Reklam

 
Sidan 9 av 19 FörstaFörsta ... 4567891011121314 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 363

Ämne: Ännu en idiot

  1. #161

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    I och med dessa nya regler har TS alltså fått bort 100% av alla som flyger allt för nära tex Bromma och Arlanda.
    Tänk att det var så enkelt. Nu slipper vi se i media fler gånger att folk stoppat flygtrafiken.
    [emoji1]

  2. #162

    Standard

    Dom har haft tur då det regnat väldigt mycket i sommar och varit allmänt trist väder.. Hade det varit lika bra väder som förra sommarn skulle vi nog sett fler incidenter.

  3. #163

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Klassiskt modellflyg=inom LOS (med vad det än månde vara),kommer nog att bli problem att försvara detta också i förlängningen eftersom det även sker där p.g.a oförstånd,som du skriver,flygningar som sker inom LOS men på tokiga ställen.. Men inte vad jag har läst med helikopter,segelflyg,modellflyg från ett modellflygfält utan än så länge med div. "drönare".
    Men vad är då drönare? Drönare, i min mening, kan lika gärna vara helikopter, segelflyg, motorflyg mm. Drönare är ett annat begrepp för obemannade farkoster och det innefattar ju egentligen allt radiostyrt modellflyg.

    Apropå klubbfält så är väl en del med meningen bakom RCFF att man inte var bunden till klubbfält för att flyga försäkrat (så länge säkerhetsreglerna efterlevs)?
    Senast redigerat av Boopidoo den 2015-07-23 klockan 19:25.

  4. #164
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Exakt! Och då gäller numera flygning utanför kontrollzon, med omdöme, inom LOS samt max 120 meter över marken.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #165

    Standard

    Det är väl samma som alltid gällt om man vill följa regelboken så vitt jag känner till? Eller är det det där med kontrollzonen som är nytt?

  6. #166

    Standard

    Jag har pratat med en kille i en lokal klubb idag och det pågår samtal med flygledartornet om att upprätta en zon 500meter i radie och 300m högt vid modellflygfältet som ligger inom kontrollzon.

    Så det bästa är nog att upprätta lokala avtal - men det gäller som sagt där det finns modellflyg... (SMFF)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #167

    Standard

    Bra att det finns ngt slags flexibilitet iaf. Intressant. Var är det här någonstans? Undrar hur långt den där flexibiliteten sträcker sig.

  8. #168


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skulle tro att flexibiliteten i bästa fall sträcker sig till klubbfält som funnits under många år och där det aldrig förekommit problem. Men ändå tråkigt att vi, i många fall, tydligen måste börja om från början för att få flyga vidare där vi redan flugit utan problem tidigare... Nåja - vi får väl avvakta några veckor och se om det händer nåt positivt efter semestrarna...
    Roger

  9. #169

    Standard

    Man får hoppas att förnuftet segrar på lite sikt.

  10. #170

    Standard

    ... eller som en del andra i den här tråden skulle säga: det där kallar inte jag modellflyg så det struntar jag i!

    Skämt åsido, hoppas det löser sig. Modellflyg är modellflyg oavsett man har en videolänk till planet eller ej.

  11. #171

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Bra att det finns ngt slags flexibilitet iaf. Intressant. Var är det här någonstans? Undrar hur långt den där flexibiliteten sträcker sig.

    Kalmar - RFK-utvandrarna

    (klickbar länk)

    ca 6-7Km från flygplatsen - men inom kontrollzonen.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #172

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ja vi avvaktar som sagt några veckor men nog är det konstiga besked som kommer; inom kontrollzon kan man göra lokala avtal medan utanför måste man har UAS tillstånd och extra tillstånd för att flyga över 120 meter. Läste att i Holland har man 300 m gräns men rekommenderar 120 m. Och lokala avtal upp till 450 m. Verkar helt och hållet bero på hur modellflygarna lyckas förhandla för vad det är för regler i landet.

  13. #173

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Ja vi avvaktar som sagt några veckor men nog är det konstiga besked som kommer; inom kontrollzon kan man göra lokala avtal medan utanför måste man har UAS tillstånd och extra tillstånd för att flyga över 120 meter. Läste att i Holland har man 300 m gräns men rekommenderar 120 m. Och lokala avtal upp till 450 m. Verkar helt och hållet bero på hur modellflygarna lyckas förhandla för vad det är för regler i landet.
    Ja, det verkar helsnurrigt. Intressant poäng att mkt tycks bero på förhandlingar. Reglerna kanske inte är så fasta som de kan verka. Ger ju kanske lite hopp både för LOS-modellflyget och oss FPV'are.

  14. #174
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Det var just av denna anledning som RCFF/SMFF skulle tagit tag i detta från början och drivit frågorna FÖR (rimlig) FPV från ruta ett.

    Situationen nu är sämsta tänkbara för alla. Modellflygarna (som aldrig gjort en fluga förnär) är arga. FPV-racarna (som inte har nåt med "luftrum" att göra över huvud taget, där nere på 2 meters höjd eller i parkeringsgarage) är arga.

    De egentliga "problemen" är inte nån av dessa grupper. Det som är "problemet" är långdistans FPV (vilket jag förstår vi aldrig kan få regler som godkänner) och folk som vill fota från hög höjd och på dumma ställen (varesig dom flyger LOS elelr FPV har ingen betydelse här)

    Haken är att "problemgrupperna" på grund av styltig gränsdragning slås ihop med icke-problem gruppen. Jag skulle vilja hävda att FPV racing är säkrare för "vanlig flygtrafik" än i stort sett vilken annan modellflygsgren som helst, enkom p.g.a. att man i princip aldrig är i ett luftrum där det någonsin finns ett flygplan. Samma gäller allt annat modellflyg som sker på lika låga höjder.

    Varför kan inte förbunden gå in och lobba för en ren höjdgräns, under vilket man inte anses vara i luftrummet alls? 50m? 30m? Under närmsta trädtopp? Whatever? NÅNTING?!!??!!

    Att stänga bromma för att nån flyger på 5 meters höjd i Hagaparken (8 km därifrån) är inte "Nolltolerans", det är "nollintelligens"

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  15. #175
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Helt enkelt, vad har det här med eventuellt luftrum att göra? Även om detta vore en CTR?


    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  16. #176

    Standard

    Att säga att "vi som flyger FPV på det här sättet flyger säkert, de som flyger på det andra sättet gör det inte" leder bara till splittring. Jag har nästan noll intresse av att lobba för enbart racing. Om man däremot lobbar för FPV i allmänhet och försöker komma så långt som möjligt är jag med på tåget. Långdistans-FPV kan göras säkert om det görs på rätt sätt och tillåts ta sin plats i luftrummet. Säkerhetsproblemet är nuvarande regler i kombination m okunniga förare m kompetenta maskiner.

  17. #177


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tycker att MasterZap's inlägg beskriver problembilden på ett bra och nyanserat sätt. Och liksom honom tror inte heller jag att det finns nån möjlighet att få långdistans-FPV accepterat hos myndigheterna. Vi får nog vara nöjda om vi kan få en generell och rimlig höjdgräns och t ex FPV-racing är ju en gren som definitivt inte borde vara något som helst problem för övrig luftfart.
    Roger

  18. #178

    Standard

    Jag har då klart inget mot FPV-racing, tvärtom. Eventuellt kan det fungera som murbräcka för att gå FPV mer accepterat och på sikt få bort LOS-krav etc. Det är bara inget som jag själv håller på med. Vi har ju pratat om det här tidigare och jag tror ju att det är en lång och mödosam kamp för att få andra grenar av FPV accepterade men logik och goda argument brukar vinna i slutändan så jag tror att det är möjligt.

  19. #179


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Martin - jag håller inte heller på med FPV-racing men det hindrar inte att jag tycker att det dels verkar kul, dels knappast kan vara nån som helst fara för fullskalaflyget. Sen kanske vi tolkar detta med "logik" lite annorlunda - för mig är det helt logiskt att inte tillåta leksaker som är i luften flera km ifrån den som styr och där piloten har väldigt begränsad sikt. För kravet på oss som flyger LOS är ju att vi skall ha uppsikt runtomkring oss (nåja - hörseln kanske får räcka) så att vi vid behov kan ge "fri lejd" för eventuellt lågflygande fullskalaflyg - t ex helikoptrar vilka inte alltför sällan kommer på relativt låg höjd. Men som sagt - det är bara min tolkning.
    Däremot borde det ju inte vara nån fara för andra luftfarkoster om man håller sig under bebyggelsens maxhöjd - även inom kontrollzoner - så t ex FPV-racing är ju helt uppenbart inget säkerhetsmässigt problem för andra luftfarkoster utan mera för människor på marken i så fall.
    Roger

  20. #180

    Standard

    Jag vet inte om jag orkar ta själva diskussionen om huruvida det är säkert eller ej en gång till då jag gjort det många ggr bla i det här forumet. Jag nöjer mig med att konstatera att det inte (på hur många års fpv-flygande? 10?) förekommit en enda känd incident för en fpv-farkost faktiskt varit nära att krocka med ett fullskalaplan. Det är mer än man kan säga om små sportflygplan som är tillåtna med mindre rigorösa säkerhetsbestämmelser än vad som idag gäller klass 3. Men som sagt, vill rcff driva att det ska bli tillåtet med fpv-racing och kanske också en vid uppluckring av kontrollzonerna så inte mig emot fast för mig är det bara ett steg på vägen. Noterar förresten att i USA har de valt en annan väg. Ett av resultaten av detta är att det finns frivilliga drönarpiloter som hjälper myndigheterna att spana efter försvunna människor (air bears). Enligt egen utsago har de hittills räddat 4 personer. Så det där m "leksaker" får stå för dig. För mig är inte en FPV-kärra mer eller mindre leksak än ett vanligt sportflygplan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •