Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dynamradio och vandrande servon.

  1. #1

    Standard Dynamradio och vandrande servon.

    Hej!

    Min första post på detta forum! Jag skaffade för ett par år sedan en Dynam Hawk Sky som jag haft mycket roligt med, men radion och servona har börjat bete sig märkligt på sistone - vilket ledde till en krasch nyligen. Höjdrodret har börjat att då och då "vandra åt ena ändläget" (fullt utslag neråt). Detta då spaken står i neutralläge. Om man petar till spaken så far servot upp till neutral igen för att direkt därefter sakta dra sig ner till ändläget igen. Ibland upphör beteendet efter en stund.

    Jag kan nog utesluta servofel (typ kassa potar) då jag bytt plats på två servon på mottagaren och då ser samma beteende på sidrodret i stället. Bra batterier i sändaren och nyladdat i planet. Verkar inte heller vara relaterat till störningar från motorström då beteendet är likadant oavsett om jag varvar motorn eller låter den stå stilla.

    Alla delar är original, dvs. Dynam/Detrun, såväl sändare som mottagare (2.4 GHz) och servon. Jag misstänker att det inte är världens bästa prylar, men en billig och enkel start på en kul hobby.

    Någon som har några idéer? Jag kommer nog hursomhelst att skaffa mig en ny bättre radio+mottagare i närtid, men det skulle vara kul att förstå felet. Brukar sånt här hända, kan man avhjälpa det eller är det bara allmänt dålig "kinautrustning"? :-)

  2. #2

    Standard

    Eftersom du uteslutit servo fel på ett föredömligt sätt så gissar jag att felet ligger i sändaren, och att potentiometern för höjdroderspaken börjar bli dålig.
    Tyvärr brukar potentiometrarna inte vara av "standard typ" och lätta att byta, men eftersom din sändare inte kommer från något av dom större fabrikaten kan du ha tur och dom har använt mer "standard" komponenter.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Det låter rimligt - och tack för svaret! Jag skulle nog kunna öppna den och mäta med multimeter på pot:en. Det känns märkligt att ett sådant fel skulle komma och gå iofs, men det kan ju vara något glapp förstås.

    /Marcus

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Finns en del fina elektronikrengöringsmedel om du börjar få ärjning på en gammal typ av potentiometer tex. Värt ett försök.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det kan räcka att blåsa rent potarna med tryckluft om du har tillgång till det.

  6. #6

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej kolla kablarna, på styrspaken kan va nån som släppt. Hänt mig 2 gånger.

    Thomas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •