Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Multiplex M-link i Taranis?

  1. #1

    Question Multiplex M-link i Taranis?

    Är det någon som har erfarenhet av att integrera en Multiplex sändarmodul i FrSKY 9XD Taranis?
    Undrar en som inte har någon 9XD men väntar på att 9XE "korvlådemodellen" ska komma ut på marknaden.
    /Leif
    /Leif

  2. #2

    Standard

    Om Multiplex modulen lyssnar på PPM är det väl mer eller mindre "plug n play".
    Antingen sätta modulen i ett JR skal och sätta den på modul platsen eller sätta den innanför skalet och ansluta till kortet för den externa modulen.
    Sen väljer du per modell minne om du ska använda ACCST eller Multiplex och eftersom du kan flytta alla spakar, knappar och rattar till vilken kanal / funktion du vill så kan du flytta om så mottagarna får kanalerna där dom ska vara.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Hej Leif,
    MPX HFMG3 ska passa i bakfacket och behöver PPM som signal. Testa och meddela mig, jag har funderat i dessa banor.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av silentglider Visa inlägg
    Hej Leif,
    MPX HFMG3 ska passa i bakfacket och behöver PPM som signal. Testa och meddela mig, jag har funderat i dessa banor.
    Hej Owe
    Återkommer med resultat, men gör ingenting förrän jag har X9E hemma på arbetsbänken. HFMG3 har en påbyggd antenn som jag helst vill slippa men om den passar direkt både mekaniskt och elektriskt kan det ändå vara ett alternativ.
    /Leif

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Hej Owe
    Återkommer med resultat, men gör ingenting förrän jag har X9E hemma på arbetsbänken. HFMG3 har en påbyggd antenn som jag helst vill slippa men om den passar direkt både mekaniskt och elektriskt kan det ändå vara ett alternativ.
    Jag har löst det genom att borra in en "pigtail" bredvid original antennen och sen ut genom ett hål i baksidan och ansluter till modulen.
    Så finns det bara kontakt på HFMG3 så går det att lösa.

    / Jonas

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag har löst det genom att borra in en "pigtail" bredvid original antennen och sen ut genom ett hål i baksidan och ansluter till modulen.
    Så finns det bara kontakt på HFMG3 så går det att lösa.
    / Jonas
    Vad hindrar att man använder samma antenn för både den interna och externa modulen? Så är det väl löst om man monterar en JR-modul externt?
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Nej, Taranis har ingen antennkontakt i modul facket.
    Och risken med att använda samma antenn för både int och ext modul är att du av misstag startar den ena eller andra modulen utan antenn med risk för skador på slutsteg.
    Ska du använda original antennen till extern modul måste du om kontaktera och dra ut kablar på baksidan ändå.
    Tanken fanns, men lösningen med två antenner blev enklare och mindre risk att göra fel.

    /Jonas

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    En annan lösning är att ta PPM-signalen från en FrSky-mottagare som har den typen av utsignal och mata in den i Multiplex-modulen. Då blir det en separat enhet som du kan ha stående på marken. Behöver förstås ett separat batteri och det blir ev. lite fördröjning, men beroende på vad du skall flyga kan det kanske vara ett alternativ. Du slipper modda sändaren i alla fall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •