Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: JePe Fast Foam L-39 Albatros

  1. #1
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard JePe Fast Foam L-39 Albatros

    Köpte en L-39 Albatros från Jepe. Det är tre år sedan. Så den har bara legat och samlat damm.
    Nu när vädret här i vår varit ganska kallt och blåsigt, tog jag fram den...bara för att kolla på den lite gran, och plötslig var jag i full gång med att sätta ihop den.

    Frågan är, om det finns intresse för lite bilder m.m. från processen här på forumet?

    Jag köpte den ursprungligen komplett med 90mm fläkt för 6S, men efter en del funderande blir det en Kolibri T-25 i stället.

    Det ligger en del jobb i en skummodell, bl.a. måste den ha ett skikt glasfiber, iom att skummet är ganska mjukt.

    Har beställd servon m.m. och går nu och väntar på att de skal komma med posten från Kina.

    Här ett par bilder av modellen ihopsatt:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JePe l-39 Albatros 002.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	267,8 KB 
Id:	52545Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JePe l-39 Albatros 003.jpg 
Visningar:	325 
Storlek:	297,5 KB 
Id:	52546
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tänkte tvärt om jag. Smackade i 4st servon och inget mer. 1.7kg + soppa. Bör gå att handstarta relativt enkelt. Lite olika infallsvinklar på "samma" flygplan.

    Superhero

  3. #3
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Samma tanke hade jag också först. Men om man bara flyger den, som den kommer, blir den utsliten ganska snabbt, tror jag. Man kunde ju så klart testa och se hur många flygningar, den klarar av, innan den måste slängas?

    Å andra sidan är L-39´an så snygg, att det nästan är synd inte att lägga ner lite tid på en hållbar finish?

    Vad tycker ni på forumet?
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tja, är det EPO eller är det vanlig smulig frigolit? EPO'n räcker med lite blank tape på buken så håller den sig rätt OK om du handskas varsamt.

    Tror du får mer flyg-glädje av att ha den så lätt som bara möjligt.

    En annan fråga är hur styva vingar och roderytor är, om de behöver styvas för att dra lite mer G krafter är valet med glasning ganska enkelt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Vi pratar om EPO. Och vist går det, att ge den lite glasväv eller annan slityta på buken. Men en vit L-39 är väl ingenting man vill ha? Vingen är relativ styv med en pinne av någon sort som förstärkning, men börjar du att glasa vingen, kan du lika väl ge resten ett skikt?

    Min åsikt är ganska tydlig...eller?

    Flera åsikter.....vill vi ha!
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    EPO, skulle nog spraymåla med lämplig färg och sedan dra lite blank packtape på buken och kört
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    ..och här gick man och fröjdades, och trodde att man skulle hålla på ett tag med att göra finish på sin L-39. Jag har inga fler modeller kvar, som jag kan bygga!
    Men principen: "Man tar vad man har" älskar jag. Inga onödiga extra köp. (Utom servon) Bara limma ihop grejen. Släng i en motor och en tank och flyg! Då får jag väl se vilka färgar, jag hittar undangömd i min verkstad...och om dom är kompatibla med EPO´n?

    Tänk, att det var så enkelt!
    Senast redigerat av petera38 den 2015-05-26 klockan 17:38.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Ser att Du har en Hawker Hunter på bilden Henke. Är den klar och har Du flugit den?
    Med vänlig hälsning Uno.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Ser att Du har en Hawker Hunter på bilden Henke. Är den klar och har Du flugit den?
    Med vänlig hälsning Uno.
    Nästan klar, hämtade mitt 70cm rör igår. Kanske flygning i helgen.
    Superhero

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    ..och här gick man och fröjdades, och trodde att man skulle hålla på ett tag med att göra finish på sin L-39. Jag har inga fler modeller kvar, som jag kan bygga!
    Men principen: "Man tar vad man har" älskar jag. Inga onödiga extra köp. (Utom servon) Bara limma ihop grejen. Släng i en motor och en tank och flyg! Då får jag väl se vilka färgar, jag hittar undangömd i min verkstad...och om dom är kompatibla med EPO´n?

    Tänk, att det var så enkelt!
    Det behöver inte vara svårt. Men det blir två helt olika flygplan beroende på hur du går till väga. Antingen en slit och släng som du nämnde tidigare. Det är ju ingen hemlighet att EPO slits med tiden. Eller något som i det närmaste blir en helglaskärra om du är konstnär nog att glasa och få finish.

    Här har du feges L39 helglasad, flugen på min bakgård :-) En T20 Kolibri har inga problem att orka med den. Starkare motorerna är mer ett lyxproblem än en nödvändighet.

    Superhero

  11. #11

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Så enkelt var det inte!

    Eftersom jag gillar glasfiber & epoxy så tycker jag att du skall glasa din Albatros. Det blir ju en fin turbinkärra som förtjänar en snygg lackering. De ingjutna panelfogarna kanske försvinner men det skulle inte jag sörja över. T-25an orkar säkert med den extra vikten. EPO suger inte så mycket epoxy som faner av balsa eller abachi så du bör klara dig med 2 g/dm2 vikttillskott inkl. målning.

    Jag kommer att följa byggprocessen,
    Lars

    Läste just på http://www.jepejets.com/jepesite/fin...ing%20foam.htm
    att JePe avråder från epoxy på EPO(nytt för mig). Man skall tydligen använda en polyuretanlack för att glasa på EPO och EPP. Jag vet inte hur det är att jobba med PU-lack och 25g glasfiber men JePe skriver en hel del om det så glasa bör man!
    Senast redigerat av Lars 41an den 2015-05-27 klockan 07:30. Anledning: Ny kunskap

  12. #12
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Näh, ....tänkte det väl. Det skulle inte vara så enkelt.
    Börjar med dig Henke. Fin video av Feges L-39. Följde ju hans tråd, när det begav sig, och på videon ses det ju tydligen att en T-20 räcker mer än väl till, så med min T-25, då blir det kalas.
    Om man inte glasar den, blir den i princip liksom Tomahawks Viper, som piffas upp av dekaler. Men den slits ganska fort. Jag tänker inte installera ställ på min, men kasta den. Så den blir ganska lätt. Och PU-lack köpte jag samtidig som modellen, så jag tror jag glasar den, så får vi se, hur duktig jag är som konstnär???
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  13. #13
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    ...och som svar till Lars. Det var ursprungligen tänkt att använda JePe´s PU-lack, så det har jag redan. Modellen förtjänar en fin finish. Så vill det visa sig, om jag är tillräckligt skicklig på det område???? Mervikten spiller inte så stor en roll, det ser man på videon, som Henke la upp.
    Så tråden här blir mest en: "Hur man gör en bra finish på en EPO modell" !
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    "Hur man gör en bra finish på en EPO modell"
    Om du inte skall glasa utan bara måla finns lite guidelines här;
    http://www.ehow.com/how_8197214_paint-epo-foam.html
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #15
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Fluf,
    Tackar för länken. Tror jag följer JePe´s anvisningar. Låter som ett bra sätt, att göra det på, om man inte vill ha en modell, som ser ut som modell lera!
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hej Fluf,
    Tackar för länken. Tror jag följer JePe´s anvisningar. Låter som ett bra sätt, att göra det på, om man inte vill ha en modell, som ser ut som modell lera!
    Även modellera kan få bra finnish
    http://image.motortrend.com/f/wot/vi...y-model-02.jpg
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #17
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Otroligt vad man kan göra i ett mjukt material, innan någon snubblar och avsätter ett handavtryck i leran! Det var det jag tänkte på, när man nu har gripit tag i sin modell för 250 tionde gång och tryckt in sin tumme och pekfinger i skummet!
    Trots allt vill jag hellre ha en lite mer tålig modell, än t.ex min Tomahawk Viper, som var reparerat med glasfiber lite så där överallt.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fäll in förstärkningar vid kastgrepp och så innan du glasar, men inte för mycket så det blir tungt. Skum håller riktigt bra i sig självt för det mesta.

    Som vanligt fram med motorn så mycket det bara går. Körde just min T25 med 72cm långt rör. 2650gram dragkraft utan rör, 2650gram med rör.
    Superhero

  19. #19
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Det blir som i Feges L-39. Kolibrien i stjärten.

    Med drygt 2,5kg tryckkraft blir det det roligt att flyga den. Hjulbrunnarna fungerar perfekt som handgrepp för ett solidt grepp.
    Senast redigerat av petera38 den 2015-10-03 klockan 13:18.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Det blir som i Feges L-39. Kolibrien i stjärten.

    Med drygt 2,5kg tryckkraft blir det det roligt att flyga den. Hjulbrunnarna fungerar perfekt som handgrepp för ett solid grepp.
    Är man duktig på att kasta så funkar det säkert...
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •