Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Certfikat?

  1. #1


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard Certfikat?

    SMFF har ju ett behörighetsbevis A samt B, men vad gäller för piloter anslutna till RCFF?

    Med vänlig hälsning
    Marcus
    Kör som en örn... örn örn örn

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    SMFF ger inte ut certifikat så trådens titel är lite missvisande. De RC-bevis som utfärdas har ingen betydelse annat än inom SMFF och är att betrakta som utbildningsdiplom som visar att modellfygaren vid en uppflygning klarat av att utföra vissa basala flygmanövrar på ett rimligt säkert sätt. RCFF har inget liknande system. Det är ganska vanligt att att SMFF-anslutna kräver att man ska ha ett RC-bevis för att få flyga på egen hand från klubbfältet. Här är ett exempel: SRFK

    Systemet med A- och B-behörighet har man antagligen lånat från Storbritannien. Problemet med detta är att ingen för närvarande kan ange vad man faktiskt ska kunna för att få den högre B-behörigheten i Sverige. Det är fortfarande odefinierat.

    Vi "gamlingar" som en gång i tiden fick det RC-certifikat som SMFF under en tid utfärdade fick med automatik B-behörighet då det nya systemet infördes. Jag är därför innehavare av B-behörighet för segel- och motorflyg. Såvitt jag vet är alla nyutfärdade RC-bevis ännu så länge klass A.
    Senast redigerat av Michael den 2015-05-13 klockan 22:13.

  3. #3


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ok!
    Då är mitt certifikat som jag fick i början på 90 talet ok att flyga med?

    Det är ju iofs lite synd att inte det finns ett krav på detta. När man skol-flyger med folk så kan det vara bra att ha som en motivations höjare och något att öva inför. När sedan eleven har tagit sitt bevis så är det ju med en viss stolthet man kan visa upp detta.

    Det medför ju också att klubbar man flyger hos ser att man kan flyga.

    Varför har RCFF inte något "krav" på detta?

    Med vänlig hälsning
    Marcus
    Kör som en örn... örn örn örn

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    I RCFF flyger vi mest för nöjes skull, SMFF:s s.k. certifikat låter i mina öron lite som ett myndighetsutövande. Och varken SMFF eller RCFF är ju någon myndighet, snarare ett par intresseorganisationer.
    Har förresten SMFF kvar någon form av certifikat/behörighetsbevis??
    Retroholic!

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Varför krångla till det?
    Om man flyger så mycket att man vill vara organiserad på något sätt så är man ju automatiskt god för ett A utan att behöva visa upp det.
    Säkerhetsreglerna säger att man ska flyga säkert och då ställer man nog inte upp på uppvisningar (B) om man inte känner att man behärskar det.
    Sedan är det väl så att klubbarna i allmänhet har någon som är "säkerhetsansvarig" som kan bedöma om man flyger på ett säkert sätt och kan tala om att man ska landa och hålla sig nere om man inte sköter sig.

    Ett papper gör en nog inte mera stolt än en perfekt flygning med fin landning?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Det jag menar är att som nybörjare kan det vara bra att ha något att sträva mot och träna inför. KOmmer ihåg när jag själv var ung och ny i hobbyn och fick "flyga upp" inför läraren. Det var stort att få den där blå gula plast lappen då att hänga på meklådan. Sen är man ju inte full lärd bara för det, men man har kommit lång väg.


    Jag har tagit på mig skolflyget i vår klubb och kommer troligen att ha SMFF certifikat som grund i skolningen även om vi är RCFF ansluten.
    Kör som en örn... örn örn örn

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill påpeka att SMFF inte har några "certifikat" men möjligen det som kallas "RC-bevis" - precis som Michael förklarar i inlägg #2.
    Roger

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För att vara riktigt petig;
    SMFF utfärdar vad de kallar RC-behörighet. Eller egentligen de som i SMFF-anslutna klubbar är godkända "flyglärare" utfärdar det (innebär att man hos SMFF tjatat till sig "flyglärarbehörighet" utan någon som helst koll på om man kan flyga eller ej) . Som "flyglärare" har man fått behörigheten att kryssa i A- eller B-behörighet i IdrottOnline varvid detta hamnar på vederbörandes medlemskort.
    Själv är jag Strängnäs Modellflygares "godkända flyglärare" (efter egen påtryckning för några år sedan). Jag rotade runt lite och hittade så småningom ett embryo till RC-flygskola från Stockholms Radioflygklubb. Men eftersom jag tycker modellflyg ska var kul utan en massa konstigheter så blev det till slut (i vår klubb) så att när någon av mina elever kunde flyga självständigt utan min assistans med dubbelkommandot (brukar ta 7-10 flygpass) så brukade den slutliga "uppflygningen" bli; -Kör själv så sätter jag mig med en kaffe och kollar hur du gör! Och då grejade eleven utan undantag det han/hon skulle kunna. Därefter fick de ett A på RC-behörigheten för Motor.
    B-behörigheten har jag fullständigt självsvåldligt och efter eget tycke kryssat i när jag tycker vederbörande, utöver kompetent flygförmåga, även har visat prov på sådant säkerhetstänk som behövs när man flyger i närheten av en större publik.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •