Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Gräsklippare

  1. #1

    Standard Gräsklippare

    Vår gräsklippare en Stiga Villa börjar sjunga på sista versen. Vi funderar på att ersätta den med en trädgårdtraktor av enklare typ. Vi tvekar dock mellan automatisk och manuell växellåda. Låter bra med automatisk men frågan är om det blir jobbigt att hela tiden behöva hålla foten på gaspedalen. Mesta tiden blir ju högsta fart. En annan fråga är om 350cc räcker eller om det blir irriterande svagt.
    Fältets storlek har jag inte i huvudet men det brukar ta 1,5 timmar att klippa med Stigan.
    Vore intressant att höra lite olika åsikter.

  2. #2

    Standard

    Har haft en Hva Rider med hydrostat i 15 år , helt perfekt att reglera hastighet och fram / back med pedal. Tycks inte vara något som går sönder eller behöver underhåll heller trots stor och kuperad trädgård. Oljebyte i motorn varje höst är och slipa/ byta knivar är allt som behövts. Tretton hästar på motorn räcker för min del med 95 cm klippaggregat.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej På er.

    Jag vill uppmana er att skaffa en klippare som är midjestyrd, har klippaggregatet frontmonterat och med hydrostatdrift. Hydrostatdriften innebär att man har helt steglös drivning av klipparen från 0 Km/H till fullfart, både framåt och bakåt. Har kört bägge typer av klippare, med 5 växlad låda och koppling smat denna typ med hydrostatisk drift. I min värlsd hydrostatdriften helt överlägsen på alla sätt. Midjestyrningen kombinerat med frontmonterat klippaggreeggat gör att man kommer åt på många ställen där en kippare med mittmonterad aggregat inte kommer i närheten ens. Midjestyrningen ger en väldit liten vändradie. Ger faktiskt en oklippt cirkel på några decimeter vid fullt utslag. Hydrostatdriften gör att du mycket enkelt väljer fart och kan anpassa farten inför olika klippförhållanden, hinder, runt eventuella bänkar, häckar mekbord ellera annat. Mycket enkelt att växla mellan fram och back, bara lyfta foten från en pedalen till den andra. Gör inte misstaget att köpa en kippare med mittmonteratklippaggregat och styrning på framhjulen. Det är förkastlig klipparmodeller.

    Tycker
    John Eriksson i Bollnäs
    Mvh.

  4. #4

    Standard

    I våran klubb använder vi gågräsklippare för att klippa i depån. Stigan som ju är midjestyrd använder vi bara för att klippa själva startbanan. Man svänger 4 gånger per varv dvs i varje hörn och det är allt. Det är kanske därför vi inte lärt oss uppskatta midjestyrning.
    Därmed inte sagt att midjestyrning är någon nackdel annat än att det kostar så mycket mera.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    För stora öppna ytor räcker det med en billig trädgårdstraktor med manuell låda. Frontaggregat, midjestyrning och HST behövs bara när det mycket hinder i vägen. Som buskar, träd, rabatter o gångar i en trädgård. Har själv en Stiga Park HST med 107cm aggregat, perfekt i trädgården. Men på öppna ytor blir man rätt snart lam i foten av konstant tryck på pedalen.
    Enda nackdelen med en traktor är väl kanske att det kan vara svårt att hitta någon med lite större klippbredd.
    /A

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Intressant lösning med stor klippbredd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Enda nackdelen med en traktor är väl kanske att det kan vara svårt att hitta någon med lite större klippbredd.
    /A
    John Deere har en vettig klippare, Modell X 590 den klipper fort, lågt, och 137 cm brett

    https://www.deere.se/sv_SE/products/...590/x590.page?

    Mvh
    Mats

  8. #8

    Standard

    En sån skulle jag vilja ha. Tycker mig till och med se en fjäder under sitsen. Just fjädring verkar annars vara lågt prioriterat när det gäller åkgräsklippare. Vårt fält liknar ju inte direkt en golfgreen.

    Bra men priset gör den omöjlig för en liten fattig klubb.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Bara fördel med hård/obefintlig fjädring i sitsen.
    Det ökar motivationen att fixa till ett slätt o fint fält.
    /A

  10. #10

    Standard

    När det gäller frontklippare så är Husqvarnans klippresultat överlägset stiga. Vi bytte in en av de dyrare stiga modellerna på jobbet och självklar testade vi. Servostyrningen var trevlig men klipparen var väldigt obehaglig att åka på. Den höll inte heller konstant klipphöjd vilket Husqvarna rider gör. Vi testa flera äldre rider, även med lätt slitna knivar så blev resultatet bättre. Om man inte har öppna ytor så förspråkar jag hydrostatdrivning

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har haft/har några gräsklippare och att det skulle vara tungt att hålla nere pedalen med hydrostat är inget jag har funderat på.
    Den största fördelen är att de går inte sönder oavsett vem som kör.
    Drevsallad i manuella plastlådor är inte svårt att få till,att avliva en hydrostat är betydligt svårare.
    Huvudsaken här upp på Sveriges baksida är att aggregatet sitter framför,att köra först i det man ska klippa är sisådär tycker jag.
    Och är det ett större modellflygfält så kan man titta efter en beggad cylinderklippare från golfen,då får man mycket för pengarna.
    När jag letade för ett par år sen så hittade jag ett gäng såna men de passade inte de förhållanden jag hade med lite mera blandad klippning och ställen jag klipper mera sällan så det fick bli en John Deere av lite större sort.
    Och Pumpe ,jag har en Rider och en Park,vad är det som gör Parken så mycket obehagligare?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har en 7 årig granne som klipper gräset varje gång med en maskin med hydrostat han har klarat det i ett par år nu och en gräsmatta på 2000m3 så att det skulle vara jobbigt för en vuxen har jag svårt att se då är det nog pedalen som kärvar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Standard

    Kommer inte ihåg modellnamnet men man satt mycket högre på stigan så det kändes som att den skulle tippa så fort det lutade lite, servot gjorde styrningen väldigt känslig, Rider med servo var mycket trevligare enl mig.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har själv en Husqvarna Rider PF21 AWD och kan bara instämma med att den är ljusår behagligare än jämförbara stiga modeller. Man sitter i en husqvarna och en stiga. Dock är smaken som bekant delad men personligen är det husqvarna som gäller för mig. Just i lutningar på sidan så upplever i alla fall jag det som om stigan just är obehagligare, detta gäller väl troligtvis inte på ett modellflygfält om man inte ska klippa hangbacken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •