Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kan det här vara något?

  1. #1
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard Kan det här vara något?

    Jag tänkte fråga er som har kolla om detta verkar prisvärt för en nybörjare?

    http://www.blocket.se/halland/DJI_f5...4.htm?ca=9&w=3

    http://www.blocket.se/sodermanland/Q...2.htm?ca=9&w=3


    Någon av er kanske har saker för att plocka ihop ett liknande beggat paket?

    Tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Nä tyvärr är marknaden för sådana mellanstora maskiner nästan utdöd, det har gått väldigt fort. Folk försöker sälja dem ganska billigt för ingen vill ha dem nu när små 250mm-ram FPV racers är mycket vanligare, billigare, enklare Och framförallt bättre för nybörjare då de tål att krashas mycket bättre och är billiga att reparera.

    De mellanstora maskinerna 450/550 har inget direkt syfta i dagsläget, de är för små för att bära stora kameror i filmning och onödigt stora för att böra en gopro. Deras enda fördel är möjligtvis att de har betydligt längre flygtid än de små 250-maskinerna och en större ram som lämpar sig för lång räckvidds FPV t.ex med 1.2GHz videolänk. Men det är inte så många som bryr sig om det längre nu när de enklare 5.8GHz-FPV-systemen har blivit så bra.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  3. #3

    Standard

    Zallisen, allt har ju självklart med syftet att göra.
    Självklart är det många som köper 450 och 550 maskiner fortfarande, och säljer dem för att köpa liknande men bättre grejer, det är inte utdött som du påstår. Jag ska själv bygga en Aphid Q550 snart och håller på att bygga en Ironman 650, detta för att endast kunna få längre flygtid, men oxå även för att kunna bära en hyffsat bra gimbal då filminspelning är något jag tycker är ruskigt roligt. Visst, 250 quaddarna har blivit sjukt poppis, men som sagt, allt handlar om syftet. DJI inspire 1 och phantom 2 och 3 som du nu påstår är mer eller mindre utdöda är nog mer vid liv än mycket annat

    Så Peter, vad är du ute efter när du kikar på en maskin, vill du ha fart, skakig bild och riktigt skoj, eller är du mer ute efter att filma på semestern, utforska och få en riktigt stabil video när du flyger?
    Senast redigerat av Landin81 den 2015-05-18 klockan 10:11.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jo iofs en 450 med gimbal och gopro typ TBS Disco Pro är ju ett ok enklare filmningsalternativ. Men som nybörjarmaskin om man vill lära sig flyga är ju de små maskinerna ett billigare alternativ först.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast vill man börja med att flyga LOS så är ju 250-maskinerna rätt små - kanske lite enklare att se en 450-maskin och hur den ligger i luften ?
    Roger

  6. #6
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Hej och tack för alla svar!
    Jag vill ha en maskin som flyger läääänge =) och kan bära en lagom kamera (inte proffs)
    Tanken var att köpa en hyfsat stor maskin som inte kostar en förmögenhet för som nybörjare kommer man säkert att dra den i backen.

  7. #7

    Standard

    Håller med Roger där om en större modell, dock är det många som lär sig flyga med de små hubsan.
    Köper du en maskin för filmning så rekommenderar jag en med tex naza/Apm med GPS på då den står hyffsat still i luften av sig själv så att man kan koncentrera sig på filmningen mm, blir även mycket lättare att lära sig flyga med just GPS-mode, dock skall man inte förlita sig på GPSmode i all evighet, se till att lära dig flyga manuellt ifall du nu hamnar i en situation där du verkligen behöver det. Skall du montera en lite dyrare kamera så hade iaf jag valt en minst hexacopter, går en motor sönder brukar de resterande klara av att kompensera upp för den trasiga så att allt inte går i backen, även mer lyftkraft med fler motorer.

    Vad är "läääänge" i din värld? =)

  8. #8
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Ja så en hexa är inte fel alltså.
    Nja inte någon dyr kamera men typ gopro.
    Länge är väl uppåt 25-30min

    Vad är ett fyetech system?

  9. #9

    Standard

    Fyetech är väl ett märke, de har väl allt från ESC´s till FC´s.

    Vill du ha så lång flygtid så får man börja titta på högre spänning på batterier, mindre KV på motorerna och större propellrar.

  10. #10
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Aha ja ok då får det vänta lite med dom tiderna då.

  11. #11

    Standard

    Jag tänkte väl närmare så att en större maskin är ju oftast "trögare" där med lättare att lära sig på.

    Hade egentligen siktat in mig på en 550 hexa pga att det är lätt med delar plus att om en motor lägger av blir det inte katastrof utan där finns lyftkraft ändå.

    Jag bygger en 450 quad endast för att jag snubblade över en i rätt prisklass [emoji41]

    Men kommer mest troligt skaffa mig en 250 racer när jag fått kläm på flygandet.

  12. #12

    Standard

    Ja prisklassen spelar ju självklart stor roll, sen får man ju vad man betalar för, "buy cheap, pay twice" är ett talesätt man alltid ska ha i åtanke när det kommer till denna hobby. =)

  13. #13

    Standard

    Köp en Tarot 650 quad med uppfällbara ställ med lagom motorer och proppar och tillräckligt med batteri för att klara vikten och en liten GoPro i en nätt borstlös 3-axlig gimbal. Quad = lättare meka med och billigare. Stor för att den blir stabilare av vikten.

    TBS Disco är det bara en massa löda och pill med. Finns enklare ramar av samma spider-utförande utan allt extra. En sådan med 2-axlig gimbal med GoPro i nosen och 4000mAh-ackar och lagom motorsetup så flyger du säkert över 10 minuter med.

    Men lär dig flyga först... =) Då är DJI F450 med DJI-motorer + DJI-ESCs + nåt bra styrkort helt OK. Snabb om man vill. Lätt. Lättreparerad. Du får tag på reservdelar.

    En 250 är bara till för att FPV-busa med. Det blir häftiga snabba filmer, men inte vackra. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    jag hade tidigare 2 st dji f550 och flög den ena med 3s batteri och den andra med 4s batteri. maskinen med 3s batteri utan gimbal hade jag ca 25 minuters flygtid med 2 st zippy compact 5000 mah batteri ... den andra maskinen som flög med 4s batteri hade jag mr pro series 6200 och 5000 mah batteri med gimbal osv osv . hade 14 minuters flygtid med 5000 mah batteriet och ca 17 minuter med 6200 mah batteriet..

    och vill du filma lite med en gopro eller liknande så hade jag tagit f550n som du länkade längst upp . dels är dom sjukt lätta att flyga samt dom är stabilare än en f450 quad tycker jag. jag har haft en f450 quad också nämligen

  15. #15

    Standard

    Japp, har både en 450 och en 550 och hade absolut valt 550 om nu syftet är att filma.

  16. #16
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Låter bra då satsar jag på något 550 liknande.

    Tackar så mycket

  17. #17
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Ja nu är det gjort.
    Det blev en DJI F550 med Naza V2 och Hitec AURORA 9 + massor med delar.
    Spänningen är total.

  18. #18

    Standard

    Det tycker jag låter som ett bra köp. Den bör du klara dig med en stund.

  19. #19

    Standard

    Om du inte har någon erfarenhet alls av att flyga, så rekommenderar jag starkt att du införskaffar någon billig leksaksquad. Och lär dig flyga runt den i alla orienteringarna Det kommer spara en hel del pengar i slutändan.

    Alternativt kör något billigt 250 quad kit, och bygg ihop. Kommer ge en massa erfarenheter som är väldigt bra att ha.

    Exempelvis denna, billigt och bra att öva med. Se bara till att införskaffa bättre propellrar.

  20. #20
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Jag har en liten leksaks fpv. =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •