Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Linflyg - hur fan gör man?

  1. #1

    Standard Linflyg - hur fan gör man?

    Tack för tipsen om lämplig drivlina!
    Följde dem i någon mån - dock med lite tyngre motor och större propeller - man tager vad man haver.
    Så hade jag snöre i st. för vajer, ca 10 meter. Superkul!! Fint och långsamt gick det, kanon!
    Ett par varv. Sedan då jag steg uppåt upphörde liksom centrifugalkraften och planet slog rakt ned.
    Tejpade ihop och vinklade motorn ytterligare utåt, nu såg man verkligen att den inte satt rakt - men samma effekt igen.
    Går det att säga något om orsakerna till haverierna med dessa knapphändiga uppgifter?
    Kul är det iallafall! Jag fortsätter via trial - and- error och tar tacksamt emot alla tips!
    Erik

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Konstant sidoroder utåt!
    Normalt kör man i vänstervarv, så sidorodret ska ha (ganska mycket) högerriktning........
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Du säger att det gick långsamt. Det gick inte för långsamt då du steg så att modellen tappade lyftkraften och damp ner av den anledningen.

    Mats

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Häng med till Limfjordsstaevnet (Ålborg) till helgen så kan du säkert se hur de "stora" grabbarna gör ;-)
    Jag har plats ledig i bilen från Skåne på torsdag kväll.
    Jag har aldrig själv sett någon tävling eller ens flygning i F2A eller F2C så det ska bli intressant.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Kommer ihåg mina första stapplande försök med en SEMO Mini och Cox 0,8cc .....
    Gick till slut riktigt bra men det blev ju en del krascher. 11-12 år gammal var man nog...
    Tog ett tag innan man begrep sig på hur Coxen fungerade och skulle ställas in - men kul var det!
    Man hann bli ordentligt yr för man kunde ju inte sluta innan soppatanken var tom!
    Hade varit jäkligt roligt att prova på igen - med samma grejor!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vad är det för snören du använder? För ett linstyrt flygplan är det viktigt att använda tunna linor som inte bromsar för mycket. När flygplanet kommit upp i luften ska linorna gå nästan rakt mot flygplanet. Om de bildar en kraftig båge ut mot planet är de alleles för tjocka och bakåtsvepningen bidrar då till att flygplanet styr in mot mitten och tappar linspänning. För att kompensera linornas bakåtsvepning kan du flytta linledarna vid vingspetsen lite bakåt så får du bättre linspänning.
    Använd inte för mycket sidroder eller utåtriktning av motorn då detta bromsar mycket. 3-4 grader respektive 15-20 grader bör räcka.

  7. #7
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Linornas infästning i vingen påverkar också. Sätt infästningen längre bakåt så att hela planet pekar "ut ur" cirkel, så får du mera drag i linorna.

    Har alltid tyckt att det ser jäkligt konstigt ut när man står vid sidan om och tittar på när någon flyger. Planet gör bevisligen allt för för att komma ut ur den där jäkla cirkel rörelsen, helst vill man bara gå fram och klippa de jäkla linorna för att släppa planet fritt!
    Kör så det ryker!

  8. #8

    Standard

    tack för tips!
    Nu ska det nog gå bättre!
    Snöret bromsade ju ordentligt, kan jag använda Clasolssons "rostfri tråd 0,8 mm" eller är den förtjock?

  9. #9

    Standard

    Hej!

    Här finns ett stort utbud av linor att välja på

    http://3fhobbyservice.jetshop.se/lin...r-c-211-1.aspx

    Mvh
    Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •