Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: MBS Viggen

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard MBS Viggen

    Har köpt en halvbyggd MBS Viggen och har lite frågor till Er som har byggt och flugit den. Jag har byggt 2 st MBS Draken och när jag flugit har jag konstaterat att sidorodret inte är nödvändigt. Kärran girrollkopplar kraftigt vid sidroderutslag och så gjorde fullskala-Draken också. Hur är det med Viggen? Behöver man sidorodret? Ganska bökigt att få till och om servot blir felaktigt måste man ta till kniven. Vilken fläkt/motor/ använder Ni? Hur många celler och storlek? Var placerar Ni batterier mottagare ubec mm? Har någon lagt batterier i cockpit och hur går det med tyngdpunkten?
    Har läst ett par superba byggtrådar men inte så mycket om flygning och prestanda.
    Tacksam för råd Uno.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Har en 1/10 viggen med en kollibri T35 och har aldrig ens petat på sidrodret i luften, använder det vid start men har inte haft anledning att använda det under flygning.

    MVH K-Å
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viggen T35.jpg 
Visningar:	303 
Storlek:	167,4 KB 
Id:	52520  
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  3. #3

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej Uno håller med K-Å, jag har en Viggen 1/10 och ett EDF självbygge i skala ca 1:14, 1/10 flygs utan sidoroder numera då det inte alls behövs under flygning utan i så fall endast vid start o landning. Den mindre EDF:en har heller inget sidoroder.
    Vilken setup man skall välja vet jag inte men Viggen behöver kraftiga rejäla grejor för att den skall vara rolig att flyga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •