Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lite nybörjarhjälp - Super Sky Surfer

  1. #1

    Standard Lite nybörjarhjälp - Super Sky Surfer

    Köpte för nåt år sedan en ny motorseglare, modell Super Sky Surfer, vingbredd på 2,4 meter.
    Tanken med den är/var att på sikt flyga FPV. Måste ju lära mig först dock, aldrig sysslat med detta innan så tänkte göra så här:

    1) Skaffa sändare/mottagare samt batterier och laddare
    2) Lära mig grunderna i en simulator
    3) Bygga ihop planet och lära mig IRL utan FPV
    4) Om ungarna och jag fastnar för detta så kommer FPV prylar inhandlas och monteras senare

    Jag är som sagt ren novis på detta och vet i princip det jag kunnat läsa mig till på diverse forum.

    Vad jag behöver tips om nu är punkt 1 ovan, dvs sändare/mottagare samt batterier & laddare.
    Jag har tittat en hel del på Turnigy 9XR hos Hobby King, den verkar även ha portar för att ansluta till simulator.
    Är detta en lämplig sändare? Vilket batteri och laddare bör jag satsa på?
    Eftersom jag även kommer att vilja koppla sändaren mot min simulator (Phoenix 3) antar jag att jag behöver någon anlutningskabel till laptopen, eller brukar det följa med sändaren?

    Mycket tacksam för tips!

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kabel mellan sändaren och dator köper man på t.ex. deal extreme.
    På bananahobby säger de 3S 3600mAh minst 25C batteri.
    Turnigy 9XR är opraktisk (jag når inte alla kontroller med mina långa fingrar) men fungerar. Har du råd så är en Frsky Taranis bättre. Men Turnigy 9XR fungerar.
    Laddare: Ska du bara i ditt liv ladda 2S och 3S batterier så duger en iMax-laddare på 50W. Jag tycker dock att iCharger 106B är värd sitt högre pris då den är kalibrerad på alla ingångar och kan ladda snabbare. En 50W laddare på 3S kan max ladda cirka 50W/11.1V=4.5A. En 3600mAh-acke som tål att "snabbladdas" laddas då från tom till full med 4,5A/3600mAh=1,25C. Då går laddningen på cirka 70 min i stället för 90 min med 1C. Med en iCharger 106B är strömmen begränsad till 10A/150W.
    Laddningen blir med 10A och blir med 10A/3600mAh=2,8C, och går på cirka 35 minuter.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-05-08 klockan 12:53.
    fredrik

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    I princip alla sändare kan du ansluta till simulator via trainerport.
    Vill man inte "slita" på sin riktiga sändare så finns det billigare USB-sändare.
    Rätt kabel till simulatorn brukar man få med simulatorn. Man kan oftast fixa en adapter så att samma kabel passa flera olika sändare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Tack för snabba svar, skall kolla på Frsky Taranis som föreslogs. Men som jag förstår det så skall Turnigy vara ok så får se vad plånboken tillåter. När det gäller ev framtida FPV har jag kikat på UHF moduler, går det att koppla på sådana på bägge dessa sändare??

  5. #5

    Standard

    Som Freddan säger så är 9XR inte så bra ergonomisk då strömbrytare sitter långt ifrån spakarna och blir svåra att nå.
    TGY 9X är betydligt bättre ergonomiskt men den har något "yxig " mjukvara.
    / Jonas

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Som Freddan säger så är 9XR inte så bra ergonomisk då strömbrytare sitter långt ifrån spakarna och blir svåra att nå.
    TGY 9X är betydligt bättre ergonomiskt men den har något "yxig " mjukvara.
    / Jonas
    Fast jag har samma programvara i 9XR och Taranis så det finns valfrihet. Jag trivs med den "yxiga" programvaran då den är mångsidig och flexibel, och bara fantasin sätter gräns på vad man kan göra. Med min Taranis har jag 16+8 kanaler eller 16 kanaler.
    fredrik

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Fast jag har samma programvara i 9XR och Taranis så det finns valfrihet. Jag trivs med den "yxiga" programvaran då den är mångsidig och flexibel, och bara fantasin sätter gräns på vad man kan göra. Med min Taranis har jag 16+8 kanaler eller 16 kanaler.
    Tror Jonas syftade på 9X, som har i grund egen mjukvara (kan programmeras om till OpenTX men det är överkurs).

    9XR kommer med OpenTX i grund, samma som Taranis.

    Super Sky Surfer är snäll att flyga efter vad jag har förstått, men den tycker inte om att landa med nosen först som en del andra mindre foamies trivs bättre med. Skulle föreslå att faktiskt köra en AXN Floater, Bixler 1.1, Bixler 3 (inte tvåan) eller Multiplex Easystar som första plan då de tål avsevärt med bestraffning. Att krascha är inte från om, utan när. De planen uppför sig som mindre varianter av Super Sky Surfer, liknande egenskaper så spakkunskaperna är till väl nytta.

    Vidare, de mindre planen trivs bra på 1800-2200mAh 3S LiPo, att sedan köra dem i parallell till SSS så kan du använda samma batterier till båda planen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Har du möjlighet så kliv med i en modellflygklubb på orten
    Där får du många goda råd av folk som kan,och kan flyga dubbelkommando med en som kan flyga
    Toba
    Tobbe

  9. #9

    Standard

    Freddan: om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver att original programvaran i TGY 9X är "yxig" alltså inte 9XR.
    Och ja, det går att byta även i 9X, fast det kräver att man löder in programmeringskabeln på processorkortet.
    / Jonas

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sorry såg inte det. Jo programvaran i 9X är i stort sett oanvändbar. Men om man moddar och löder kan man få en riktigt bra sändare. Jag klantade mig och lödde sönder en lödö, p.g.a. att jag inte säkrat mina kablar med smältlim. Jag fick löda direkt på processorn för att rädda situationen, det var svettigt.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Skyndar långsamt... Iom att Taranis är restnoterad överallt så blir det en Turnigy 9XR. Goggles är beställda från Marek i Polen.
    Video tx/rx blir lawmate 1.2 mhz.
    Som rc tänkte jag köra Dragonlink 433 mhz. Blir även en Arkbird autopilot/osd.
    Insåg att jag bara kommer att ångra mig om jag köper 2.4/5.8 prylar...
    Vad tror ni, blir väl rätt ok??

  12. #12

    Standard

    Under förutsättning att du är licensierad sändaramatör kan du använda dom frekvenserna, i annat fall är det 2.4 / 5.8 som gäller.
    Att sända på frekvenser man inte har tillstånd för innebär brott mot radio lagen och har fängelse i straffskalan.
    / Jonas

  13. #13

    Standard

    Att det är olagligt innebär ju inte att det inte går att använda. Dock har Finnby en poäng: man bör vara medveten om att det är olagligt och använda m sunt förnuft. Sådana grejer är också överkurs för nybörjare och kan innebära en del problem då de kan störa varandra. Vidare inbjuder de till långdistansflygning och då MÅSTE du ha koll på kontrollzonerna runt Sveriges flygplatser som man på inga villkor får flyga i utan tillstånd. 2.4/5.8 fungerar alldeles utmärkt för nybörjare och med FrSky taranis kommer man flera km.

  14. #14

    Standard

    Att använda UHF (432 - 435 MHz) utan att ha tillstånd och veta vilken trafik som finns var kan sluta med krasch, eftersom UHF system för modellflyg sänder på runt 1W medans jag som sändaramatör får sända med 1000W.
    / Jonas

  15. #15

    Standard

    Det är riktigt att man bör ha koll på "radiomiljön" vid användning av UHF-system. Eftersom det finns en viss risk för störningar är det bra att ha en OSD som ger RSSI och/ eller LQ. Gärna tillsammans med en FC med RTH-funktion. Med det sagt så tycker jag störningar är ovanliga på UHF-systemet, de är vanligare på videon. Min ezuhf-modul kan ge 200 eller 500 mW tror jag det är och jag har aldrig behövt slå om till den högre effekten. Då har jag varit upp till 6,6 km bort.

  16. #16

    Standard

    Så summa summarum, Eastwood: jag tycker du borde ha börjat m enkla grejer tills du lärt dig. Stoppa undan de för long range-grejerna i en låda tills du skaffat dig en rejäl erfarenhetsbank och beställ 2.4/5.8-grejer att börja m. Annars riskerar du att bli farligaste sortens flygare: de som har värstinggrejer men inte har kunskap att hantera dem. Det är sådana som hela tiden är i nyheterna för att de flyger i kontrollzonerna etc. Om du ändå måste använda de där grejerna, följ dessa råd:
    1. Flyg aldrig någonsin i en kontrollzon. Var dessa finns går att se på luftfartsverkets drönarkarta.
    2. Flyg inte över bebyggelse eller större vägar.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag tycker det känns lite överkurs med en avancerad radio. Iofs är det ju olika vad man tycker om att pyssla med. En kompis till mig som är total nybörjare köpte Bix3 och den flyger snällt. Kvalitén känns habil på den också.

    Dock hamnade slutpengen inte långt från en Easy Star RTF vilket jag skulle titta på, där känns komponenterna som servon och sånt klart bättre, sändaren är simpel men funkar bra, den har dual rates och allt är rätt inställt från start så man kan fokusera på stt flyga. Multiplex gratis-simulator är bra nog men man måste betala extra för vind vilket gör stor skillnad. Är du smart köper du RR+ kit samt Smart sändaren i simpaket med Multiflight plus och USB sticka. RC-Toy via idealo.de (prisjakt typ) kostar lite.

    Se till att ha med nån som kan flyga om du inte går till en klubb. Kompisen som är grön pilot (men van RC-bilförare) överväldigades direkt av vind, trimbehov och jag fick dessutom hojta några gånger att han skulle dra av gasen. Pusher är bra då för den gick i backen två gånger, första gången utan skador och andra gången lätt ihoplimmad.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #18

    Standard

    Jo, har lyssnat på era råd och efter idogt "trålande" på prylmarknaden har jag lyckats skrapa ihop en Turnigy 9XR samt ett SkyZone 5.8 Ghz video kit. Blev en förhållandevis billig förstautrustning.
    Autopilot med RTH fick jag tag på via en kompis, en Arkbird, som jag ändå tänkt köpa. Har även lagt beställning på FrSky 2.4 Ghz TX/RX samt batterier/laddare och goggles så om ett par veckor hoppas jag vara igång.

    Planet har jag liggande på vinden sen nåt år tillbaka, ett ARF kit så där finns det ingen återvändo sas...
    En av tankarna med detta är att få bort tonårige sonen från datorn och ut i friska luften:-) Måste ju erkänna att det skall bli rätt kul iofs...
    Hjälp tror jag mig ha, ett par grannar som hållit på med detta några år som lovat se till att vi lär oss grunderna.

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag tycker det känns lite överkurs med en avancerad radio. Iofs är det ju olika vad man tycker om att pyssla med. En kompis till mig som är total nybörjare köpte Bix3 och den flyger snällt. Kvalitén känns habil på den också.

    Dock hamnade slutpengen inte långt från en Easy Star RTF vilket jag skulle titta på, där känns komponenterna som servon och sånt klart bättre, sändaren är simpel men funkar bra, den har dual rates och allt är rätt inställt från start så man kan fokusera på stt flyga. Multiplex gratis-simulator är bra nog men man måste betala extra för vind vilket gör stor skillnad. Är du smart köper du RR+ kit samt Smart sändaren i simpaket med Multiflight plus och USB sticka. RC-Toy via idealo.de (prisjakt typ) kostar lite.

    Se till att ha med nån som kan flyga om du inte går till en klubb. Kompisen som är grön pilot (men van RC-bilförare) överväldigades direkt av vind, trimbehov och jag fick dessutom hojta några gånger att han skulle dra av gasen. Pusher är bra då för den gick i backen två gånger, första gången utan skador och andra gången lätt ihoplimmad.

  19. #19

    Standard

    Klokt. Vad gäller det som Kristoffer sade om radio tycker jag det beror på hur man tänker. Ska man bara dänga runt ett enkelt fyrkanaligt plan lite och flyga LOS går vilken sändare som helst bra men vill man ha flera plan, göra lite mixar, ha längre räckvidd, kort sagt en radio att växa med, ja då är t ex en taranis bra. Tro en som gjort hela resan från billiga RTF-sändare vissa orange t-6 till taranis.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Klokt. Vad gäller det som Kristoffer sade om radio tycker jag det beror på hur man tänker. Ska man bara dänga runt ett enkelt fyrkanaligt plan lite och flyga LOS går vilken sändare som helst bra men vill man ha flera plan, göra lite mixar, ha längre räckvidd, kort sagt en radio att växa med, ja då är t ex en taranis bra. Tro en som gjort hela resan från billiga RTF-sändare vissa orange t-6 till taranis.
    Om vi fastnar för detta så finns ju alltid möjlighet att skaffa andra (bättre?) grejor om vi tror det behövs. Måste erkänna att det var lockande att skaffa lite "värre" grejor från början, men det finns ju alltid möjlighet att uppgradera.
    Vi bor på "bonnalandet" vid Hallandskusten så det saknas inte sceniska, folktomma, ställen att flyga fpv på.
    Får återkomma med info om hur det går när vi har plockat ihop prylarna.
    Har finkammat nätet på vettiga mods till planet och kommer nog att lägga lite tid på det från början, ex vis sätta på riktiga gångjärn till roder, bättre infästningar till vingar osv... Blir kul detta:-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •