Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 99

Ämne: Miniquad racing i Malmötrakterna

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Tror det är en bra inställning
    Det är iaf en billigare inställning.

  2. #22

    Standard

    Kör cleanflight. Ska kolla upp vilken PID controller, gissar standard. 250 är ingen inneleksak, om man inte bor jävligt stort Klippet är från föräldrarnas ställe i blekinge, där var riktigt kul att flyga, jag bor tyvärr mitt inne i malmö.
    Jag har en näve gf 5030 props som jag tänkte köra slut på, sen är det kanske dags att uppgradera. Jag snittar nog 2-4 brutna propellrar per flygning, så vill helst att de är billiga Om quaden blir känsligare med HQ 5040 så kan jag kanske kompensera med att dra ner PID värdena?

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Cleanflight 1.8 nåt, pid controller 1, se tilla tt level e på 2.0 i UI eller 20 i config, på P o I, 100 räcker på D, så slipper du mitt missöde.

    Börja på typ 4 på P för pitch/ roll, och jobba dig uppåt, 8-9 för yaw. Titta efter symptomen jag beskrev.

    Sen borde du ha en rätt snappy 250.

    Men ja, tyngre propellrar hjälper. Pid controller 1 har bättre yaw response tex än 0, men tyngre propellrar hjälper vid yaw response, det är mer massa som kan svänga runt coptern. Särskilt om man kör typ 1806 motorer som är rätt små.

  4. #24

    Standard

    Läser mycket på den här bloggen http://blog.oscarliang.net/naze32-on-mini-quad-fpv250/. Han skriver att den första inställningen man gör på en naze 32 är att ändra looptime, något ni pysslar med?

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Ja..

    Men det beror på vad du har för ESC.

    Försök matcha looptime till vad din ESC har för refreshrate. Det är inte direkt satt i sten, men vad jag upplevt samt sett skrivas är det en rekommendation.

    3500 = 286hz
    3000 = 333hz
    2500 = 400hz
    2000 = 500hz
    1500 = 600hz

    Så kika på dina ESC vad dom har för refreshrate, och välj en looptime för den raten. Det är iaf en bra början. Ju lägre looptime, ju fler beräkningar kan FCn göra. Se det lite som att öka frekvensen på din cpu på datorn. Dock är det så att din ESC har en refreshrate på 400hz, så kan den ändå inte reagera i 600mhz, så 400 (looptime 2500) är nog en bättre setting.

    En sak att tänka på är att looptime påverkar PID inställningarna. Den generella regeln är att lägre looptime ger högre pid inställningar. Jag körde länge på 3500 (vilket är cleanflight default) utan problem, när jag switchade till 2500 så fick jag tuna om

    En annan sak att tänka på är accelerator low-pass filtret. Du flyger ju enbart i rate mode, så där har det ingen betydelse. Men om du skulle switcha över till tex angle mode, så vill du ändra den parametern till 100. För att reducera noise på accelerator chippet. Dvs, vibrationer.. acc_lpf_factor = 100 är väl rätt rekommenderat standard. Du ser tom i GUI vad det gör för skillnad. Det får quadden att inte muppa runt så mkt för små vibrationer.

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Vi kanske borde dra igång en PID tuning tråd

  7. #27

    Standard

    Redan några stickys här
    Ja, en pid tråd är nog inte så dumt. Det är nog ett ämne som går att diskutera i oändlighet. Beställde en bluetooth modul, så kan jag tuna med mobilen. Kan ju vara fiffigt

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Det kan det helt klart, men funkar inte med alla revisioner av firmwares etc.

    Jag tunar via laptop, enkelt o släpa ut i skogen (även om den väger 4kg).

    Mitt råd är att bara tuna tills det är stabilt, o sen bara njut av upplevelsen. Ändra någon inställning efter lite tid, o se vad det har för effekt.

    I pid controller 1 är inte rates kopplade till pids, så du kan lätt öka rate på roll o pitch för tex flips o rolls utan att röra pidsen. I 0 är det retune varje gång

  9. #29

    Standard

    Ah, då ska jag börja med att ställa in rätt refresh rate och öka roll och pitch rate innan jag gör något annat alls egentligen
    bluetooth modulen är billigare än en bärbar dator, chansar på en sån tillsvidare.

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Bara njut av det, ändra små parametrar för att passa dig bara.

    Får se om jag har med mig 250 ner till malmö nån gång så får vi flyga lite

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Tja, jag kunde också ha förklarat exakt hur det ligger till metematiskt, men det blir lite komplicerat

    Jag försöker få tyglat min jag med, håller på o byter PID controller hela tiden.. Dock kan jag lätt säga att pid controller 1 vinner än så länge. Inte om man leker i stabilized mode hela tiden, men helt klart om man gillar rate mode. Den är väldigt mr. roboto typ.. väldigt stel, men det vill dom flesta ha ju. Luxfloat är ett alternativ, men jag har inte fått den o funka tillförlitligt än. Det är ett annat sätt att tänka..

    Vagaboda, kör du Baseflight eller Cleanflight? Och om du kör cleanflight, kör du PID controller 0? Isf byt till 1, bättre yaw response, och mkt mer snappig precis som du vill ha den. Om det är en 250 så börja typ på P3-4 och låg I o jobba dig uppåt. Akta bara angle mode, jag bröt 2 proppar inomhus häromdan när jag provade. Den använder level tror jag det är som parameter, och den står på 9 tror jag orginal, skall stå på 2 som början (90 i cli, 20 isf) Min flippade 180 grader o satte en 5x4 prop rätt i huvet på mig.. Jag suckade åt mig själv o mumlade RTFM...
    Nu vet jag vad du menar..... Somliga lär sig bara av misstag

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Skönt o se att jag inte är ensam

  13. #33

    Standard

    Helt missat denna tråden, bor i Helsingborg eller snarare Påarp lite utanför Helsingborg o jobbar i Lund.
    Hänger lätt på en planerad flyg dag eller så, behöver ox lära mig lite mer hur man ställer sina FC.
    Kör med min första quad TBS Disco med Naza, sen favo QAV250 race klar med CC3D.
    Funderat på om man ska ha Naze istället men väntar nog ett tag eller som jag såg fler här, skaffa en Vortex ))

  14. #34

    Standard

    Har själv tagit upp fpv racing och har full utrustning. Är SUPER sugen på att flyga runt om i malmö trakten t.o.m. Lund.
    Där går en tävling utanför Köpenhamn snart och sista anmälningsdagen är snart! http://www.modelflyvning.dk/forum/sh...ad.php?t=88992

    Någon som är sugen på att ta på äventyr?

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gå in på "FPV träff 2015" under meetings och boka upp en datum, så ses vi!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Gå in på "FPV träff 2015" under meetings och boka upp en datum, så ses vi!
    Du menar här? http://www.rcflyg.se/forum/forumdisp...ar-Kalendarium

    ny på denna sidan..

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag faktiskt: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...r%C3%A4ff-2015

    Vi är ett par som skall till Klagshamn idag vid 17 tiden, de gamla silosarna och kanske en tur ut till vattnet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38

    Standard

    Jag är mycket intresserad av att hänga på till klagshamn. Är det fortfarande aktuellt? Kan man få koordinater eller googlemaps länk

  19. #39

    Standard

    Hinner dessvärre inte själv idag. Ingen som känner ett halvt övergivet parkeringshus eller något annat roligt man kunde kört lite racing i?

  20. #40
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Måste du ha vindstilla för att flyga racing?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •