Reklam

 
Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 4910111213141516171819 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 363

Ämne: Ännu en idiot

  1. #261

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Använde Mylar streamers för att se mina modellraket när dom dala ner från hög höjd. Mycket bra reflektion . Är jue alu så borde reflektera radar också.
    Kanske går att använda att klä flygplanet med ?
    Som du klistrade fast längs m kroppen? Eller släpade de efter?

  2. #262

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Som du klistrade fast längs m kroppen? Eller släpade de efter?
    Den släpptes ut och fladdra i luften och bromsa fallet på en lätt raket.

    "Streamers are used on rockets that fly high and would otherwise drift away if they used a parachute. The Apogee Aspire kit is a good example of a rocket that would use a streamer instead of a parachute.

    Our Mylar® streamers shine like a mirror, and are coated with a bright color (actual colors may vary) to make them easy to see in the sky and on the ground. When the sunlight hits them, they make the rocket sparkle, so that they are easier to see as they descend to the ground.
    "

  3. #263

    Standard

    Ok... Det kan man ju inte ha på ett plan men det kanske går att klä det i ngt glittrigt iaf

  4. #264

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Ok... Det kan man ju inte ha på ett plan men det kanske går att klä det i ngt glittrigt iaf
    Nah går nog lite trögt att flyga då hehe. Tänkte mer att klä kroppen i det kanske syns bättre. Bättre än vanlig alufolie iaf. Kanske inge bra, kom bara att tänka på det då jag kom ihåg Mylar från när jag höll på med raketer.

  5. #265

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Om man tittar på hur radarreflektorer för fritidsbåtar ser ut inser man att det inte är ett enkelt problem att göra modellflyg synliga för en radar. Och jag tror inte på att fpv utom synhåll kan bli tillåtet utan en godkänd utrustning med flerdubblerade radiolänkar och högupplöst video. Det ser man på de tillverkare som finns, till exempel denna: http://sharpershape.com/sharper-shap...s-sharper-4x4/

  6. #266

    Standard

    Dessutom vore det till begränsad nytta med radarreflektorer eftersom bara vissa militärplan skulle kunna se ekot, i princip noll mindre flygplan/helikoptrar som rör sig på lägre höjder är utrustade med radar och flygledning skulle inte heller fånga upp dom (eftersom de flesta av dom bara har passiv "radar").
    Men det är så klart ingen nackdel att göra allt som går för att synliggöra flygmaskinerna ändå!

  7. #267

    Standard

    Precis. Som jag ser det har vi som ibland flyger utom synhåll ett moraliskt ansvar att göra allt för att minimera risken för olyckor. Följer man inte lagen tar man på sig ett stort ansvar och då får man axla det ansvaret också.

  8. #268

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Teknikens Värld på SVT2 om drönare nyss, borde finnas på SVT Play antar jag.

    //

  9. #269

  10. #270


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simply Visa inlägg
    Teknikens Värld på SVT2 om drönare nyss, borde finnas på SVT Play antar jag.

    //
    Vetenskapens Värld - annars var det rätt...
    Handlade väl till stor del om förhållandena i USA men kan ju vara sevärt trots det.
    Roger

  11. #271

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vetenskapens Värld - annars var det rätt...
    Handlade väl till stor del om förhållandena i USA men kan ju vara sevärt trots det.
    Roger
    Helt korrekt, my bad. Hann bara se de sista fem minuterna, men det kändes lite mer positivt än vad man fått vibbar av hittills

  12. #272

    Standard

    Ska försöka se det i morgon på väg till jobbet om SJ kan få sitt wifi att funka.

  13. #273

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Stark rekommendation att se hela.

    Forskarna från Zürich, jösses, låg långt före min fantasi...

    Det är helt obegripligt att USA lagt en våt handduk på utvecklingen, det känns ju annars givet att drönarnas motsvarighet till Apple eller Google skulle komma därifrån.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #274
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Jo, men vem bär då ansvaret? Jag eller du?
    Det är väl alltid den snabbare och den som kommer bakifrån som ska väja, right? Allltså du.

    Och på frågan "hur ser ni mig" när man kör FPV, är svaret "man hör dig". Folk glömmer att en FPV flygare kan avgöra väldigt mycket med hörseln, eftersom han INTE sitter i en bullrande flygmaskin.

    Så så länge du är under Mach 1 hinner ljudet före dig.....

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  15. #275
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Precis. Som jag ser det har vi som ibland flyger utom synhåll ett moraliskt ansvar att göra allt för att minimera risken för olyckor. Följer man inte lagen tar man på sig ett stort ansvar och då får man axla det ansvaret också.
    Sen är ju problemet idiot-definitionen på "utom synhåll". Jag flyger "utom synhåll" varje dag.... men jag är inte mer än 100 meter från mig själv. Bakom träd, buskar, mitt hus, eller bakom mig själv..... och på 4 meters höjd. Jäkla risk jag är för flygtrafiken då..... LOL

    Vi behöver ett antal regler här:

    1. Flyg hur fasen du vill så länge du är under närmsta hinder inom 100 meters radie. Spelar ingen roll om det är i en CTR. Enda undantaget är i *direkt* anslutning till flygplatsen (typ nån kilometer runt banan).

    2. Definiera om CTR att börja 50m AGL, utom i direkt anslutning till flygplatsen.

    3. Spotters för FPV behövs bara om risk föreligger (vilket aldrig gäller punkt 1 och 2)

    4. "Line of Sight" betyder det avstånd modellen kan ses - inte att man faktiskt behöver titta på den.

    5. Militären får pallra sig upp på 50 meter eller högre. Om dom vill ha så jäkla kul som att susa på 30m kan dom börja flyga FPV

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  16. #276
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Det är väl alltid den snabbare och den som kommer bakifrån som ska väja, right? Allltså du.

    Och på frågan "hur ser ni mig" när man kör FPV, är svaret "man hör dig". Folk glömmer att en FPV flygare kan avgöra väldigt mycket med hörseln, eftersom han INTE sitter i en bullrande flygmaskin.

    Så så länge du är under Mach 1 hinner ljudet före dig.....

    /Z
    Nope, höger väjer åt höger! Så, hur gör du vid icke Los?
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #277
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Nope, höger väjer åt höger! Så, hur gör du vid icke Los?
    Egentligen mycket intressantare vid LOS... vad är då "höger"? Om du står och hovrar en multirotor (som inte har "fram" eller "bak" egentligen) 300 meter bort.... vadå "höger"?

    Iofs tror jag korrekt väjande för en multirotor alltid är "landa"/neråt.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  18. #278
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Skulle vilja ställa dig på ett fält, mitt på fältet, sen kommer jag i M0.9 på lägsta 30m...äh kan komma på 100 m... Alltså ett klassiskt sk nackskott... O se vem som innan jag är över hinner säga varifrån jag kommer.
    Hint-Det är prövat!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #279

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Sen är ju problemet idiot-definitionen på "utom synhåll". Jag flyger "utom synhåll" varje dag.... men jag är inte mer än 100 meter från mig själv. Bakom träd, buskar, mitt hus, eller bakom mig själv..... och på 4 meters höjd. Jäkla risk jag är för flygtrafiken då..... LOL

    Vi behöver ett antal regler här:

    1. Flyg hur fasen du vill så länge du är under närmsta hinder inom 100 meters radie. Spelar ingen roll om det är i en CTR. Enda undantaget är i *direkt* anslutning till flygplatsen (typ nån kilometer runt banan).

    2. Definiera om CTR att börja 50m AGL, utom i direkt anslutning till flygplatsen.

    3. Spotters för FPV behövs bara om risk föreligger (vilket aldrig gäller punkt 1 och 2)

    4. "Line of Sight" betyder det avstånd modellen kan ses - inte att man faktiskt behöver titta på den.

    5. Militären får pallra sig upp på 50 meter eller högre. Om dom vill ha så jäkla kul som att susa på 30m kan dom börja flyga FPV

    /Z
    Du glömde att civilflyget får pallra sig upp en bit de med så att det finns lite utrymme under. Och att fpv-kärrorna bör vara utrustade så att man kan ha hjälplig uppsikt över omgivningen om de ska flygas utanför LOS samt att de bör målas/tejpas el dyl i väl synlig färg. Vidare att man aldrig bör flyga över bebyggelse eller större vägar. Drömma går ju...

  20. #280
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Skulle vilja ställa dig på ett fält, mitt på fältet, sen kommer jag i M0.9 på lägsta 30m...äh kan komma på 100 m... Alltså ett klassiskt sk nackskott... O se vem som innan jag är över hinner säga varifrån jag kommer.
    Hint-Det är prövat!
    Jag ger dig en motsvarande utmaning: Att FÖRSÖKA träffa min multirotor. Medvetet.

    Träffytan är så löjligt liten att chansen att den ska skära din träffyta är näst intill obefintlig. Sen om jag flyger där jag bruka (INNE i min skog) tror jag du har betydligt större problem än min kopter - även fast jag flyger BVLOS.... 50 meter bort....

    Allvarligt - du drar upp helt osannolika scenarior. Vi kan sitta hela dagen och tänka ut saker som "teoretiskt" kan hända. Vad är chansen att du kommer i M0.9 på åkern utanför mitt hus? Den är exakt noll komma noll noll noll procent!

    Ska man basera saker på "teoretisk" risk skulle vi alla låsa in oss i vadderade rum.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •