Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorvinkel beroende av placering i höjdled i nosen??

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Motorvinkel beroende av placering i höjdled i nosen??

    Är i startgroparna på ett nytt bygge, en 1:6 av Just Aircraft's SuperSTOL. På ritningen jag har hittat sitter motorn ungefär mitt i nosen sett från sidan. Men, jag vill flytta upp den i överkant så långt det går som fullskalan är. Frågan är alltså, påverkar det den angivna motorvinkeln när jag flyttar motor/prop uppåt? Det är angivet 1° nedåt på ritningen...

    Det är iofs lätt att ändra i efterhand med mellanlägg, men ändå... jag ställer frågan =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Allting beror på någonting...
    Vingprofil, motorns placering, hastighet mm.
    Hur många centimeter skillnad pratar vi om när det gäller motorplaceringen?
    Principen är väl annars att ju längre iväg från vingcentrum som motorn placeras, ju högre 'dragmoment' blir det i motorkraften.
    Jag antar att du ha bärande profil på SuperSTOL'en, då borde motorn vara nedåtriktad för att kompensera vingen lyftkraft vid ökad hastighet.
    Det är nog bara att köra efter "trial&error-metoden", alltså börja med nån grads nedåtriktning och utvärdera...
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Om motorn sitter lite ovanför centrum borde det teoretiskt bli en liten dykkraft vid gaspådrag omvänt borde det bli en kraft som vill få modellen att sträva uppåt om motorn sitter under centrum. Om den kraften ens är märkbar är väl tveksamt så länge inte motorn sitter helt ovanför modellen i en gondol.

    /Mats

  4. #4

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack för input!
    Det får bli som det är från start, det är inte mer än 1 cm så det gör nog inte mycket skillnad vid närmare eftertanke. Det kommer bli en långsamflygare i vilket fall, blir det konstigt får jag väl justera då.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Här provade jag med motorn vinklad uppåt ett par tre grader för att kompensera nedåtdragningen vid motorpådrag.
    Det funkade alldeles utmärkt!

    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •