Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Drönare över flygplats i Sverige

  1. #21

    Standard

    Visst, regler är ju bra, så länge det finns människor som följer dem, sen tror jag knappast att de regler skulle behövas i någon större utsträckning för oss på detta forum då vi säkerligen redan flyger med ett sunt förnuft. Reglerna kommer att skapas för dem som däremot inte flyger med sunt förnuft, tex över Bromma flygplats, men sådana människor kommer troligtvis inte bry sig om det finns regler eller inte, och då är man tillbaka på ruta ett igen.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tycker nog fortfarande att du resonerar lite fel, Landin. Det är ungefär som att säga att eftersom det alltid kommer att finnas människor som kör bil utan körkort så kan vi lika gärna skippa körkortstvånget...
    Det måste nog helt enkelt finnas regler för annars kan vi inte heller bedöma vad som är ett oacceptabelt beteende - och beivra detta felaktiga/farliga beteende...
    Nåja - det kan vi säkert diskutera hur länge som helst men vi är säkert hyfsat överens om att de som utför dessa dumheter tyvärr också kan ställa till det för oss som flyger "med sunt förnuft" och följder det regelverk som finns.
    Roger

  3. #23

    Standard

    Man måste särskilja på lagar och regler, straffbart och inte.
    Jag ser precis samma mönster på detta som med de vapenlagar som diskuteras flitigt just nu. Man vill införa hårdare vapenlagar. Men de enda som kommer få det svårare att skaffa vapen är de som sköter sig och aldrig använder vapnen till brottslig verksamhet. De som använder vapen brottsligt skiter fullständigt i om det blir hårdare vapenlagar för de skaffar ändå inte vapnen på lagligt sätt, och på samma sätt ser jag på detta med "drönare", det blir snävare regler och lagar för oss som flyger med sunt förnuft, och de som flyger över flygplatser mm kommer ändå göra det i vilket fall som helst. Jag är helt med på vad du menar Roger och håller absolut med om att det behövs starkare riktlinjer inom hobbyn för allas del, men ville bara ge min syn på det hela =)

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Förslaget om att hålla sig till högsta byggnad är ju kanon, det ger ju koptrarna en chans i allsfall.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - "högsta hus"-regeln är ju tämligen lättförståelig och just det är nog viktigt i sammanhanget.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Fast högsta huset-regeln är inte riktigt tillämplig alltid. Ett exempel är Karolinska sjukhuset där helikopterplattan ligger lägre belägen än den högsta byggnaden. Så då kommer det behövas speciella regler där. Och frågan är hur man informerar alla drönarpiloter om det (var väl i detta område som en erfaren operatör ertappades och där det nu föregår en brottsundersökning).

    Missförstå mig rätt, tycker högsta byggnaden-regeln är ypperlig och är tillämplig i 99,9% av fallen. Frågan är hur man gör den andra 0,1% av fallen.

  7. #27

    Standard

    Landningsplatser vid sjukhus räknas väl som flygplats?, och på samma sätt som att landningsbanan på en flygplats ligger lägre än flygledartornet så är det ju i principen detsamma. Sunt förnuft.

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Arne_Anka Visa inlägg
    Missförstå mig rätt, tycker högsta byggnaden-regeln är ypperlig och är tillämplig i 99,9% av fallen. Frågan är hur man gör den andra 0,1% av fallen.
    Ett annat problem är hur man lagför någon som brutit mot "högsta byggnaden" Polisen måste ju isåfall ha bevis för att man är över högsta byggnaden i området. Dvs på något sätt mäta exakt på vilken höjd modellen är på, Medans flygningen pågår.

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förmodligen är bevisläget inte svårare än när polisen t ex kan lagföra någon som bryter mot stopp-plikten - d v s polisens (polisernas kanske) egen bedömning vid det tillfället kan antagligen räcka. Alla brott kräver ju inte exakt bevisning eller fotografisk bevisning från brottsplatsen utan polisernas vittnesmål räcker ju för vissa brott. Bara en tanke...
    Roger

  10. #30

    Standard

    Nja. Att bötfälla/åtala någon för ett brott i detta fallet som skulle vara att flyga för högt, utan att ha några som helst mätningar på det hela vore samma sak som att åtala en person för rattonykterhet eller fortkörning utan att ha tagit utandningsprov eller mätt hastigheten med laser etc, det skulle aldrig någonsin kunna hålla i en domstol.

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast polismans vittnesmål fungerar ju trots allt för vissa enklare brott så man skall inte vara alltför säker på att det inte skulle fungera även för detta "höjdbrott" eller vad det nu är tal om.
    Roger

  12. #32

    Standard

    För att förtydliga så menas alltså att denna regel skulle gälla för flygning inom kontrollzon?

  13. #33

    Standard

    Sätt 10.000:- i böter, beslagta och skrota flygfarkosten så kanske folk ger sjutton i att flyga där dom inte skall.
    Begriper inte vad man skall in i dessa zoner och göra

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Sätt 10.000:- i böter, beslagta och skrota flygfarkosten så kanske folk ger sjutton i att flyga där dom inte skall.
    Begriper inte vad man skall in i dessa zoner och göra
    Så lär det nog inte bra, rättssystemet i Sverige är det kassaste i världen, det finns inget som heter straff här, allt handlar om rehabilitering. Man får väl en bot på 100kr, sen överklagar man och får 100.000 i skadestånd för att att man blivit kränkt... suck på detta samhälle, inte alls bitter

  15. #35

    Standard

    Om det står 0 meter inom kontrollzonen så är all flygning ej tillåten enklare blir det inte - sådeles behöver man ej heller mäta höjden till farkosten när ett eventuellt problem uppstår.

    Däremot måste du kunna bevisa att den faktiskt är inom området - du kan ju tex flyga straxt utanför...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ni som är så kaxiga med straff skrotning, hur fick ni reda på arr detfanns kontrollzoner. Ge ett ärligt svar, jag lovar att ni hörde det via en vän/kollega/läste det i tidningen och kan nästan lova att ni inte självmant sökte upp vart ni får och kan flyga. Det är därför det är ett problem piloten känner inte till reglerna, idag gör säkert många det. Frågan är hur man sprider budskapet, det kommer inte hjälpa med regler om de inte når piloten, däremot ett krav på förarutbildning vid styrning/köp av kopter kan vara en ide, där en del i utbildningen kan vara om flygregler. Då går det inte attsnacka sig ur det med hänvisning till att jag inte visste.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #37

    Standard

    Med tanke på kontrollzonernas storlek så tror jag inte att " strax utanför " blir utsatt för någon uppmärksamhet.
    Flyg på ett sådant sätt och sådana platser som är tillåtet, då blir det inga problem.
    Yrkesmässig flygning sker med tillståndsansökan och planeras ofta på ett sådant sätt att problem ej behöver uppstå.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Om det står 0 meter inom kontrollzonen så är all flygning ej tillåten enklare blir det inte - sådeles behöver man ej heller mäta höjden till farkosten när ett eventuellt problem uppstår.

    Däremot måste du kunna bevisa att den faktiskt är inom området - du kan ju tex flyga straxt utanför...
    Tror dom menar om det blir en ny regel (som föreslagits av bromma) att man inte får flyga högre än högsta byggnad. Kan vara svårt att bevisa att man faktiskt flugit högre efteråt så att säga.
    Som det är nu så sträcker sig kontrollzonen ända ut på landsbyggden. Känns lite överdrivet att det ska vara 0 meter ute bland kossor och åkrar lååångt ifrån flygplatsen när flygen är flera km upp.

  19. #39

    Standard

    Dom borde dock mena högsta punkt med regel förslaget, som skog, berg etc. Finns inte så mycket byggnader att mäta mot ute på landsbygden direkt :P

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Frågan är hur man sprider budskapet, det kommer inte hjälpa med regler om de inte når piloten, däremot ett krav på förarutbildning vid styrning/köp av kopter kan vara en ide, där en del i utbildningen kan vara om flygregler. Då går det inte att snacka sig ur det med hänvisning till att jag inte visste.
    Det är just därför jag var en aning envis med att handlarna skulle vara ansvariga att bifoga en liten informationsskrift där bl a dessa begrepp förklaras och hur man måste förhålla sig till t ex kontrollzoner och rent allmänt vilket regelverk som gäller. Då har köparna i alla fall haft en möjlighet att tillägna sig det mest elementära och då är det svårt att med nån form av trovärdighet hävda att man inte hade den blekaste aning...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •