Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Hur montera propeller på denna?

  1. #21

    Standard

    Ähhh......testar man inte så får man inget veta. Planen är att köra med ett 4S 1000 mAH batteri och ett 40-60A ESC. Testar och återkommer

    Har även en del mindra motorer liggande så fungerar det inte så byter jag bara....

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Stor motor och litet batteri verkar inte riktigt optimalt... Tror du skall lyssna på de som redan flugit kärran... man behöver inte uppfinna hjulet själv i alla lägen..
    Och en baktung vinge (väldigt tung motor i ditt fall) är nästan omöjlig att via flytt av acken på till TP på och är den baktung är den definitivt inte rolig att flyga.
    Roger

  3. #23

    Standard

    Absolut, jag lyssnar på er då jag nästan är helt nollad på detta. Vad tror ni om denna då? Har den hemma så kan testa ganska omgående om ni tror den passar bättre:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Den är nog också för tung. Varför inte följa rekomendationerna i manualen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X217741X14.pdf ?
    T.ex denna, komplett med monteringsdetaljer och propsaver: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_1350KV.html
    /A

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Runt 40 g motor är nog det som gäller.
    Det är som sagt väldigt svårt att balansera upp en alltför tung motor när den sitter i en "vinge".
    Läs Fredriks inlägg (#20) - han har ju tydligen erfarenhet av denna kärra om jag fattat rätt.
    Roger

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eftersom min propeller sitter långt bak (se min bild i inlägg #16) måste jag flyga min TekSumo med 1550mAh 3S eller 1600mAh 3S eller lite framtungt med 2200mAh 3S. Jag tror inte ens du kan använda 40 grams motor och 1000mAh 3S. En vinge med bakvikt är extremt svårflugen. Helt omöjlig för mig att kontrollera.
    fredrik

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan man inte flytta in motorfästet lite för att få motorvikten lite längre framåt ? Eller tar proppen i vingen eller skevrodren i så fall ?
    Som Fredrik säger så är en baktung "vinge" inte nåt man vill flyga...
    Roger

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan man inte flytta in motorfästet lite för att få motorvikten lite längre framåt ? Eller tar proppen i vingen eller skevrodren i så fall ?
    Tyvärr kan man inte flytta motorfästet utan att propellern tar i. Mitt motorpaket är så långt fram som det går, om jag inte kortar axeln på motorn. Man kan i och för sig byta till högvarvig motor och mindre propeller men då blir den marigare att få upp (been there done that).
    fredrik

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eftersom min propeller sitter långt bak (se min bild i inlägg #16) måste jag flyga min TekSumo med 1550mAh 3S eller 1600mAh 3S eller lite framtungt med 2200mAh 3S. Jag tror inte ens du kan använda 40 grams motor och 1000mAh 3S. En vinge med bakvikt är extremt svårflugen. Helt omöjlig för mig att kontrollera.
    Jag har en Tiger AS2208 som skall väga 38g, den som levereras när wingen säljs under namnet Popwing. Med den motorn och 3S1000 behövde jag tejpa fast två AA celler längst fram i nosen för att få till balansen när jag gjorde min dåligt förberedda maiden med planet.

  10. #30

    Standard

    ......
    Senast redigerat av waqr den 2015-05-17 klockan 20:50.

  11. #31

    Standard

    Låt mig omformulera frågan:

    Om jag har en propeller som det står 7038r på, hur ska den monteras samt i vilken riktning ska montorn snurra i en pusher setup?

    Förmodar att R står för reverse......

  12. #32

    Standard

    Det här är en normalroterande 7x6 propeller, alltså utan R på slutet. Den roterar medsols när man tittar bakifrån planet. Din motroterande skall alltså rotera motsols när man tittar bakifrån.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1271_800.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	210,9 KB 
Id:	52376

  13. #33
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Riktning på propellern ska vara så att propellers mest kurvade profil pekar framåt. I vanliga fram pekar då också texen framåt. Sen vänder du kablaget så att luften trycks bakåt, genom att byta två kablar mellan fartreglage och motor, eller genom att programmera om fartreglaget. Konstigt nog monterar jag alltid kablarna fel i första försöket. Hur jag än kopplar.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •