Reklam

 
Sidan 17 av 19 FörstaFörsta ... 71213141516171819 SistaSista
Resultat 321 till 340 av 363

Ämne: Ännu en idiot

  1. #321

    Standard

    Kom ihåg att 500 meter åt ett håll + 500 meter åt andra hållet är 1 kilometer totalt.

    Rita en cirkel som har 500 meters radie på en karta så får du ett fantastiskt stort område att leka på. Speciellt om vi kan hålla oss under 50 meter som de flesta 250 flygningar sker på.

    När jag har cruisat runt med min Skywalker har jag oftast hållit mig inom 500 meter och det är en helt ok yta att leka på.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #322
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Kom ihåg att 500 meter åt ett håll + 500 meter åt andra hållet är 1 kilometer totalt.

    Rita en cirkel som har 500 meters radie på en karta så får du ett fantastiskt stort område att leka på. Speciellt om vi kan hålla oss under 50 meter som de flesta 250 flygningar sker på.

    När jag har cruisat runt med min Skywalker har jag oftast hållit mig inom 500 meter och det är en helt ok yta att leka på.
    JEPP!
    Martin,ditt resonemang haltar så betänkligt så det är inte lönt att ens försöka bena ut problematiken med det ..
    Åter,ta och starta ditt förbund och driv frågan där,då kommer du få medhåll från likasinnade.
    Lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #323

    Standard

    Tiden får utvisa vem som får rätt. Bokis, jag tycker vi kan komma överens om att vi inte är överens för vi kommer ju tydligen inte längre än såhär. Hur det blir m förbund får vi se men nog skulle det ha sina poänger.

    Sen är det en annan grej, det här m logik. Om man accepterar flygning utanför LOS 500 m bort så infinner sig genast frågan: varför mer exakt, är mitt flygplan mer farligt om det befinner sig 1 km bort än 500 m? Eller 2 km? Givet att man håller sig på samma höjd. Där jag flyger är det väldigt platt och jag kan dra iväg kilometervis och ändå hålla mig under 120 m.
    Senast redigerat av martinkellner0 den 2015-09-04 klockan 07:01.

  4. #324
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Jag är genuint intressrad av vad marell tyckte om mitt andra filmexempel.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  5. #325

    Standard

    Jag tyckte iaf det var en fin video
    om än lite repetitiv. Och jag tror inte den sortens flygning är speciellt farlig för ngn. Här är en video där jag aldrig är högre än c:a 70-80 m men flera km ut:

    https://youtu.be/EV2fwv8bDfk

    Ngn som tycker det ser farligt ut?

  6. #326

    Standard

    Här får ni en lite annan vinkel på det hela med långdistans FPV.

    Ta min enkla Bixler1 som exempel. Jag använder APM på det för diverse funktioner.
    Inom LOS är det ett modellflyg - utanför LOS är det inte det...

    Men det är fortfarande ett modellflygplan - eller hur, samma utrustning, samma teknik, samma motor, radio osv...

    Problemet är inte om det är OK eller EJ att flyga utanför LOS.
    Problemet blir bevisbördan om det skulle ske något.


    Kom på en sak till....hur många olyckor har ni haft med långdistans FPV där ni tappat kontroller, krashat eller liknande?

    Hur många gånger har ni krashat med traditionellt modellflyg inom LOS ?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #327

    Standard

    Jag tror inte vi kommer få se FPV utanför LOS förrän tekniken kommit längre. Du måste kunna lita på att länken inte dör och tekniken idag kan inte säkerställa de. Inom LOS kan du fortfarande återta kontrollen över din farkost och landa den hyfsat säkert även ifall videolänken dör, den möjligheten är väldigt begränsad om man flyger FPV utanför LOS.

    Ju mer FPV race och annat blir mainstream och officiella race blir verklighet så kommer tekniken att kunna utvecklas på ett helt annat sätt eftersom att de blir mer pengar i det och fortutsättningar för att säkert köra FPV utanför LOS blir mer troligt.

    Ett stort steg i rätt riktning är att jobba för att luckra upp reglerna runt FPV race och få de tillåtet på ett vettigt sätt. När omgivning inser att de är hyfsat säkert och att de är grymt kul då kan vi börja jobba på FPV utanför LOS.

    Just my 2 cents

  8. #328

    Standard

    Troligt att du har rätt. Sådana här projekt bryter nog också mark:

    http://www.dhl.com/en/press/releases..._purposes.html

    men det skulle vara bra om vi slapp olyckor på vägen dit. Risken för olyckor finns utan vettig reglering.

    Sedan tycker jag nog iofs att just risken för krasch och förlorad kontroll är mindre med fpv eftersom man då oftast har en flight controller m RTH. Så det är snarare säkrare än LOS-flygning i det avseendet.

  9. #329
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Jag tyckte iaf det var en fin video
    om än lite repetitiv.
    Oh ja, det var en smash edit. Fullständigt medvetn om det. MEN den visar exakt den typ av flygning jag gör nästan varje dag.... och exakt den typ jag beskrivit i tråden innan.

    ...min fråga till Marell m.m.... har detta verkligen nån inverkan på luftrummet? Är detta verkligen nån risk för en enda utomstående människa (det är min mark, mina hus, etc.)?


    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Och jag tror inte den sortens flygning är speciellt farlig för ngn.
    Exakt min synvinkel.

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg

    Här är en video där jag aldrig är högre än c:a 70-80 m men flera km ut:

    https://youtu.be/EV2fwv8bDfk

    Ngn som tycker det ser farligt ut?
    Tja, måste erkänna det ser hundra gånger farligare ut än min video (du är åtminståne på ett ställe där det - teoretiskt - skulle kunna komma en Cessna e.dyl)

    Men... trots detta, är ju chansen så försvinnande liten... även om det KOMMER en Cessna, vad är chansen den skär exakt din flygbana i tid och rum?

    Vad är det för typ av farkost, och vad väger den?

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  10. #330
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av arrow Visa inlägg
    Jag tror inte vi kommer få se FPV utanför LOS förrän tekniken kommit längre. Du måste kunna lita på att länken inte dör och tekniken idag kan inte säkerställa de. Inom LOS kan du fortfarande återta kontrollen över din farkost och landa den hyfsat säkert även ifall videolänken dör, den möjligheten är väldigt begränsad om man flyger FPV utanför LOS.
    Uhm... Return To Home finns även för flygande frigolitvingar nu.

    Men alla med självaktning som flyger längre har RSSI-telemetri och borde vända i gooood tid.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  11. #331

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Uhm... Return To Home finns även för flygande frigolitvingar nu.

    Men alla med självaktning som flyger längre har RSSI-telemetri och borde vända i gooood tid.

    /Z
    Som regel har men ju både rssi, lq och RTH. Om det skulle komma en Cessna när jag är ute och flyger i den där filmen då måste han bryta grovt mot gällande höjdregler (150 m) för att krocka m mig.
    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Oh ja, det var en smash edit. Fullständigt medvetn om det. MEN den visar exakt den typ av flygning jag gör nästan varje dag.... och exakt den typ jag beskrivit i tråden innan.

    ...min fråga till Marell m.m.... har detta verkligen nån inverkan på luftrummet? Är detta verkligen nån risk för en enda utomstående människa (det är min mark, mina hus, etc.)?




    Exakt min synvinkel.



    Tja, måste erkänna det ser hundra gånger farligare ut än min video (du är åtminståne på ett ställe där det - teoretiskt - skulle kunna komma en Cessna e.dyl)

    Men... trots detta, är ju chansen så försvinnande liten... även om det KOMMER en Cessna, vad är chansen den skär exakt din flygbana i tid och rum?

    Vad är det för typ av farkost, och vad väger den?

    /Z

  12. #332
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Som regel har men ju både rssi, lq och RTH. Om det skulle komma en Cessna när jag är ute och flyger i den där filmen då måste han bryta grovt mot gällande höjdregler (150 m) för att krocka m mig.
    Jo men tyvärr gör dom det titt som tätt. Kan även komma en Helikopter (50 m gräns om jag inte minns fel) eller Marcus kommer med sin JAS.

    Inte för jag tror det händer men det KAN hända. Långsökt... visst.... totalt......

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  13. #333

    Standard

    Får helikoptrar flyga ner till 50 m? Varför det i så fall? Låter ju helt vrickat om det är sant. Jag har då aldrig sett ngn Cessna el dyl på så låg höjd.

  14. #334
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Zappen,jag hittar inte heller var nånstans Marcus ogillar ovan visade rulle,det är utanför LOS som inte är OK,kommer inte att bli OK och det är bara att gilla läget .
    Nu sysslar jag inte med långdistans, men är ibland "utanför LOS" i strikt teknisk bemärkelse (typ bakom en buske 50 meter bort är rent tekniskt inte "LOS"), men jag är rädd du har fel här, Bokis.

    Kolla in de nya EU förslaget NPA-2015-10 (klicka för PDF) som kommer att gälla hela EU när den är klar:

    http://easa.europa.eu/document-libra...nt/npa-2015-10

    Där gäller inte uppdelningen "modellflyg" eller "UAS" längre. Gränsen är borta. Istället har vi kategorierna "Open", "Specific" och "Certified". Det du kallar "modellflyg" (inom LOS) hamnar allt under "Open" category - men det gör ÄVEN komersiellt drönarflyg inom LOS (komersiell/hobby delningen är helt borta).

    Allt baseras på risknivåer.

    I "Specific" klassen (som förvisso kräver någon form av enklare certifiering, i stil med dagens UAS tillstånd) TILLÅTS faktiskt BVLOS flygning (troligen får du fråga tornet åxå). Så så fjärran är det nog inte som du tror.

    Jag råder alla att läsa och begrunda. Chans finns tid t.o.m. idag att kommentera hos TS (vilket jag redan gjort) och fram till den 29:e att kommentera direkt hos EASA (vilket jag håller på med). Jag tänker även skicka feedback till UAS Sweden som ska ha personliga möten med TS framöver.

    Saker händer.

    Och inte helt tokiga saker heller.... !

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  15. #335

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    JEPP!
    Martin,ditt resonemang haltar så betänkligt så det är inte lönt att ens försöka bena ut problematiken med det ..
    Åter,ta och starta ditt förbund och driv frågan där,då kommer du få medhåll från likasinnade.
    Lycka till!
    Han behöver inte starta något eget förbund då det finns många inom RCFF som också tycker att frågan bör drivas. Blir det bara tillräckligt många så måste frågan drivas av förbundet, detta oavsett din personliga åsikt som i då inte har mer vikt än vilken annan medlem som helst.

    @martinkellner0
    Jag tycker du ska ta och stötta RCFF genom att betala medlemsavgiften på hela 100kr. Då får du även en reell chans att förändra något inom föreningen. Dina åsikter är värdefulla och det behövs definitivt fler människor med lite nytänk och som vill/kan tänka i nya banor.

  16. #336

    Standard

    @masterzap
    Nu har jag läst ts förkortade version och kommenterat. Vad jag kan se kan det bli allt från helt betydelselöst till ett stort fall framåt. I klassen Specific står det ngt i stil m att nationella myndigheter ska besluta om de regler som ska gälla för flygning utanför LOS. Det betyder att Sverige kan fortsätta med sina efterblivna "UAV-klasser"? Har man otur gör de precis det, har man tur så tar de andemeningen i förarbetet ad notam och lättar på reglerna. Kan gå hur som helst om du frågar mig.

  17. #337

    Standard

    Som vanligt har alla många olika inputs på detta intressanta ämne.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #338

    Standard

    @boopidoo: jag kanske ska det? Jag har dragit mig för det eftersom jag inte upplever att de driver det jag vill driva, snarare motarbetar mig. Bokis attityd gör mig inte mer sugen. Jag var på Ripaveckan en dag i somras och det jag såg där fick mig inte heller att känna samhörighet. Det var noll FPV och mest flytande bränsle i vackra skalamodeller. Själv kör jag nästan uteslutande fpv, enbart el och jag bygger mina läror efter funktion i första hand. Men du kanske har rätt. Ska överväga det.

  19. #339

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Inte för jag tror det händer men det KAN hända. Långsökt... visst.... totalt......

    /Z
    Långsökt är en rejäl underdrift.
    https://www.gp.se/nyheter/sverige/1....glar-i-sverige

    Ser man bara till att flyga på lämpliga ställen så är risken ännu mindre.

    Klart att regler behövs, men är de för restriktiva så kan man räkna med att de inte följs.

  20. #340
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    @boopidoo: jag kanske ska det? Jag har dragit mig för det eftersom jag inte upplever att de driver det jag vill driva, snarare motarbetar mig. Bokis attityd gör mig inte mer sugen. Jag var på Ripaveckan en dag i somras och det jag såg där fick mig inte heller att känna samhörighet. Det var noll FPV och mest flytande bränsle i vackra skalamodeller. Själv kör jag nästan uteslutande fpv, enbart el och jag bygger mina läror efter funktion i första hand. Men du kanske har rätt. Ska överväga det.
    Jag kan bara hålla med.. .MEN ... som Bokis själv säger... VI är förbundet. Om vi går ihop så måste förbundet driva det.
    Du och jag kan bli FPV-talesmän för RCFF. Var jag förstår är det bara att plocka åt sig den rollen och köra?

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •