Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: Frsta trbygge, frberedelser

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard Frsta trbygge, frberedelser

Tjosan i skutan! Farligt att shoppa...

Jag har en ARF balsakrra som jag skulle reparera lite kosmetiskt p en vingspets (efter att den blste ner frn ett bord ), d blev det att man kpte lite film, och ett litet strykjrn. Nr man nd shoppade s blev det att man spontanshoppade ett laserskuret kitt fr att pilla med i sommar.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=37287

Jag har film, lim(CA), knivar, smfilar, mini-rubank, strykjrn och varmluftpistol.

Behver byggbord/underlag, nlar och sandpapper.

Behver inte brja med finaste kickass sakerna, frmst att det skall ta sig igenom detta bygget s behver inte Ivve eller Sweeper style kvalitet som lever genom massa byggen innan jag vet ifall det r nt som passar mig eller om jag r allergisk mot balsadamm. Mao, vill komma rimlig billigt undan med saker som duger fr ett eller p sin hjd ett handfull enkla byggen (fredrar att brja med enklare saker nr jag testar ngot nytt innan jag expanderar i deluxe grejerna, fr d har jag bttre pejl p vad det r jag behver/saknar).

Frgor:
    - Hrt att innertakplattor r ett bra underlag fr att bygga p, annars frslag p MDF/masonit eller vad?
    - En nve nlar, kanske kanyler r kostnadseffektivt? Var kper man det?
    - Smidiga klmmor, typ sm tvingar, var hittar man en nve till rimlig peng?
    - Sandpapper, vad fr grits r lmpliga till att behandla balsa, 3-4 olika grovlekar?
    - Underlag mellan byggbord och modell, vaxat papper eller gladpack. Vad tnka p dr?
    - vrigt, mer jag skall infrskaffa innan 1a balsabygge?

Skall plugga youtube om hur man bygger enklare pinnabyggen med slipriktning, stryka film med mera. Andra tips jag skall plugga?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

Standard

Halloj Fluff p byggfirmor finns det en skiva som kallas Tretex.
    Den gr fint att ha som byggskiva mosa in byggnlar i...

Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Bsta nlarna har modellflygbutiker.
    http://www.skanehobby.se/857-byggnalar-50st.html
    Klmmor finns bde p claesolsson och modellbutiker
    http://www.mbs-rcmodels.se/verktyg/5-pack-plastklammor/
    Balsa r vldigt mjukt, jag har 200-600 papper.
    mellan mitt asfaboard (byggbrda) och modellen har jag gladpack.
    Asfaboard fr det blev ver nr jag byggde.
    fredrik

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Tips till fiberplattan ("Tretex'en"):
    Mla ytan med (vit) billig vggfrg, s hller ytan liiiiite lngre!
    Retroholic!

Standard

Jag kpte efter tips billiga anslagstavlor frn Ikea och det r nog den bsta byggbrda jag gt. Behver man strre fr man stta ihop flera. Jag tror det var den hr http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20267220/ Ramen fr man operera bort vilket r rtt ltt.

Ngot som r ganska viktigt r att se till s att byggbrdan r helt plan.

/Mats

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Tack fr tipsen

Anslagstavlan frn IKEA ser ut att ha extremt bra pris/prestanda dr.

Klmmorna med gummiband frn MBS var ju bde briljanta och billiga.

200-600 grit sandpapper, check.

Gladpack eller vaxpapper? Fr och nackdelar?

Ngot mer jag skall tnka p infr frsta bygget?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

En klmma som jag anvnder ganska ofta r den hr http://www.oskarcampingservice.se/fr...lamma-15cm-1p/ Jag brukar kpa den p Dollar Store men den finns vl lite hr och var. Den r billig och sljs i en frpackning med flera i. Kommer inte ihg hur mnga. Det r vl inte superkvalitet men ibland kan man behva ganska mnga klmmor samtidigt.

Ngot mer att tnka p r vl att ha lim av olika sorter. Du behver inte kpa speciellt balsalim utan Casco trlim fr utomhusbruk fungerar utmrkt. Ska du limma balsa mot balsa behvs inget annat. Nr man ska limma Plywood dr det krvs lite styrka brukar jag anvnda epoxy. Lngre hrdningstid betyder starkare limfog d limmet hinner trnga in i tret bttre. Motorspant och landstllsinfstningar r typiska stllen fr 24 h epoxy. Men ofta duger 5 minuters epoxy. CA-lim (superlim) r bra nr man snabbt behver fsta tv delar i konstruktion. Jag tror dock att de som bygger mycket brukar minimera anvndningen av CA-lim d det avger ganska starka ngor plus att det kan vara ganska sprtt. Har man byggt rtt brukar det dock inte vara limfogarna som ger upp frst.

Trots vad jag sagt om superlim kan jag tnka mig att modellen du kpt med, frmodar jag, perfekta laserskurna skarvar r nog en droppe CA i varje fog ett vldigt snabbt stt att bygga p och styrkan torde bli tillfredsstllande. Frdelen r att du kan montera delarna frst och droppa dit limmet sedan.

Jag brukar lgga gladpack eller ngon annan plast p ritningen. Vaxpapper ser man vl inte igenom. Du bygger allts direkt p ritningen men det visste du skert.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-05-26 klockan 09:49.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Silikon-behandlat bakpltspapper p rulle fungerar utmrkt mellan ritningen och bygget. Inte ens CA-lim biter p det papperet...
    F r Treetex ett bra underlag men jag har den p en stomme av MDF.
    Sen limmar du balsa med vitlim - ev lite utsptt med vatten.
    Roger

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard Frsta trbygge, frberedelser

Fler klmmor som funkar bra:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skr...8/?artId=20823

Slipklossar gr jag av trlister p vilka jag limmar fast vanligt sandpapper med vanligt trlim.
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Slipklossarna som Jocke tipsar om r nstan oumbrliga - ven jag har ngra sdana av olika storlek.
    Smala, breda, korta lnga...
    Roger

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Var inne p B idag i annat rende och hittade/kpte en av dessa:
    Vir prudens non contra ventum mingit

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

ntligen hemma och kan hmta ut paket frn posten.

Kom en del gott och blandat denna veckan

Balasprojekt, en Guillows FW109 som kanske blir gummiband, kanske blir RC och en HK SunBird. Problemet med Sunbird r, det finns inga ritningar och delarna r inte mrkta, bara en jkligt vag halvdan beskrivning s det blir mycket onlinehjlp med att f ihop den, videos, bilder etc. Fr bli lite kreativ p den.

Ska bara fixa lite sandpapper och ett korkunderlgg idag s r blir det att kavla upp rmarna och lra sig blasa

Standard

Sger bara en sak, Monoject 412. Helt oumbrlig nr man vl har en. Vad det r? Det vet vl alla

/Mats

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Sger bara en sak, Monoject 412. Helt oumbrlig nr man vl har en. Vad det r? Det vet vl alla

/Mats
    Hanterar den tunn CA?

Standard

Nej d limmar man nog ihop den. Jag anvnder den till vanligt vitlim typ Casco trlim fr utomhusbruk vilket jag anvnder till 80% i mina byggen. Till det r den perfekt d man ska fra p lim p sm detaljer och kanter p balsaflak. Jag kpte den av en modellflyghandlare men den verkar frn brjan vara avsedd fr ngot inom tandvrden. Det str engngsspruta men jag har nog haft min i 10 r snart s en hel kartong med 50 behver man nog inte

/Mats

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •