Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Drönare över flygplats i Sverige

  1. #61

    Standard

    Ok men hur är användningen för en sk "drönare"?

  2. #62

    Standard

    Tänk på tex mopeder, scootrar, motorcycklar, bilar, lastbilar, bussar osv. Om scootrar är det ord som retar upp folk så ska väl det ordet användas. Och inte lastbil. Kanske bättre kalla alla för motorfordon då, om det tex ska till en hastighetsbegränsning på en sträcka.

    Det kanske behövs en vettig benämning som täcker allt? Modellflyg täcker inte allt. Det finns många benämningar på våra grejer som flyger idag. Multicopter, quadcopter, quadroxopter, hexacopter, osv, samt helikopter, RC-heli, radiostyrt flyg, modellflyg, drönare, osv. Vilken benämning ska allt detta ha?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #63


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Modellflygförbunden har ju sin uppfattning om vad som innefattas i begreppet modellflyg så det är väl antagligen det närmaste nån form av definition av det begreppet som vi kommer. Följaktligen kan man kanske då i dessa sammanhang kalla andra flygande modeller som inte uppfyller dessa krav för drönare ? Alltså krasst de som flyger utanför LOS och som också kan vara autonoma. Men med den definitionen så är ju t ex inte "quaddar" som flyger inom LOS på nåt sätt en s k drönare utan vanligt "modellflyg". Bara en fundering...
    Roger

  4. #64

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Finns väl egentligen inget som heter drönare i sverige förutom i bisamhället. bara nått man kallar uav för. och en uav är ju egentligen ett väldigt stort område , kan vara vad som helst som är autonomt eller radiostyrt bara det har en motor. sen är ju en sak som jag sett i flera källor typ wikipedia och det är ju att om det är en fritidssysselättning så är det inte UAV, om det nu stämmer så borde inte Drönare användas så länge det kan kallas för fritidssysselsättning?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #65

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det verkar ju gå mot att drönare och engelska drone är samlingsnamnet för modellflyg för rekreation och sport plus RPAS för kommersiell användning. UAV/UAS verkar mer oklart då transportstyrelsen sätter UAS=RPAS medan andra använder UAS och UAV som samlingsnamn. Sedan skulle ju obemannat flygplan, unmanned aircraft, kunna vara ett samlingsnamn men drönare är ju enklare att säga och skriva så vi lär få leva med det nu och det finns med i t.ex. Bonniers ordbok att drönare kan betyda obemannat flygplan. Sedan tror jag att en militär drönare kommer heta just så och också ingå i samlingsnamnet drönare.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2015-07-28 klockan 18:29.

  6. #66

    Standard

    Flying Toys!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #67

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag tycker det är kontraproduktivt att dela upp i "modellflyg" och "drönare". Delvis för att gränsen ändå är omöjlig att dra och det finns större möjligheter att påverka om man är tillsammans. RC-hobbyn består av "tinkerers" och det skall vi vara rädda om och inkludera alla, just nu är det multirotor som utvecklas i rasande tempo men för mig är det lika mycket modellflyg som en helikopter, autogiro eller flygplan. Jag tror det vore riktigt dåligt att dela upp i olika förbund.

    Vill man dra gränser skulle jag säga att LOS vs (FPV och autonom) är en bra start. Det finns ju autonoma (GPS-stängsel) men flyger man LOS är det det som "trumfar", FPV med spotter eller autonom inom LOS är också LOS tänker jag mig.

    Så fort man flyger utom LOS tycker jag det blir något annat pga att man inför ett tekniklager till och i min värld är det då det blir "drönare" oavsett flygplattform om man säger så.

    Men jag kan tänka fel även om jag tycker det är en ganska tydlig teknisk gräns.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #68

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Jag tycker man ska landa så fort man har ett annat flyg i närheten. När man väl landat är ju just den platsen upptagen och det ser ju helikopterpiloten och man minimerar risken för en kollision i luften. Finns undantag som där annan flygverksamhet förekommer och man har kommit överens om andra regler som på hang eller på flygplatser där modeller och fullskala delar på banan.
    Låter bra, kommer agera så i framtiden. Landa så fort jag hör dem eller ser dem. Det flygs förvånande mycket helikopter i området, olika dessutom varje gång. Bra träning med att landa utan femton landningsvarv mm
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •