Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hobbykings RTF 250 Quad

  1. #1

    Standard Hobbykings RTF 250 Quad

    Är på jakt efter en 250 Quad som skall utrustas med FPV prylar.
    Har letat och kikat runt men ju mer jag kollar ju mer osäker blir jag på vad jag skall köpa.
    Vill helst ha beprövade saker och gärna så färdigt som möjligt.
    Hittade då denna på Hobbyking http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Case_PNF_.html

    Kan den vara något eller är det skräp ?

  2. #2

    Standard

    Svårt att säga men kolla denna tråd på rcgroups om du inte gjort. Kanske nån som provat ger lite feedback om kvalité och hur den presterar där. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2388621
    Inte så många sidor ännu bara 4.

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är naturligtvis svårt att veta om en pryl är bra eller dålig innan man provat den, men delarna som de använt för att plocka ihop quaden är bra. Precis samma nivå på prylarna som om man köper ihop lösa delar och löder ihop dem själv.
    Jag har tex flugit en hel del med de där små DYS-motorerna och de är mycket bra. BLheli i motorkontrollrarna är bra. Mer beprövade motorer finns inte
    Flygkontrollern är en 32-bitars CC3D vilket betyder att man kan köra Openpilot eller Cleanflight. Båda dessa är bra alternativ.
    Det enda jag egentligen tycker är tveksamt är att man offrat vikt och stabilitet för att få en vikbar ram. Men den som vill packa undan quaden maximalt ser det kanske som en fördel.

  4. #4

    Standard

    Tack, det var mycket bra skrivet dvogonen.
    Tack också för länken till rcgroups.
    Blir nog en order.
    Det jag funderar på är vilka propellrar jag skall köpa till, för det lär man behöva. Tips ? Gärna såna utan adaptrar

  5. #5
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    I stort sett varje misstag leder till propellerbyte. I början gör man många misstag. Du behöver alltså massor av propellrar så priset är viktigt. Köp billiga 5x3 plastpropellrar från Genfan. De fungerar bra och finns på HobbyKing och Banggood.
    Ett annat alternativ är HQprops 5x3-proppar som är lite tåligare, men de är också dyrare.
    Jag provade genomskinliga propellrar från Diatone för ett tag sedan. Undvik dem. De är sköra och hade en otrevlig tendens att se hela ut efter krascher men sedan splittrades de i luften när jag drog på lite gas. Mycket otrevligt.

    Det finns propellrar som har lite högre stigning (5x4.5) och andra med avklippta spetsar. Båda ger lite mer fart, vilket du inte alls behöver till att börja med.

    Undvik att att skruva på kolfiberpropparna som följer med i satsen innan du känner dig säker i sadeln.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Här kan man köpa propellrar till bra pris, det går åt många i början
    http://www.lizard-rc.se/sv/7-propellrar

  7. #7

    Standard Hobbykings RTF 250 Quad

    Har fått hem Hobbykings DYS 250 Quad nu. Slet dock mitt hår innan jag fick den att fungera. Jag har Spektrum radio och det visade sig att ingen av mina Spektrum mottagare fungerade ihop med denna Quad??!! Hade en Orange mottagare liggandes och den funkade direkt. Vad kan detta bero på? Hade helst använt nån av mina Spektrum mottagare då de känns som de har längre räckvidd.

  8. #8

    Standard

    Hej
    Jag kör med Spektrum-mottagare och det har inte varit några kompatibilitetsproblem. Har både kört med traditionell rx och med endast satellit inkopplad. Det sistnämnda sparar lite vikt dessutom men kräver en step-down-adapter eller "solding skills..." Det är en smaksak.
    Du har ju samma inställning för portarna på CC3d oavsett vilket märke du har på rx. Dock kan du välja om du vill köra PPM-signal eller klassisk PWM-signal, dvs en kabel för varje kanal. Vill minnas att jag ställde main port på "PWM+no one shot"

    Kolla så du bundit rx korrekt också, men det har du säkert redan gjort.
    Får du inte in ngn signal allas på "input screen"?

    Med vänlig hälsning, A

  9. #9

    Standard

    Tack för ditt svar. Jag och en kompis köpte var sin sån Quad och han har också Spektrum men fick inte till det heller.
    Vi kör en kabel per kanal med den medföljande kabel och adaptern. Så vi har alltid valt PWM nåt annat verkade inte rätt.
    När vi kommer till kalibreringen av sändare så får vi inga utslag alls. Har provat mottagarna och de funkar i andra flyggrejer.

  10. #10

    Standard

    Har du kört Transmitter setup wizzard? (Under input)

  11. #11

    Standard

    Ja, det är där jag inte får några utslag av radio alls

  12. #12

    Standard

    Och den dummaste av kontrollfrågor: signalkabeln sitter korrekt ?(är ju bara ett stift)

  13. #13

    Standard

    Inga dumma frågor alls.
    Ja det sitter rätt, har tom provat att byta håll för att utesluta att de sitter fel.

  14. #14

    Standard

    Blir inte klok på detta. Gick runt huset och då bröt det, alltså verkar Orange mottagarna ganska dåliga. Har flera Spektrum mottagare men får inte nån att funka. Det jag noterat idag med är att ledlampan på mottagaren lyser väldigt svagt när man stoppar in den. Det går då inte att binda den heller, får då bind failed. Verkar som om mina Spektrum mottagare kräver mer ström/spänning. Några tips ?

  15. #15

    Standard

    Har du fått någon flygtid alls?

  16. #16

    Standard

    Jag har flugit en hel del med min Orange mottagare och den flyger jättebra. Flyger runt 10minnuter på 3S 2200mah lipo

  17. #17

    Standard

    Det kan vara bra att mäta spänningen på mittpinnen i kontakten med mottagaren inkopplad. Det skall vara 5-6volt. Det går bra att mäta på vilken som helst av kontakterna på mottagaren.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •