mycket att vlja p.

Vilken mottagare du brjar med beros helt p vad det r fr modell du skall kra och vad du vill ha ut av den.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2015
    Inlgg
    41
    Jobb

Standard

Finns det Hitec kompatibla mottagare och isfall vilka?
    Multirotor 1 - DJI F550, Naza-M V2, Denver AC5000, Hgt landningsstll
    Multirotor 2 - Nine Eagle Visitor 6 FPV
    Multirotor 3 - (WIP) BBD-V6H-1000
    Radio - Hitec Aurora 9

Standard

r du datanrd ska du ju definitivt ha en Taranis. Jag r inte datanrd men fixar det utan strre problem. Men jag kpte den nr det inte var ssong och satt framfr Tv:n och knappade p den. Ofta kan man kpa Taranis i combo med mottagare. Annars finns det alla mjliga varianter av mottagare med och utan telemetri. En frdel med Taranis r att mottagarna r mycket billigare n andra knda mrken. Nu har ju Frsky och Taranis funnits ett tag p marknaden och r inte lngre ett nytt oprvat lgprismrke. Det mrks ocks p att kritikerkren har om inte tystnat s blivit betyligt mera lgmld. Frsky har visat sig fungera lika bra som ngot annat mrke. Jag tror inte heller att det finns ngot annat mrke man kan kpa lika mycket reservdelar till Som till Taranis om olyckan skulle vara framme.

/Mats

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •