Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sändare till ett blåbär.

  1. #1
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard Sändare till ett blåbär.

    Hej hela forumet.
    Jag är som sagt blåbär på detta men intresset är stort.
    Nu undrar jag vad ni skulle rekommendera för sändare, mottagare.
    Anledningen att jag undrar är för att jag gärna väljer rätt från början så jag slipper köpa ny senare.


    Tack på förhand

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är lättare att säga vad du absolut inte skall köpa, så jag börjar där: Köp inte en sändare med ett udda radiosystem. Alla tillverkare använder olika system. Om man köper en udda sändare så kan det bli svårt att få tag i mottagare senare.
    Spektrum DSMX är det vanligaste systemet, Futaba, FrSky, Graupner HOTT och Hitec är andra vanligt förekommande system. Tekniskt sett spelar det ingen roll vad du köper. Alla större tillverkare har numera pålitliga radiosystem. Detta var inte fallet för ett par år sedan.
    Undvik de allra enklaste sändarna. De har kassa spakar.
    Det kan vara lockande att köpa begagnat, men en hel del har hänt de senaste åren. Ökande konkurrens har gjort att tillverkarna introducerat avancerade modeller med lägre pris än tidigare. Att köpa de utgångna modellerna är oftast inte alls gynnsamt.

    Mina förslag är Spektrums nya DX6 (absolut inte den gamla DX6i). Den har vad du kommer att behöva under rätt lång tid framöver.
    Om du vill ha en mer avancerad radio till ett inte särskilt mycket högre pris, så är FrSky Taranis ett bra alternativ. Den har i princip alla finesser som går att stoppa in i en radio. Nackdelen med det är att den är mer komplicerad att lära sig.

  3. #3
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Prova att känna på hur de olika sändarna ligger i dina händer, det är ganska stor skillnad. Jag gillar t.ex. Inte Spektrum eftersom jag tycker att man får sträcka för mycket på fingrarna för att nå spakarna jämfört med t.ex. Futaba.

  4. #4
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Tack för svaren.
    Då var jag inte helt ute och vinglade när jag tittade på Taranis.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Taranis är oerhört flexibel men kräver också mera av "programmeraren" än vad t ex en motsvarande Spektrum eller Futaba kräver. Det är helt enkelt enklare att komma igång med en Spektrum eller Futaba men när du lärt dig tänket bakom Taranis programvara så är den som sagt oerhört flexibel - men det finns som sagt en inlärningströskel som kan kännas relativt hög beroende på ens eget intresse och bakgrund.
    Roger

  6. #6
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Ja det låter som att man får plugga på lite om man köper en Taranis.
    Men hellre det och sen belönas med ett flexibelt system.

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Taranis, eller rättare sagt mjukvaran OpenTX som den kör med (man kan köra samma mjukvara i flera andra sändare också).

    Det är lite insteg i att koppla den lite annorlunda programmeringen av den. Allt i den bygger på olika former av mixningar, men när det klickar "ahaaa" då finns det nästan inga gränser för hur mycket eller vad man kan göra med den.

    Om du vill göra din egna mixning för att styra en bandvagn med ena spaken och ett kanontorn med den andra spaken så är det en enkel sak att göra.

    Princip
    Input från spakar/switchar -> addera vilka mixar du vill ha -> output på valfri kanal.

    PS. Jag älskar min Taranis!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter Bengtsson Visa inlägg
    Ja det låter som att man får plugga på lite om man köper en Taranis.
    Men hellre det och sen belönas med ett flexibelt system.
    Taranis är faktiskt inte särskilt svår att förstå sig på, men programmeringen fungerar annorlunda än i de flesta andra sändare. Det är inte alls säkert att den som inte har erfarenhet av andra "normala" sändare tycker att det är svårare att använda Taranis än något annat märke.

  9. #9
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Jag är datanörd så jag är van att "pilla".
    Men eftersom jag dessutom inte är van med något system så borde det vara enklare.

    Det känns iaf som det blir en Taranis X9D+ och sen förmodar jag att man köper motsvarande mottagare?

  10. #10

    Standard

    Jag kan säga att Taranis är ett utmärkt val!
    Jag ångrar inte en sekund att jag köpte Taranis för 10 månader sedan när modell minnet i min TGY 9X blev fullt.
    / Jonas

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter Bengtsson Visa inlägg
    Jag är datanörd så jag är van att "pilla".
    Men eftersom jag dessutom inte är van med något system så borde det vara enklare.

    Det känns iaf som det blir en Taranis X9D+ och sen förmodar jag att man köper motsvarande mottagare?
    Jag kör med en rad olika FrSKy mottagare, allt från 16kanals med telemetri till små 4kanals parkflyer mottagare.

    För att vidare utöka valet på mottagare har jag även satt i en OrangeRX DMS2/DMSX modul som ger mig tillgång till allehanda Spektrum och DSM2/DSMX mottagare och satteliter. Mycket att välja på.

    Vilken mottagare du börjar med beros helt på vad det är för modell du skall köra och vad du vill ha ut av den.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Finns det Hitec kompatibla mottagare och isåfall vilka?
    Multirotor 1 - DJI F550, Naza-M V2, Denver AC5000, Högt landningsställ
    Multirotor 2 - Nine Eagle Visitor 6 FPV
    Multirotor 3 - (WIP) BBD-V6H-1000
    Radio - Hitec Aurora 9

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter Bengtsson Visa inlägg
    Jag är datanörd så jag är van att "pilla".
    Men eftersom jag dessutom inte är van med något system så borde det vara enklare.

    Det känns iaf som det blir en Taranis X9D+ och sen förmodar jag att man köper motsvarande mottagare?

    Är du datanörd ska du ju definitivt ha en Taranis. Jag är inte datanörd men fixar det utan större problem. Men jag köpte den när det inte var säsong och satt framför Tv:n och knappade på den. Ofta kan man köpa Taranis i combo med mottagare. Annars finns det alla möjliga varianter av mottagare med och utan telemetri. En fördel med Taranis är att mottagarna är mycket billigare än andra kända märken. Nu har ju Frsky och Taranis funnits ett tag på marknaden och är inte längre ett nytt oprövat lågprismärke. Det märks också på att kritikerkören har om inte tystnat så blivit betyligt mera lågmäld. Frsky har visat sig fungera lika bra som något annat märke. Jag tror inte heller att det finns något annat märke man kan köpa lika mycket reservdelar till Som till Taranis om olyckan skulle vara framme.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •