Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 99

Ämne: Miniquad racing i Malmötrakterna

  1. #1

    Standard Miniquad racing i Malmötrakterna

    Hej hej
    Nu har jag äntligen fått sträcka ut vingarna (propellrarna). Filmade lite av min senaste flygning med en mobius. Känner det börjar gå bra men fortfarande rätt långsamt och skulle behöva hjälp med pid-settings. Undrar också om det finns andra som flyger miniquad i malmö och var?

    https://www.youtube.com/watch?v=qZeQAeeorLw

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    PID tuning är inte komplicerat direkt.. Det är dock helt preferensen av piloten..

    Vad är det du känner du har problem med?

    Jag är i malmö ofta, men dock aldrig tagit med 250n

  3. #3

    Standard

    Vi är ett par i helsingborgs området. Dock så har vädret varit rätt uselt, så inte blivit särskilt mycket flygning.

  4. #4

    Standard

    @ Boar ang. PID är svårt att säga, vill ha väldigt rapp respons men liksom mjukare på nått vis Hade varit bra med en bärbar dator, så jag kunnat ändra lite och flyga direkt. Nu har jag bara kopierat från en blog, Oscar Liang.

    @ Xermalk PMa gärna om ni planerar nåt. Skulle vara sjukt roligt att flyga ihop med andra.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det ser ut som att maskinen gungar fram å tillbaka på pitchen men vet inte om det är för att du flyger i nåt konstigt flight mode eller att du har för låga PIDar å pitch. Borde vara ganska irriterande att flyga med den på det viset.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Flyger du i stabilized mode? Horizon eller angle?

  7. #7

    Standard

    Rate/acro, helt manuellt. Har försökt flyga med "hjälp" men känner mig bara motarbetad då
    Vad gäller pitch så är det precis så, jag tycker den är lite ryckig liksom, vill ha lite mjukare rörelser. Men är så många parametrar, vet inte riktigt var jag ska börja.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Dom är väldigt ryckiga i rate mode, om man har hög rate o expo.. Därav att dom kan flippa på under en 10dels sekud (om man inte har gemfan proppar för dom brytsa av ).

    Dock det du skall tita efter är högfrekventa vibrationer både i pitch och i roll. Om du har det tex när du hovrar, har du för hög P. Snabbba gaspådrag orsakar också högfrekventa vibrationer vid för hög P (kan också vara att man behöver lite TPA).

    Om du har lågfrekventa vibrationer när du slår av på gasen o dalar neråt är nog I för lågt ställt. Om du har lågfrekventa vibrationer vid gaspådrag o hover, är I för högt.

    Ju lägre du ställer P, ju mer svampig känns coptern. Dvs, den reagerar slöare på kommandon. Du kan ställa P hur lågt som helst, men den kommer bli oflygbar tillslut

    D dock är lite skummare, fast inte, den är lätt. D reglerar känslan av att coptern typ studsar tillbaks, som när du försöker skeva, och den låser inte fast sig riktigt, utan gungar tebax. Gör den det, är D för låg. Dock, vill du ha mjukare flygning, kan man gott dra ner D lite, så att den inte låser sig på sekunden i vinklarna. Den blir då lite mjukare typ.

    PID tuning är inte direkt en vetenskap, mer svart magi Nä, skämt åsido är det upp till pilotens känsla, och hur han/hon vill flyga.

    Min taktik är att utgå från default cleanflight pids, höja dom mkt, en i taget (pitch först, roll sen etc), tills coptern vibrerar, o sen sänka dom något, tills jag tycker den e skön o flyga. Sen göra samma sak med I, och sist D.

    Pitch kommer i de flesta fall ha högre värden än roll på minicopters. Detta pga att det är mer massa i den riktningen, pga kamera i fronten, sändare bak etc.

  9. #9

    Standard

    Mycket bra information! Tack Boar.
    Jag tror att jag behöver ta en dator med mig ut och flyga-skruva-flyga-skruva.... så jävla svårt att se effekterna annars. Men några grejer känner jag igen direkt. Tror tex att jag behöver sänka D både på pitch och roll. Sen behöver jag nog läsa på mer om rate och expo
    Flyger med GF5030 nu men funderar på att börja köpa 5040 framöver, kanske är dom lite styvare? Upplever ibland vid hårda svängar att quaden liksom "slirar" i luften, som om den tappar greppet. Kan det kanske vara att propellrarna helt enkelt viker sig?
    När det gäller pitch och roll rate, är det bara tt öka dom värdena om man vill att det ska gå fortare att rolla resp loopa?

  10. #10

    Standard

    Släng gemfan propparna, och skaffa hq 5040 eller 5045 istället. Vad kör du för motor/fartreglage och batteri?


    Får kanske ta och komma på besök någon gång, du verkar ha ett riktigt trevligt ställa att flyga på Tar dock rätt lång tid att köra från Helsingborg.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Japp, med tunna GF 5030 kan upplevelsen bli att den slirar lite. Dom är dock väldigt bra för nya piloter då dom är mer förlåtande för överkompensationer etc.

    Jag kör största delef HQ 5040, för att få lite längre flygtid (mina 5045 bullnose drar sjukt mkt mer ström).

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk
    Får kanske ta och komma på besök någon gång, du verkar ha ett riktigt trevligt ställa att flyga på Tar dock rätt lång tid att köra från Helsingborg.
    Närmare än att jag åker från göteborg iaf om han behöver lite hjälp

  12. #12

    Standard

    Bra info, du kanske skall tuna min copter? Har visserligen fått till den nu, men har alltid tyckt det varit besvärligt att få till det rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Dom är väldigt ryckiga i rate mode, om man har hög rate o expo.. Därav att dom kan flippa på under en 10dels sekud (om man inte har gemfan proppar för dom brytsa av ).

    Dock det du skall tita efter är högfrekventa vibrationer både i pitch och i roll. Om du har det tex när du hovrar, har du för hög P. Snabbba gaspådrag orsakar också högfrekventa vibrationer vid för hög P (kan också vara att man behöver lite TPA).

    Om du har lågfrekventa vibrationer när du slår av på gasen o dalar neråt är nog I för lågt ställt. Om du har lågfrekventa vibrationer vid gaspådrag o hover, är I för högt.

    Ju lägre du ställer P, ju mer svampig känns coptern. Dvs, den reagerar slöare på kommandon. Du kan ställa P hur lågt som helst, men den kommer bli oflygbar tillslut

    D dock är lite skummare, fast inte, den är lätt. D reglerar känslan av att coptern typ studsar tillbaks, som när du försöker skeva, och den låser inte fast sig riktigt, utan gungar tebax. Gör den det, är D för låg. Dock, vill du ha mjukare flygning, kan man gott dra ner D lite, så att den inte låser sig på sekunden i vinklarna. Den blir då lite mjukare typ.

    PID tuning är inte direkt en vetenskap, mer svart magi Nä, skämt åsido är det upp till pilotens känsla, och hur han/hon vill flyga.

    Min taktik är att utgå från default cleanflight pids, höja dom mkt, en i taget (pitch först, roll sen etc), tills coptern vibrerar, o sen sänka dom något, tills jag tycker den e skön o flyga. Sen göra samma sak med I, och sist D.

    Pitch kommer i de flesta fall ha högre värden än roll på minicopters. Detta pga att det är mer massa i den riktningen, pga kamera i fronten, sändare bak etc.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Bra info, du kanske skall tuna min copter? Har visserligen fått till den nu, men har alltid tyckt det varit besvärligt att få till det rätt.
    Tja, jag kunde också ha förklarat exakt hur det ligger till metematiskt, men det blir lite komplicerat

    Jag försöker få tyglat min jag med, håller på o byter PID controller hela tiden.. Dock kan jag lätt säga att pid controller 1 vinner än så länge. Inte om man leker i stabilized mode hela tiden, men helt klart om man gillar rate mode. Den är väldigt mr. roboto typ.. väldigt stel, men det vill dom flesta ha ju. Luxfloat är ett alternativ, men jag har inte fått den o funka tillförlitligt än. Det är ett annat sätt att tänka..

    Vagaboda, kör du Baseflight eller Cleanflight? Och om du kör cleanflight, kör du PID controller 0? Isf byt till 1, bättre yaw response, och mkt mer snappig precis som du vill ha den. Om det är en 250 så börja typ på P3-4 och låg I o jobba dig uppåt. Akta bara angle mode, jag bröt 2 proppar inomhus häromdan när jag provade. Den använder level tror jag det är som parameter, och den står på 9 tror jag orginal, skall stå på 2 som början (90 i cli, 20 isf) Min flippade 180 grader o satte en 5x4 prop rätt i huvet på mig.. Jag suckade åt mig själv o mumlade RTFM...

  14. #14

    Standard

    Boar, pid 0 existerar inte längre i cleanflight, ialf om man kör 1.9
    De plockade bort den gamla, då det började bli lite många.

    Pid1 är nu luxfloat. Som är svårare att få rätt, men flyger riktigt bra.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    What? Jag uppdaterade min igår, och jag hade 0,1,2,3,4,5 etc.

    Har dom random bytt ut dom? Det här måste undersökas..

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    h det är tokbeta.. Antalet buggar o crashrapporter är enorma såg jag nu

    1.8.1 e senaste stable. Phew..

    Så, om du inte tankar ner betaversionen, så fungerar det fortfarande som vanligt

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Boar, pid 0 existerar inte längre i cleanflight, ialf om man kör 1.9
    De plockade bort den gamla, då det började bli lite många.

    Pid1 är nu luxfloat. Som är svårare att få rätt, men flyger riktigt bra.
    Förresten. Hur ligger det till med Vortexen, Xermalk? Fått någon info om leveranstid?

  18. #18

    Standard

    Påminn mig inte
    För tillfället så håller de på att fixa saker i fabriken. Men sändningar skall återupptas på måndag.

    Sen vetefan när irc börjar skicka till Sverige. Rätt många länder som inte fått sin första sändning än.
    Medans några i usa har redan fått tracking nummer på sin andra Vortex leverans .

  19. #19

    Standard

    Jag hittade en i en holländsk butik. Nästan så att jag köpte. Timmen senare var den slut. Kanske lika bra det. Väntar och ser när barnsjukdomarna är över.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Tror det är en bra inställning

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •