Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Ändra ljudet på en 1-cylindrig bensinare?

  1. #21

    Standard

    Hm, gummiupphängning... var finns sånt? Jag har monterat motorn stumt med stands rakt in i torpedväggen och nog undrat hur alla grejer ska hålla ihop med vibrationerna. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du kollat vad Just Engine har att erbjuda i sin custom muffler-avdelning?
    http://www.justengines.co.uk/acatalo..._Comments.html
    fredrik

  3. #23

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej
    Enkel gummiupphängning kan man göra genom att bara borra större hål till bultarna i brandväggen och sen sätta gummislang på varje bult och gummibrickor på båda sidor så blir det liksom gummi mellan bultar och trä.

    Hej
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #24
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    Den som har allra störst sortiment med olika tillbehör till tex Zenoah och Desert Aircraft (DA) är www.toni-clark.com
    Där finns ljuddämpare i många olika utförande, många olika förgasar tillbehör mm, men som sagt så är de oftast anpassade till just Zenoah och DA. Men det är inte alltid ett problem då många motorer är kopior på just någon av dessa. Dessa produkter är av mycket hög kvalitet och har lång livslängd. Dämparna är tex tillverkade i tunn rostfri plåt som inte spricker som aluminium lätt gör. Så ladda hem PDF katalogen därifrån så har ni trevlig läsning ett bra tag.

    //
    Jonas

  5. #25

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Själv köpte jag två insatser från hobbyking och monterade i utblåset på ljuddämparna på min dle40cc boxer,tar ner ljudet bra,men även effekten! Doch så klarar jag mej bra med kraften som den levererar till min cessna
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej
    Enkel gummiupphängning kan man göra genom att bara borra större hål till bultarna i brandväggen och sen sätta gummislang på varje bult och gummibrickor på båda sidor så blir det liksom gummi mellan bultar och trä.
    Lyfter min egen gamla tråd... håller på med detta flyg och dess motor igen.
    Smart lösning på gummidämpning... och inte något som går av, men det kanske slits på annat sätt istället. Ska fundera på saken.

    Men vad gäller dämp så är det väl canister som hänger under som kanske är lämpligast på denna.
    Är det någon skillnad vilken man köper, bara den räcker till en 55cc bensinare? Har en DLE55.

    Kanske nån har nåt mer smarrigt, kanske finns nån i Sverige som säljer canistrar? Jag köpte motorn hos aiR/C Pro men den sidan funkar inte mer.

    Denna borde ju passa perfekt på min DLE55 som inte är en RA (Rear Exhaust, var nu A't kommer ifrån, Rear Avgas...)
    http://www.chiefaircraft.com/dle-55-canister.html

    Finns med front dump som den ovan. Men har även sett med utloppet i slutet på canistern. Vilket som nu är bättre...
    Nedan har ju en "stinger" på änden också. Låter tyst o fint:

    https://www.youtube.com/watch?v=yYhLHoOn4l0
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Svaret finns i Tyskland. Där har man under många år haft hårda krav på ljudnivå från förbränningsmotorer och därmed har det utvecklats effektiva dämpare som ger såväl lägre ljudnivå och ett "rundare" mer behagligt ljud än det vanliga knattret. Bland det bästa som finns att köpa är Zimmermans dämpare. Rekommenderas!

    Zimmerman

  8. #28

    Standard

    Åh, trevligt!
    http://zimmermannschalldaempfer.de/s...5-muffler.html
    Bara man sku veta vad man ska ha av allt det där... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Lyssna på JB, jag instämmer med han, häng upp motorn med exempelvis ToniClarks hydromount och balansera så får man bort en del av problemet. Ljuddämparen är givetvis första hand.
    Lars "Taygher" Westin flög en CAP för ett par år sen i Tranås. Det satt en Zenoah 62cc med Toni Clarks dämpare och hydromount i den, och det lät riktigt bra trots att det var en tvåtakts bensinmotor!
    Våga vägra Powerbox!

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Sätt fast motorn enligt denna princip som Fyhren sa: http://www.secraft.net/shop/step1.ph...20100430013318

    Välj en dämpare från antingen Zimmermann, MTW eller Krumscheid. 3 eller 4 kammar dämpare. Balansera ALLT som rör sig framför cylindern och montera en förgasartratt så är du i hamn.

    Ska man sen göra sig duktig vilket jag är på humör för ikväll så eftersom du tar upp att 4takt metanol låter bra så byt motor till 4takt bensin ELLER metanol så får man inte dessa problem. MEN att komma undan med 2takt OCH få det att låta "4takts gott ljud" har du nog världens jobb framför dig. Dock en bit på väg med ovan nämnda förslag.



    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Går det?
    Jag är ingen van bensinflygare, men har några kärror (nån 50cc, DLE55, DL100 och en heli). De låter HEMSKT! Ska det vara någon speciell sorts dämp eller något för att få annat ljud?

    Tex en el-heli låter bra, en metanol inte så bra, en bensin låter för j-----t!!!

    Flygen... 4-takt metanol låter fint.. el låter inget märkvärdigt ett endaste dugg och bensin 1-cylinders låter vidrigt.

    Vad göra?

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Beställde just nu en
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sds_2020-m_z_5_1.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	10,7 KB 
Id:	58660
    bara för att testa om det funkar.

  12. #32

    Standard

    En sån där läste jag om nånstans förut, den tog bort mer effekt än den sänkte ljudet eller nåt sånt. Eller om det var att den bara ändrade ljudet. Minns inte. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    [QUOTE=AlveH;409309]Beställde just nu en
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sds_2020-m_z_5_1.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	10,7 KB 
Id:	58660
    bara för att testa om det funkar.[/QUOTE

    Jag har dessa insatser till min Dle 40cc boxer,tar ner ljudet rätt ok,men även kraften rejält!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •