Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tips på "LiPo voltage cutoff" önskas

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Tips på "LiPo voltage cutoff" önskas

    Tjena

    Köpte nyligen en Duratrax Cliff Climber Crawler av en kompis
    NiMh accarna var misskötta och döda som han sade innan köp
    Orginal 1300NiMh-accarna lär räcka för 30-40 min körning

    Jag har två nya 2S 2200mah Turnigy Nanotech Lipo accar som jag tänkte låna till denna bil
    Läste någonstans att jag kan köra som dom är om jag håller igen på körtiden

    Om jag vill ha koll och en varningssingnal när spänningen blir för låg, vad ska jag ha då ?

    En sån här makapär ? är lite okunnig ...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html




  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske bara göra som med flygmaskinerna - kör en lämplig (?) tid och mät sen hur mycket du kan ladda in i acken. Det är ju i regel bra att avbryta energiuttaget innan lågnivåvarningar slår till. Kan du starta/stoppa en timer via trottelreglaget så har du ju rätt bra koll på motortiden och kan rimligt noggrant anpassa motortiden till tillgänglig kapacitet i aktuell ack. Du lär rätt snabbt bli varse vilka ungefärliga körtider (motortider) du kan nyttja med denna ack.
    Har radion telemetri-möjligheter så finns ju möjligheten att mäta både ackspänning och uttagen energi så då kan det vara en lösning.
    Har du inte telemetri men ändå vill veta lite mera exakt så kan du ju kosta på dig denna kombination - http://airmedia.se/index.php/eagle-t...kontakter.html och en http://airmedia.se/index.php/lcd-dis...ee-system.html
    Då kan du montera displayen i nån ruta på bilen och sen titta på den emellanåt för att se hur många mAh-timmar bilen förbrukat... Liiite överarbetat men vad gör man inte ibland...
    Roger

  4. #4
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kanske bara göra som med flygmaskinerna - kör en lämplig (?) tid och mät sen hur mycket du kan ladda in i acken. Det är ju i regel bra att avbryta energiuttaget innan lågnivåvarningar slår till. Kan du starta/stoppa en timer via trottelreglaget så har du ju rätt bra koll på motortiden och kan rimligt noggrant anpassa motortiden till tillgänglig kapacitet i aktuell ack. Du lär rätt snabbt bli varse vilka ungefärliga körtider (motortider) du kan nyttja med denna ack.
    Har radion telemetri-möjligheter så finns ju möjligheten att mäta både ackspänning och uttagen energi så då kan det vara en lösning.
    Har du inte telemetri men ändå vill veta lite mera exakt så kan du ju kosta på dig denna kombination - http://airmedia.se/index.php/eagle-t...kontakter.html och en http://airmedia.se/index.php/lcd-dis...ee-system.html
    Då kan du montera displayen i nån ruta på bilen och sen titta på den emellanåt för att se hur många mAh-timmar bilen förbrukat... Liiite överarbetat men vad gör man inte ibland...
    Roger
    Det är en enkel 27Mhz anläggning till denna bil så det där blir lite överkurs
    Men tack för svar

  5. #5
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tack det där var vad jag sökte, och jag kollade hur dom fungerade på Youtube !
    Smart liten grej som bara vägde 9gram, den där monterar jag synlig i rutan på bilen

    Köpte två st direkt
    Thanks for using PayPal. To see all the transaction details, log in to your PayPal account.
    It may take a few moments for this transaction to appear in your accoun

  6. #6

    Standard

    Härligt! Man hör den rätt ordentligt när den börjar tjuta, ställ in den på 3.5v så klarar du batterierna fint.

  7. #7
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Härligt! Man hör den rätt ordentligt när den börjar tjuta, ställ in den på 3.5v så klarar du batterierna fint.
    3,3volt lär dom vara ställda på när dom kommer, men det var ju lätt att ställa om
    Ok jag tar 3,5 volt då

  8. #8

    Standard

    En cell får ju inte gå under 3.2v, och börjar det tjuta och man är en bit ifrån och gasar på så är det lätt hänt att cellen går under 3.2v om den är inställd på 3.3v, ingen fara direkt men vill man ha batterier med lång livslängd så är det bättre att ställa upp larmet lite =)

  9. #9
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Detta är en Crawler, typ trailbil så den är nära där man står och den går inte fort så jag lär höra summern

    https://www.youtube.com/watch?v=ZBiwbLccRFE

  10. #10

    Standard

    Ja det lär du ju göra =) Men i vilket fall som helst, vill du ha lång livstid på dina celler så är det bättre att öka på larmet lite =)

  11. #11
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Ja det lär du ju göra =) Men i vilket fall som helst, vill du ha lång livstid på dina celler så är det bättre att öka på larmet lite =)
    Japp ! tackar för bra svar :-)

  12. #12

    Standard

    Jag skulle börja bra mycket högre än 3.5V. Man brukar ju inte vilja ladda ur ackarna mer än 80%, kanske är annorlunda med nya lipoceller men 80 är vad jag kör på. Men det beror också på vad det är för bil och vad de har för strömförbrukning. Min e-revo har lägre cut-off än min driftbil. Detta pga att e-revon som drar mer ström sänker spänningen på batterierna mer under belastning. Skulle jag ha samma cut-off på driftbilen skulle ackarna gå sönder fortare för de skulle laddas ur för mycket.

    Börja på 3.8V och se vad du får i, det skulle iaf jag göra =)

  13. #13

    Standard

    Jag har ett liknande alarm på min Crawler som jag kör på 2S och det fungerar utmärkt.
    Eftersom man står stilla rätt ofta så är det svårt att veta tiden man kör - då är ett alarm den rätta vägen.

    Nackdelen med LIPO är att de är mycket lättare än NIMH och när det gäller Crawlers vill man få ner vikt på hjulen.

    Jag kör med 2st LIPO parallellkopplade och de är monterade över drivaxlarna.


    Bilden tagen innan jag modifierade den.


    Och med chaufför...(klicka på bilden)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	shrek.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	52611
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    En cell får ju inte gå under 3.2v
    Ehm, jo det får den. Det handlar ju om att sluta i tid inte sikta på specifika spänningar eller procenttal.

    Det är flera olika parametrar man måste ta hänsyn till. För en bil där strömuttaget är lågt och det inte spelar någon roll när man får slut så är det bara att köra tills det tar slut och sluta just då. Inget trams med att åka tillbaka till fötterna utan sluta kör och allt är fine.

    För flygplan är det inte lika enkelt att bryta bara sådär men för bil är det ju lugnt
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ehm, jo det får den.
    Ser fram emot en intressant diskussion om detta. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ehm, jo det får den. Det handlar ju om att sluta i tid inte sikta på specifika spänningar eller procenttal.

    Det är flera olika parametrar man måste ta hänsyn till. För en bil där strömuttaget är lågt och det inte spelar någon roll när man får slut så är det bara att köra tills det tar slut och sluta just då. Inget trams med att åka tillbaka till fötterna utan sluta kör och allt är fine.

    För flygplan är det inte lika enkelt att bryta bara sådär men för bil är det ju lugnt
    Jag la precis till dig på min lista över personer jag absolut inte skall köpa begagnade batterier ifrån!

    Det har absolut inget med att man skall hinna landa etc innan batteriet tar helt slut och därför inte skall gå under 3.2v. Kemikalierna som bildas i ett lipo där cellen understiger 3-3.2v skadar batteriet permanent och det kan både bli problem med att ladda det i framtiden samt att du inte längre får samma kapacitet i det vid full laddning. Jag föreslår att du läser lite om hur ett lipo fungerar om du vill ha batterier som håller en längre tid.

    Jag tror du läst om tex NiCd eller NiMh batterier som du kan köra slut på, men de funkar inte på samma sätt som ett lipo.
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

  17. #17

  18. #18
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Nu kör jag med min crawler och voltvakten fungerar bra

    Satte larmet på 3,5volt på båda accpaketen
    Efter en ca halvtimmes körning är jag nere på 4,0 volt

    Tack igen för tipset !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •