Reklam

 
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Kontronik testar växlade större motorer

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Kontronik testar växlade större motorer

    Spännande med växellådor. Det ger alltid en fördel vad gäller prestandan, men ökar komplexitet och kostnad.

    Här har man valt att växla en förhållandevis liten motor och får snurr på en 28" propeller, precis lagomt till en 2.6m kärra.




    Men detta är inte nytt. 2005 hade Thunder power precis vevat igång på riktigt och man kunde nu få in rejält med batterier i modellerna. Innan dess använde man NimH batterier som vägde ungefär samma, men gav bara 4-6minuters flygtid. Nu tripplade man helt plötsligt flygtiderna med de nya li-po cellerna. Enda sättet att få till rejäla motorer var dock att använda flera mindre i kluster.

    Det vanligaste var en växellåda kallad inner demon med 1-4 motorer. Gott om mos även på en snudd på halvskala Ultimate.







    Det andra mycket mer komplexa systemet var att först använda planetväxel, sedan remreduktion. Enligt vad jag hört är än idag den mest kraftfulla RC helikoptern utrustad med Hacker C50XL medp lanetväxel innan vanliga reduktionen. Om det stämmer kan jag inte ta gift på, men att det slår en outrunner med samma vikt är jag säker på.








    För en modell i samma storlek som i Kontronik-videon så behövdes bara två st Hacker C50Xl motorer, men som sagt ett rätt komplext system som krävde lite mekande då och då för det skulle funka. Man gav helt enkelt upp och gick över till outrunners för de större modellerna. Betydligt lägre prestanda, men driftsäkert i alla fall.




    Så frågan är ju givetvis om Kontronik 10år senare kommer lyckas med något som inte funkade då... we'll see.
    Senast redigerat av henke2 den 2015-05-28 klockan 09:51.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •