Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Folding propeller som inte vill sluta snurra

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Folding propeller som inte vill sluta snurra

    Var ute och premiärflög min Guppy2. Allt gick bra, en rovfågel var lite nyfiken. Funderar lite på folding propellern. Om man slår av motorn skall den väl sluta snurra? Bladen är relativt lättrörliga, men de fälls inte bakåt av sig själva. Jag byggde ett segelplan för drygt 20 år sen, som jag inte flugit mer än testat något. Då byggde jag ett fartreglage från Transfunk. Den kortslöt motorn på nåt sätt så att propellern stannade direkt och då borde bladen av fartvinden fällas bakåt. Men hur skall det funka här? Är bladen för tröga trots allt?

  2. #2

    Standard

    Du måste ställa in "Brake" på fartreglaget.

    //Uffe

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du måste ha broms programmerat i fartreglaget. Läs fartreglagets manual och programmera in broms. Om det är guppy2 från hobbyking så lär det vara "TowerPro W30A" som är fartreglaget.
    Manualen finns på hk.
    http://lmgtfy.com/?q=TowerPro+W30A+manual
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tack. Det är inte det reglaget men har nån manual på det tror jag.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Lyckades inte få till nån bromsfunktion. Provade en annan inställning "soft start" som funkade, så jag tror inte jag gjort fel i programmeringen. Kalibrerade även utslaget för gasen, men blev ingen broms. ESC:en är en Arrowind Fastlane 18A. Finns det nåt trix att få till det?

    Edit: Bytte till en annan esc som gav lite broms åtminstone.
    Senast redigerat av mikaelbe den 2015-05-09 klockan 17:46. Anledning: bytte esc

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Arrowind ska ha broms. De är nog dax att skaffa ett programmeringskort eller en mera spridd ESC som har support manual och programmeringskort i Sverige (läs Turnigy/Hobbywing)

    #4 ska stå på "hard"

    http://www.arrowindhobby.com/hobby/en/esc-aircraft.asp
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag provade den inställningen, men tyckte inte det blev nån skillnad. Jag hittade inte Guppy 2 på HobbyKing, däremot en mindre variant utan motor. Jag beställde ritning från konstruktören, men det blev nåt tjall när filen skulle skickas till mig. Köpte därför en byggsats på AliExpress. Det var bra kvalitet på de laserskurna delarna. Beskrivningen var dock inget bra. Bland annat så utelämnade man att stötstången för höjdrodret skulle genom kolfiberröret som är kropp och sedan genom fenan som man borde då skurit ut för stötstången. Drog det hela på utsidan och det funkade det med. Sen var servona som följde med dåliga. Två av dem betedde sig "nervöst" och kunde inte hålla sig stilla. Skevroderservona gick sönder pga att oken i rodren var alldeles för nära roderytan så att det blev för mycket kraft så att dreven gick sönder. Får skylla mig själv att jag inte förstod att det skulle hända.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Var ute och flög igår och nu stannade propellern. Dock så vek sig inte bladen bakåt. Så nu har jag tagit loss bladen och filat lite på anliggningsytan mot navet. När jag drar runt propellern med bladen infällda så ramlar de ner av sig själva av tyngdkraften. Så nu tror jag de borde vika sig.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vill man vara säker så kan man ju använda gummiband som drar in bladen när motorn inte snurrar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •