Reklam

 
Sidan 11 av 19 FörstaFörsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 363

Ämne: Ännu en idiot

  1. #201

    Standard

    Det är lätt att tro att man som modellflygare har luftrummet under 120 m höjd för sig själv men så är det ej. Obemannat flyg (rc) ska alltid lämna företräde tilll bemannat, OAVSETT höjd, det är inskrivet i luftfartslagarna i alla fall.

    I exemplet nedan är det automatiskt RC-piloten som blir ansvarig om det sker en incident, av ovanstående skäl. Man kan inte "ha gjort allt rätt" som radioflygare och samtidigt vara inblandad i en kollision med ett "riktigt" flygplan.

  2. #202
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om man inte hinner veja som modellpilot om det nu kommer en jas i max fart på låg höjd? Precis vad som hände mig en gång på vårt fält när en polishelikopter kom på låg höjd rakt överbanan under min modell.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #203


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - fullskala-helisar är nog ett allvarligare "problem" än stridsflygplan när det gäller överraskande lågsniffar över modellflygfält. Visst - man hör dom ju oftast en kort stund före men dom flyger rätt ofta tämligen lågt av nån orsak...
    Roger

  4. #204

    Standard

    Jag var också närmre en helikopter än vad som kändes trevligt en gång. När jag flög LOS, vill jag påpeka.

  5. #205

    Standard

    Det gäller att flyga vid högspänningsledningar bara, då lär man inte bli "störd".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #206
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per-Fredrik Visa inlägg
    Det pågår flera större militärövningar i sverige just nu, både i luften och på marken, och om flygvapnet inte ska få öva lågflygning under simulerat skarpa förhållanden blir det nog ingen vidare kvalitet på träningen eller piloterna. Om vi valde att inte ha något militärt försvar vore det en annan femma. Jag läste förresten i Expressen idag att Ryssland fortfarande inte har erkänt Ålands status som militärt fristående så det är nog bra om vi har resurser att hjälpa till om det behövs ;-)

    Men även militären måste följa civila luftfartsreglerna med avseende på väjningsplikt mot annan VFR-trafik så om dom krockar med en skärmflygare är det nog slut med karriären (för att inte tala om samvetet), vi får hoppas att pöjkarna har ögonen öppna.

    Däremot kanske detta funkar som en väckarklocka för FPV-flygare som åker högre upp/längre bort som sagt.
    Äntligen nån som förstår!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1440796109546.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	54234
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  7. #207

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Äntligen nån som förstår!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1440796109546.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	54234
    Men som sagt: även militären får ju hålla sig till civila regler. Så vit jag vet säger de att nedre tillåten höjd är 150 m över terräng och 300. Ngn påpekade att det ALLTID är modellflygarens fel vid en eventuell kollision. Det är kanske sant i juridisk mening men ingen (varken modellflygplan eller t ex små sportflygplan) hinner väja för ett JAS som kommer i 700 knyck så jag hoppas ni håller er till reglerna av ren självbevarelsedrift om inte annat. Men jag lovar att hålla mig under 120 m når jag är ute och flyger de närmsta dagarna.

  8. #208
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Men som sagt: även militären får ju hålla sig till civila regler. Så vit jag vet säger de att nedre tillåten höjd är 150 m över terräng och 300. Ngn påpekade att det ALLTID är modellflygarens fel vid en eventuell kollision. Det är kanske sant i juridisk mening men ingen (varken modellflygplan eller t ex små sportflygplan) hinner väja för ett JAS som kommer i 700 knyck så jag hoppas ni håller er till reglerna av ren självbevarelsedrift om inte annat. Men jag lovar att hålla mig under 120 m når jag är ute och flyger de närmsta dagarna.
    Så vitt jag vet så vet du inte rätt....
    Lägsta höjd, 30 meter... Civila kör efter civila regler, militären efter militära regler. Sen gäller se och synas. Hur gör du för att se?
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #209

    Standard

    Tack för den upplysningen, att jag (av alla människor) inte kände till detta säger ju ngt om hur viktigt det är att det införs ngt slags utbildning för FPV-piloter. För att komma tillbaka till din fråga:
    Det beror på lite hur och vad jag flyger. Ibland flyger jag LOS och då kan du ju lusta ut själv hur det går till. Ibland flyger jag FPV och då har jag en 700 tvl-kamera kopplad till en head tracker. Rätt ofta är planet inte alltför långt bort så då kan jag i värsta fall slita av mig mina goggles (har en FC som flyger planet åt mig då) och göra en okulär koll av läget. Hur gör militären för att se och synas i tid när ni dammar fram i sådana hastigheter på så låg höjd? Spontant låter det ju som att risken att smälla med ngt alltid borde finnas där om ni inte följer samma regler som alla andra? Vad händer om ni i de farter ni är ute och far i, smäller med ett rc-plan som väger ett par kg och som befinner sig på 100 m höjd? För den piloten kommer aldrig hinna väja oavsett planet flygs FPV eller LOS.
    Senast redigerat av martinkellner0 den 2015-08-29 klockan 07:18.

  10. #210

    Standard

    Det betyder kort och gott att under militära övningar så är det flygförbud för allt modellflyg?

    Snacka om att flygsportsverskamheten har missat lite informationen om det alltid är modellflygarnas fel.

    Det är ingen ide att hålla på sida efter sida efter sida att dryfta regler, lagar och förbättringsförslag när militären inte behöver bry sig om de som vi försöker följa.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #211

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Så vitt jag vet så vet du inte rätt....
    Lägsta höjd, 30 meter... Civila kör efter civila regler, militären efter militära regler. Sen gäller se och synas. Hur gör du för att se?
    Ja du, den stridspilot som flyger 700 knyck rakt över ett modellflygfält bör göra det med vetskapen att här finns det flygetyg i luften. Jag har svårt att se att modellflygaren kan belastas för detta om det händer en olycka.

    Visst ska flygvapnet öva och visst händer det incidenter. Själv har jag haft ett par Viggen under mig vid högheden precis när jag svängde in på finalen vid landning med Segelflygplan. Det brakade till som tusan och sen var dom borta. Oavsett om dom såg mig eller ej var flygningen mycket olämplig.

    Jag tycker detta diskussion blir mycket hypotetisk men visar hur viktigt det är med kommunikation och information. Exempelvis om man vill flyga högt kan man meddela flygtrafikledningen om det.

  12. #212

    Standard

    Låter ju lite dumt det där med 30m. Det är som om en bil kom över på trottoaren (bilar "kan" få köra på en trottoar tillfälligt) och körde på dig som fotgängare så skulle du som fotgängare varit skyldig, för du borde ha sett bilen komma eller du borde ha hört den komma. Felet är alltså fotgängarens om han blir påkörd på trottoar... (det kanske är så i Sverige, att civila bilister måste hålla sig borta från trottoarer, men militären får köra var de vill?). Känns tryggt bo på Åland, så länge läget är lugnt. =) Man slipper militära fordon på fel ställen.

    30 m är väl (i Finland tror jag) också den lägsta höjd man får RC-flyga över bebyggelse, tyckte det stod något om det i en artikeln jag lade in här för ett tag sedan.

    Ska militären öva på fel ställen är ju frågan, är det givande i en övning att flyga lågt där det faktiskt bor folk? Det verkar bara reta upp folk helt i onödan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #213

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ja du, den stridspilot som flyger 700 knyck rakt över ett modellflygfält bör göra det med vetskapen att här finns det flygetyg i luften. Jag har svårt att se att modellflygaren kan belastas för detta om det händer en olycka.

    Visst ska flygvapnet öva och visst händer det incidenter. Själv har jag haft ett par Viggen under mig vid högheden precis när jag svängde in på finalen vid landning med Segelflygplan. Det brakade till som tusan och sen var dom borta. Oavsett om dom såg mig eller ej var flygningen mycket olämplig.

    Jag tycker detta diskussion blir mycket hypotetisk men visar hur viktigt det är med kommunikation och information. Exempelvis om man vill flyga högt kan man meddela flygtrafikledningen om det.
    Nej, man kan ju inte det eftersom det är olagligt att flyga över 120 m AGL...

  14. #214
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Bra svar från er... Såklart flyger vi inte 30m över bebyggelse, flygfält, områden med mycket fågel eller tex modellflygfält som vi vet om... Problemet är ju alla ni som flyger FPV/e.d. överallt där ni inte ska vara och hävdar att vi ska flytta på oss. Alla seriösa klubbar har vad jag vet bra samarbete med de fält/torn i närheten och info utbyts mellan oss och dem, inga problem... Men men, som någon redan sagt: ingen idé att fortsätta denna tråd med pajkastning
    Senast redigerat av marell01 den 2015-08-29 klockan 16:23.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  15. #215
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Modellflygfält? RCFF förespråkar modellflygning överallt, så en större modell kan faktiskt dyka upp vart som helst. På åker, strand, öppenglänta........
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #216
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo, men vem bär då ansvaret? Jag eller du?
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #217
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det jag menar är att bara för att du är med i rcff och de förespråkar flygning över allt så fråntar det väl inte ansvaret från dig från modellflygare? RCFF gör ju klart att medlemmarna kan värdera om en plats är lämplig att flyga på, men bara för det så är ju inte varje plats i hela Sverige lämpligt???
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  18. #218
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En lugn glänta kan vara en lämplig plats tills någon kommer fläktandes i 500 förbi på låg höjd och om det sedan var lämpligt eller ej vet man tyvärr först efteråt, eller hur?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #219
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu är Skåne ganska förskonat från militär övningar, men när de väl kommer blir det ett störningsmoment till skåningens dagliga rutiner som plötsligt kanske överraskas. Kanske flyger drake, hängglider, modellflyger, fallskärm, listan kan göras lång.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #220

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Bra svar från er... Såklart flyger vi inte 30m över bebyggelse, flygfält, områden med mycket fågel eller tex modellflygfält som vi vet om... Problemet är ju alla ni som flyger FPV/e.d. överallt där ni inte ska vara och hävdar att vi ska flytta på oss. Alla seriösa klubbar har vad jag vet bra samarbete med de fält/torn i närheten och info utbyts mellan oss och dem, inga problem... Men men, som någon redan sagt: ingen idé att fortsätta denna tråd med pajkastning
    Var vi inte ska vara... jösses, jag flyger FPV och bryter inte mot några lagar även utanför modellflygfält. Är det någon här som tycker att ni ska flytta på er? Jag måste ha missat det, klart ni måste få öva. Vad den juridiska följden blir vid en kollision med ett lågt flygande stridsflygplan är dessutom långt ifrån självklar.

    Någonting att beakta är även vad sannolikheten är att någonting dylikt händer. Risken för kollision med FPV-modeller långt utanför områden med bebyggelse torde vara extremt liten, i stort sett försumbar. Ska stridsflyg i fredstid öva? Ja definitivt, så mycket vi har råd med, våra piloter bör ständigt öva och bli bättre. Ska flygning ske på lågan över områden med bebyggelse? Nej, det bör enligt mig undvikas så långt det är möjligt. Detta är något som jag vet att man också undviker (precis som du skriver).
    Senast redigerat av Boopidoo den 2015-08-29 klockan 20:31.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •