Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Sugen på 4s quad

  1. #1

    Standard Sugen på 4s quad

    Är ruskigt sugen på att bygga en 4s setup racer, då jag har massa kameror, vtx´s, FC´s mm liggandes så får det blir en ny utöver den jag har, det jag behöver köpa är en ny ram, motorer och esc´s.
    Cobra 1960kv och 20A PRO eller Kiss 18A esc´s verkar vara väldigt omtalat och det lutar åt det.

    Nu till frågan, hur skulle det funka att flyga med 3s på den setupen? Då jag har 7st 1500mah 3s vore det ju ultimat om man kunde flyga med dem oxå, eller kommer det vara helt katastrof att trycka i ett sådant batteri i den setupen?

  2. #2

    Standard

    Min blackout som jag kör 3S på har liknande spec.

    1960kv Cobra
    18A KISS
    HQ 6045 propeller

    På 3S så finns det tillräckligt med kraft. (för min del) Däremot drar denna en del ampere. Jag har några 3S 1500 batterier som jag slutade använda då lipovarnaren började pipa i princip omedelbart vid gas på 65% + . Funkar bättre med ett par 1800mAh 3S som jag har. Kan även bero på att mina 1500mAh lipos är rätt slut.

    Ifall du sedan byter till 4S bör det bara räcka att byta propparna till 5045. Tror BorisB kör den setupen. Å andra sidan så finns det de som kör vidare med 4S och 6045 proppar. Men det känns som det är på gränsen för motorerna. Vad vet jag, jag kanske bara är feg.

    Jag har tittat på mätningarna i dessa tabeller när jag kollade på 2300kv och 1960kv motorerna.
    http://rotorgeeks.com/index.php?rout...&product_id=74
    http://rotorgeeks.com/index.php?rout...&product_id=77
    (scrolla ned i de länkarna)

    Vill du annars ha lite "mer" så vet jag att några kör med Cobra 2000kv motorerna.
    http://rotorgeeks.com/index.php?rout...product_id=227
    Med 4S och 6045 proppar drar de tydligen 24A så då kanske ESC runt 20 inte räcker. Å andra sidan har du ca 1kg kraft per motor.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Skaffa cobra 2208 motorerna med 2000kv då. kvaliten på lindningarna på mina 2208 1200kv är bland det bästa jag sett. Så 6045 proppar på 4s med dom lär vara rusligt trevligt.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Min blackout som jag kör 3S på har liknande spec.

    1960kv Cobra
    18A KISS
    HQ 6045 propeller

    På 3S så finns det tillräckligt med kraft. (för min del) Däremot drar denna en del ampere. Jag har några 3S 1500 batterier som jag slutade använda då lipovarnaren började pipa i princip omedelbart vid gas på 65% + . Funkar bättre med ett par 1800mAh 3S som jag har. Kan även bero på att mina 1500mAh lipos är rätt slut.

    Ifall du sedan byter till 4S bör det bara räcka att byta propparna till 5045. Tror BorisB kör den setupen. Å andra sidan så finns det de som kör vidare med 4S och 6045 proppar. Men det känns som det är på gränsen för motorerna. Vad vet jag, jag kanske bara är feg.

    Jag har tittat på mätningarna i dessa tabeller när jag kollade på 2300kv och 1960kv motorerna.
    http://rotorgeeks.com/index.php?rout...&product_id=74
    http://rotorgeeks.com/index.php?rout...&product_id=77
    (scrolla ned i de länkarna)

    Vill du annars ha lite "mer" så vet jag att några kör med Cobra 2000kv motorerna.
    http://rotorgeeks.com/index.php?rout...product_id=227
    Med 4S och 6045 proppar drar de tydligen 24A så då kanske ESC runt 20 inte räcker. Å andra sidan har du ca 1kg kraft per motor.
    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Skaffa cobra 2208 motorerna med 2000kv då. kvaliten på lindningarna på mina 2208 1200kv är bland det bästa jag sett. Så 6045 proppar på 4s med dom lär vara rusligt trevligt.
    Vad är det för 1500mah du har? 20C batterier? Antar att man bör ha minst 50c på sina 3s om man skall köra på den setupen då?


    2000kv låter mycket, 1600 tror jag räcker gott och väl.
    Propparna vet jag inte, det har varit några som sagt att 6" props kan explodera i luften vid fullt pådrag =)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Vad är det för 1500mah du har? 20C batterier? Antar att man bör ha minst 50c på sina 3s om man skall köra på den setupen då?


    2000kv låter mycket, 1600 tror jag räcker gott och väl.
    Propparna vet jag inte, det har varit några som sagt att 6" props kan explodera i luften vid fullt pådrag =)
    Hq prop får man köra med. Dom är väl gjorda. jag körde 6x3 på 2206 2000kv 4s då låg jag på 15a vid fullgas. Men 1600 kv och 4s blir ungefär samma varvtal som 2000kv och 3s Du får en tyngre helikopter med ungefär samma lyftkraft så den kommer troligtvis kännas seg för dig.

  6. #6

    Standard

    Mina 1500mah 3S är nano-tech 35-70C. Mina måste vara slitna för jag har en kompis som kör dessa på sin BO med 18 kiss esc, 6045 och luminier 2000kv motorer, utan större problem.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    2000kv låter mycket, 1600 tror jag räcker gott och väl.
    Propparna vet jag inte, det har varit några som sagt att 6" props kan explodera i luften vid fullt pådrag =)
    Hq 6" proppar klarar 2000kv Och 6s. Så du behöver bara oroa dig om du använder gemfans.

  8. #8

    Standard

    Bara Gemfans 6" som sprängs som tidigare nämndes. Med HQ är det grönt.
    2000Kv och HQ6x4.5 på 4S är en trevlig kombo som många flyger med.
    Det funkar bra på 3S också även om det inte ger lika bra tryck.
    Kanske får man ha två PID profiler när man byter emellan 3 och 4S dock.

    Skulle nog avråda till KISS18A med kombon ovan dock, och istället invänta 30A versionen som verkar mer robust. Sålänge kan du skaffa några andra reglage.

  9. #9

    Standard

    Eller införskaffa dys/rctimer SN20A/30A eller 40A. Inte riktigt lika vassa som kiss regagen. Men det faktum att de inte slumpmässigt brinner up är guld värt. SN20A väger lika mycket som kiss18A, samt fungerar fint med oneshot och motorbroms.

    Jag startade nästa en skogsbrand med mina Kiss 18A v1.1 (marken hade börjat brinna, när jag väl tagit mig de 50m fram till quaden).

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Eller införskaffa dys/rctimer SN20A/30A eller 40A. Inte riktigt lika vassa som kiss regagen. Men det faktum att de inte slumpmässigt brinner up är guld värt. SN20A väger lika mycket som kiss18A, samt fungerar fint med oneshot och motorbroms.

    Jag startade nästa en skogsbrand med mina Kiss 18A v1.1 (marken hade börjat brinna, när jag väl tagit mig de 50m fram till quaden).
    Jag hade ren tur att det inte blev en skogsbrand jag också. Han springa och blåst ut lågorna som var runt 10cm höga.

    Jag märker ingen skillnad på kiss18a och dys20a med blheli.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Bara Gemfans 6" som sprängs som tidigare nämndes. Med HQ är det grönt.
    2000Kv och HQ6x4.5 på 4S är en trevlig kombo som många flyger med.
    Det funkar bra på 3S också även om det inte ger lika bra tryck.
    Kanske får man ha två PID profiler när man byter emellan 3 och 4S dock.

    Skulle nog avråda till KISS18A med kombon ovan dock, och istället invänta 30A versionen som verkar mer robust. Sålänge kan du skaffa några andra reglage.
    Det var taskigt sagt. ��.
    Jag har ju exakt den kombon (2000kv,KISS 18A, HQ6045 och både 3-4S) och för mig fungerar det bra.
    Jag har dessutom idag gått över till Luxfloat på Naze32an Den skall bli riktigt spännande att testa.
    Senast redigerat av Steflo112 den 2015-05-07 klockan 20:57. Anledning: meningsföljd

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Det var taskigt sagt. .
    Jag exakt den kombon (2000kv,KISS 18A, HQ6045 och både 3-4S) och för mig fungerar det bra.
    Jag har dessutom idag gått över till Luxfloat på Naze32an Den skall bli riktigt spännande att testa.
    Taskigt ?
    Det var mer ett råd/tips att vänta på 30A varianten för att 18A versionen har en tendens att brinna upp.
    Mina funkar fortfarande men jag bytte till andra reglage då jag jag vill kunna krasha mycket utan att oroa mig om det ska ta fyr som några på forumet råkat ut för.
    30A varianten verkar tåla mer. Så väntar själv på den.
    Bara några krashaer i slutet på videon så inte så mycket durability test dock.


  13. #13

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Skoja bara. Det vara bara att Du varnade för exakt den setupen jag har.
    KISS 30A kommer nog vara grymma, när dom nu släpps.

  14. #14

    Standard

    Hehe förstod nästan det efteråt. Svårt att veta i text ibland när man inte hör/ser den andre :P
    Ja det blir nog riktigt trevliga reglage.


    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Skoja bara. Det vara bara att Du varnade för exakt den setupen jag har.
    KISS 30A kommer nog vara grymma, när dom nu släpps.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Jag hade ren tur att det inte blev en skogsbrand jag också. Han springa och blåst ut lågorna som var runt 10cm höga.

    Jag märker ingen skillnad på kiss18a och dys20a med blheli.
    Jag märkte rätt stor skillnad när jag flög utan fpv utrustningen (jämfört med kiss utan fpv utrustning). Har satt på all fpv utrustning nu, och skall testa imorgon.

  16. #16

    Standard

    Undrar vad man skall tro om detta test.

  17. #17

    Standard

    Tack för input! Nu har jag lite mer kött på benen! Att byta propps är ju lite så där skoj! Lika bra att ha en 4s och min 3s som den är och flyga med rätt batterier.
    Är ni många som flyger med 6" props på 3s? Tror jag har 2400kv emax på min 3s


    EDIT: Videos mm kom inte upp i min telefon när jag läste första gången, såg lovande ut med KISS ESC´erna där, dock drog ju motorn mer än vad Esc´erna egentligen klarar.

    Härlig film copterdude!! Nu blev man ju inte mindre sugen!
    Senast redigerat av Landin81 den 2015-05-08 klockan 04:48.
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Härlig film copterdude!! Nu blev man ju inte mindre sugen!
    Jupp, synd att det inte är min dock
    Han FinalGlideAus är riktigt bra flygare och ha häftiga byggen.
    Så lägg in en prenumeration på hans kanal om du inte gjort det !

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Tack för input! Nu har jag lite mer kött på benen! Att byta propps är ju lite så där skoj! Lika bra att ha en 4s och min 3s som den är och flyga med rätt batterier.
    Är ni många som flyger med 6" props på 3s? Tror jag har 2400kv emax på min 3s


    EDIT: Videos mm kom inte upp i min telefon när jag läste första gången, såg lovande ut med KISS ESC´erna där, dock drog ju motorn mer än vad Esc´erna egentligen klarar.

    Härlig film copterdude!! Nu blev man ju inte mindre sugen!
    Jag avråder från kisS. bränt ett 18a och minst sex 12a. Dys sn20a verkar lovande boris skrev han föugit 40acjar utan problem. Jag har bara föugit 6 ackar än. Så kan inte säga vad jag själv tycker om tillförlitligheten.

  20. #20

    Standard

    Det verkar ju vara en sjuk skillnad på vilka ESC´s man använder, men sn20a verkar som sagt lovande, så länge man får närmare 1kg´s dragkraft än 600g på varje motor så är jag nöjd, snabbt ska det gå =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •