Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: JePe Fast Foam L-39 Albatros

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Uppföljning, Pierre har filmat lite. Justerade just expon på dykroder så ni får leva med att den är lite twitchy upp och ner.

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  2. #22
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Haha underbart, förmodligen långsammaste jet jag har sett. Såg hur lätt, mjuk och fin ut som helst
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #23
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Imponerande hur starten gick.

    Just nu ligger min still. Fortsätter till hösten med dom sista detaljerna.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ja, det föll väl ut. Vågade nästan inte själv tro på att det skulle gå att starta på det viset. Men det går ju som synes bra.

    Helt klart ett recept som är överförbart på Aerotetris modeller....

    http://aerotetris.com/
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #25

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag köpte den ursprungligen komplett med 90mm fläkt för 6S, men efter en del funderande blir det en Kolibri T-25 i stället.

    Mors! Kan du inte posta lite bilder mm och berätta om hur du gör installationen av turbin mm?
    Är ruggigt sugen på liknande projekt men har dålig koll på detta.
    Hur mycket soppa har du ombord?
    Hur mycket flygtid får du?

    // Mats W

  6. #26
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Jag köpte den ursprungligen komplett med 90mm fläkt för 6S, men efter en del funderande blir det en Kolibri T-25 i stället.

    Mors! Kan du inte posta lite bilder mm och berätta om hur du gör installationen av turbin mm?
    Är ruggigt sugen på liknande projekt men har dålig koll på detta.
    Hur mycket soppa har du ombord?
    Hur mycket flygtid får du?

    // Mats W
    Hej Mats,
    Är det Henke du frågar ? Eller mig? eller båda?
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  7. #27

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Dig Pete, det är saxat fr ditt första inlägg.
    Henke får givetvis gärna fylla på.
    Ju mer info desto bättre :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #28
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Skal se till att fota lite, när jag börjar jobba på den igen. Just nu sitter min Kolibri i en Vortex 32, som än så länge inte har testats.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  9. #29

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ser fram emot det.
    // M
    Flygsmurfen

  10. #30
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Det där var hur ballt som helst! Man kanske skulle sätta en turbin i rumpan på någon lämplig modell. Ska precis montera en J-29 som är 140 cm lång. Lagom storlek??

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mantis Visa inlägg
    Det där var hur ballt som helst! Man kanske skulle sätta en turbin i rumpan på någon lämplig modell. Ska precis montera en J-29 som är 140 cm lång. Lagom storlek??
    Ja, du ser

    En T15 motsvarar en 8S EDF, flygs lämpligt med 650cc soppa(tanken vi använder råkar vara på 650cc/800cc). T25 motsvarar 10S EDF och flygs också med 650cc, medan T35 motsvarar 12S EDF och behöver lite mer soppa så stora tanken där.

    Vilken man väljer är lite smaksak, dock är det som du ser i min film helt plötsligt rätt ballt om man får ner vikten vilket man får med Kolibri turbinen. Konkurrenterna hänger helt enkelt inte med eller om vi vänder på det konkurrenterna finns inte.

    Vill man flyga från gräsfält med landställ så hade jag nog sneglat på T25 och uppåt. Har själv flugit en Mig-15 på över 4kg 155cm spv med T25 och det gick utmärkt.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Dig Pete, det är saxat fr ditt första inlägg.
    Henke får givetvis gärna fylla på.
    Ju mer info desto bättre :-)

    // Mats W
    Kolla här i denna forumdel, jag har lagt upp ganska många olika byggen med Kolibri. Ju fler byggen det blir desto mer uppskattar jag en placering av motorn långt fram och med mitt egendesignade 40mm tryckrör. Går kallt och tappar ingen effekt med det, men man vinner mycket i vikt.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #33
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Tack för info! Blir genast väldigt trött på eldrift... Å andra sidan är min plånbok begränsad p.g.a. nya familjeförhållanden. Att lägga 20.000 på en motor är helt uteslutet.

    Om man kan handkasta modellen enkelt är det bästa lösningen. Har bara gräsfält att flyga på och jag använder ställ för att slippa gummirepsstart.

    Min J-35 får vara som den är med edf. J-29:an, när den dyker upp lär vara bra att ha turbin i men kanske den är lite svår att handkasta...

    Så frågan är vad som är bra att handkasta? Har en SK-60 obyggd på 150 cm längd och den, med lite modifiering, kunde kanske funka med en turbin bak.

    Du har inte en billig liten turbin att sälja? Kanske lite byten med obyggda modeller från Aerotetris? Har följande hemma:

    J-35, 200 cm längd.
    JA-37, ca 180 cm längd.
    JAS-39, ca 180 cm längd.
    Boeing 727, ca 210 cm längd.

    Ingen av ovan modell väger mer än 800 gram + klädsel.

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mantis Visa inlägg
    Tack för info! Blir genast väldigt trött på eldrift... Å andra sidan är min plånbok begränsad p.g.a. nya familjeförhållanden. Att lägga 20.000 på en motor är helt uteslutet.

    Om man kan handkasta modellen enkelt är det bästa lösningen. Har bara gräsfält att flyga på och jag använder ställ för att slippa gummirepsstart.

    Min J-35 får vara som den är med edf. J-29:an, när den dyker upp lär vara bra att ha turbin i men kanske den är lite svår att handkasta...

    Så frågan är vad som är bra att handkasta? Har en SK-60 obyggd på 150 cm längd och den, med lite modifiering, kunde kanske funka med en turbin bak.

    Du har inte en billig liten turbin att sälja? Kanske lite byten med obyggda modeller från Aerotetris? Har följande hemma:

    J-35, 200 cm längd.
    JA-37, ca 180 cm längd.
    JAS-39, ca 180 cm längd.
    Boeing 727, ca 210 cm längd.

    Ingen av ovan modell väger mer än 800 gram + klädsel.
    Kolla runt på olika siter för begagnade motorer. Det enda budgettips jag kan ge är att bygga modellen mera robust och satsa på Kingtech K45. Men det blir en helt annan sak än vad du såg i min video ovan.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  15. #35
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Ok, tack! Ska kolla...

  16. #36
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Har satt igång igen. Har ändrat mig mht finishen. Blir inte glasfiber överallt, men bara vingen, fenan, och höjdroder ytorna. (Som jag redan har glasat) Annars blir det som Henkes, obehandlat...;-)
    Bilder kommer.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  17. #37
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Har installerat bränsletank och hoppertank. Bränsletanken är en 500cc Cola PETflaska med filtklunk. Behövdes lite epoxilim för att den blev helt tät. Hoppertanken var ursprungligen avsett för konvertering av min Habu till turbin, men den får vänta :-)
    Just nu sitter Kolibrien i en Vortex 32, så när den är provflugen, flyttar Kolibrien arbetsplats!
    Var ligger tyngdpunkten på L-39´an???Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jepe l-39 001.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	54923Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jepe l-39 002.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	54924
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •