Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Alexmos 8-bit kopplat till Wookong M Fc

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard Alexmos 8-bit kopplat till Wookong M Fc

    Hej
    Kan jag koppla mitt Alexmos kort till mitt Wookong M FC för att få bättre bildstabilisering, eller
    gäller det endast om man har servo gimbal?

    tacksam för svar
    Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Ingen som vet?
    /F

  3. #3
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Normalt används den inbyggda stabiliseringen i tex WKM till servogimbals och kör man Alexmos så är det själv fristående till en BL gimbal
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Hej
    ok, så alexmos kortet klarar både servo och brushless gimbals...?
    F

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det finns ingen anledning att blanda in ett alexmos i bilden över huvud taget om man bara ska ha en servo-gimbal är vad han menar.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Hej
    Får för mig att denna text(nedan)säger att man kan koppla Alexmos till Extern FC, men min
    engelska är inte den bästa...
    /F

     External FC Gain – Gain value for matching the gimbal data from your flight controller(optional). For better stabilization and utilization of some additional features, the knowledgeabout the frame inclination angles is required. SimpleBGC IMU doesn't provide suchinformation. Most of FC have servo outs for connecting gimbals. This outs should be connectedto SimpleBGC controller through EXT_ROLL and EXT_PITCH inputs.◦ Activate gimbal outs in FC and set range limits for angles you generally fly (for example ,+-30 degrees of frame inclination should equals full servo range about 1000-2000).◦ Deactivate all filters and smoothing of FC gimbal settings (if present).◦ In the RC-settings tab, make sure that inputs EXT_ROLL, EXT_PITCH doesn't used tocontrol gimbal. (i.e. are not chosen as source for any other RC control task).◦ In REALTIME DATA tab, check availability of EXT_FC_ROLL, EXT_FC_PITCH signals, andmake sure they are split to axes correctly. (Frame roll angle tilting should causeEXT_FC_ROLL change in approximately 900..2100 range. The same is for pitch.)◦ Connect power supply, and setup stabilization as described above (tune POWER, INVERT,PID)◦ Push AUTO button in FLIGHT CONTROL GAIN group, and smoothly incline copter frameto different directions by all axes for 10-30 seconds.◦ Push AUTO button again to complete calibration. (Calibration will stop automatically aftersome time too). New gains will be written into EEPROM and sho

  7. #7

    Standard

    Hej!

    Det jag tror tidigare inlägg försöker beskriva är följande:

    Om du vill stabilisera en servogimbal räcker det gott med utgångarna som finns på den vanliga FCn (för de controllers som stödjer denna funktion). Ett Alexmos kort tillför i detta läge inget, förutom onödig vikt. Stabiliseringen blir normalt inte bättre med ett externt kort eftersom servon i detta sammanhang är förhållandevis långsamma.

    Om du vill stabilisera en gimbal med borstlösa motorer behövs en extern controller eftersom de allra flesta vanliga FC inte klarar detta. Här tillför ett Alexmos kort något till priset av ökad vikt (och kostnad...).

    Kör själv med en APM 2.5 och ett system med två olika kamera-setuper. FC-styrd servogimbal för stillbilder (lägre vikt än motsv. BL-gimbal) och Alexmos med en BL-gimbal för GoPro.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av beetle Visa inlägg
    Hej
    Får för mig att denna text(nedan)säger att man kan koppla Alexmos till Extern FC, men min
    engelska är inte den bästa...
    /F

     External FC Gain – Gain value for matching the gimbal data from your flight controller(optional). For better stabilization and utilization of some additional features, the knowledgeabout the frame inclination angles is required. SimpleBGC IMU doesn't provide suchinformation. Most of FC have servo outs for connecting gimbals. This outs should be connectedto SimpleBGC controller through EXT_ROLL and EXT_PITCH inputs.◦ Activate gimbal outs in FC and set range limits for angles you generally fly (for example ,+-30 degrees of frame inclination should equals full servo range about 1000-2000).◦ Deactivate all filters and smoothing of FC gimbal settings (if present).◦ In the RC-settings tab, make sure that inputs EXT_ROLL, EXT_PITCH doesn't used tocontrol gimbal. (i.e. are not chosen as source for any other RC control task).◦ In REALTIME DATA tab, check availability of EXT_FC_ROLL, EXT_FC_PITCH signals, andmake sure they are split to axes correctly. (Frame roll angle tilting should causeEXT_FC_ROLL change in approximately 900..2100 range. The same is for pitch.)◦ Connect power supply, and setup stabilization as described above (tune POWER, INVERT,PID)◦ Push AUTO button in FLIGHT CONTROL GAIN group, and smoothly incline copter frameto different directions by all axes for 10-30 seconds.◦ Push AUTO button again to complete calibration. (Calibration will stop automatically aftersome time too). New gains will be written into EEPROM and sho
    Trots att du säger att din engelska inte är den bästa så verkar du vara den enda som läser manualen

    Baserat på texten du klistrade in så kan Alexmos dra nytta av pitch och roll information från flight controllern för att förbättra stabiliseringen. Servostabiliseringen i din wkm aktiveras och eventuella filter skall ställas så att reaktionen är så snabb som möjligt.

    Det krävs en kalibrering av Alexmos till signalerna från flight controllern.

    Har du kopplat ihop WKM och Alexmos redan?

    Har du kopplat in datorn så att du kan konfigurera Alexmos?

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Hej
    ok, nej har inte testa än men skall gör det.
    F

  10. #10

    Standard

    Har du problem med stabiliseringen eftersom du vill förbättra den med hjälp av FC, eller är frågeställningen mer teoretisk?
    Det kanske mer handlar om grundinställningen av Alexmos-kortet (som kräver viss kunskap för att få till)?

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Hej
    Har rätt bra koll på Alexmos inställningar, men man vill ju alltid förbättra sig : )
    Efter ha frågat runt lite så finns det en sida som säger att det går och en sida som säger att det inte går....
    Får prova mig fram...tack för snabba svar.
    /F

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    92
    Jobb
    Kvalitetssuport/Samordnare säkerhet
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Ha, skrev till supporten för Alexmos och fick till svar att det kan gå....vi har inte prövat...kolla med
    tillverkaren av din Flightcontroller?
    Jag klippte in texten från Alexmos manualen och fick till svar att tydligen inte fattade att dom inte hade
    prövat...trotts att jag tycker texten säger så(med reservation för att jag tolkar fel)
    Hur som helst ett nästan otrevligt bemötande.....

    /F

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •