Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mitt första bygge!

  1. #1

    Standard Mitt första bygge!

    Hejhej. Upptäckte denna roliga hobby förra året. För någon månad sedan tog jag beslutet att bygga mig en egen och slutsatsen där kan nog kortfattat vara; lika roligt att bygga som att flyga! Hursom haver. Den allra första jag skapade var alltså en 250. Ett ganska generiskt paket.

    Flight Controller: CC3D
    Motor: DYS MT1806 2300kv
    ESC: DYS Sk10A
    Propellrar: Gemfan 5x3
    Batteri: 1500mAh, 3S.
    Å så såklart massa kabel, buntband, lödningsgrejer m.m.

    Första bygget blev såhär:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	forstabygge.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	52346

    Långhelg nu, så valde att göra en ombyggnad. Främst för att få bort den stora PDB på den, men la även till en buzzer utifall man skulle tappa bort den. Samt någon slags sökare med handkontroll, utifall batteriet ramlar ut!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nybygge.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	107,9 KB 
Id:	52345

    Sitter redan nu och filar på nästa ombyggnad, när det än blir. Kanske vid midsommar? Om alla delar fortfarande är intakta så blir det nog till att förkorta motorkablarna lite till, lägga till lite ljusslingor och göra en fin röd färg som sitter fast. Men innan dess så ska jag få bort skakningarna. Leker runt med PID-värdet men får inte det lika bra som innan ombyggnaden. Den är superenkel att styra numera, men som sagt är det dessa skakningar.

    Ni som kör quadcopters, är det i princip omöjligt att se att eran skakar

  2. #2

    Standard

    Skakningar kan bero både på för höga PID och obalans i propellrar eller motorer.
    Sitter din FC med "gyro kuddar" eller stumt mot ramen?
    / Jonas

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Skakningar kan bero både på för höga PID och obalans i propellrar eller motorer.
    Sitter din FC med "gyro kuddar" eller stumt mot ramen?
    / Jonas
    De sitter stumt, dock så är översta skruvens huvud inte längst ner. Utan lite högre upp så att den kan röra sig.
    Kan det orsaka problem med skakningar, eller möjligtvis något annat?

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    FC bör sitta på något vibrationsdämpat av något slag, släv brukar jag köra ett eller två lager biltema dubbekhäftande sumtejp
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    FC bör sitta på något vibrationsdämpat av något slag, släv brukar jag köra ett eller två lager biltema dubbekhäftande sumtejp
    Kan det bli skakningar om man inte har något vibrationsdämpande?

    Edit: Hur som haver, så har jag nu bytt ut dessa grejer mot något lite mer skakdämpande.
    Detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...4mm_thick.html

    Edit: "Super strong glue". Njaeh, byter ut det mot några fästkuddar från etab istället.
    Senast redigerat av SamuelLindberg den 2015-05-16 klockan 13:24.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    FC bör sitta på något vibrationsdämpat av något slag, släv brukar jag köra ett eller två lager biltema dubbekhäftande sumtejp
    Charpu, Boris B och Ummagawd kör med fastmonterad fc. Samt det är rekommendationen när man frågar i cleanflight tråden.

    Har du skakningar så är det pids eller en dålig motor/esc som spökar.

  7. #7

    Standard

    Jag hittade problemet tillslut, spköande ESC tydligen. Hade dem inställda på 50hz men tydligen så skulle de köra på 400hz (rapid..). Så, ja. Nu fungerar den prima!

  8. #8

    Standard

    Gjort om min lite nu. Bytt ut mina zip ties som håller alla ESC, till eltejp och krympslang! Samt tryckt dit en voltage buzzer.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nr3.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	85,0 KB 
Id:	52825

    Har ni några tips på för att få den bättre och finare?

  9. #9

    Standard

    Fjärde versionen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	version4.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	53977

    Femte versionen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	version5.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	53978

    Allra senaste köpet är en väska!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	väska.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	53979

    Sugen på att testa med en mini CC3D. Samt ändra mina ESC till 12a. Men det är bara lite tankar som kanske inte blir verklighet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •