Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 360-graders Pan 90-graders Tilt-gimbal?

  1. #1

    Standard 360-graders Pan 90-graders Tilt-gimbal?

    Vet någon om en sådan? De flesta klarar ca max 90 grader.
    Vill kunna vrida kameran 180 grader till vänster och lika mycket till höger.
    Samt kunna tilta kameran minst 90 grader. Nu tänker jag på servogimbal.
    Använder submicro nu, men de räcker ej till och det funkar inte mekaniskt
    så bra med mer.

    Men visst, borstlös funkar väl också, men ska vara liten. Ska sitta en FatShark 15 grams 600TVL på den, typ.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Inte 360 men ett 260 graders servo för pan, dock rätt dyrt:
    http://www.goodluckbuy.com/md260-260...ade-md180.html

    Går ju att sätta så den ger 80 grader åt ena hållet och 180 åt andra så du får sikt rakt bakåt.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    vad sägs om att utgå från ett seglarvinch servo till pan i alla fall?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    Peter Bengtssons avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    41
    Jobb
    Arbetsledare, Prefabmontör, Kranförare

    Standard

    Stegmotor

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Eller en lösning med två kugghjul som växlar upp rörelsen? Men det kanske blir för stort? Eller en HK "servo-stretsher" på ett 180°-servo.

  6. #6

    Standard

    Jag har några 360 servon och de går ju att styra hastigheten ganska enkelt med en Arduino. Du kan däremot inte bestämma att det skall rotera ett visst antal grader - då krävs det en "rotary encoder" som kan hålla reda på rotationen.

    När jag testade mina 2 servon sida vid sida visade det sig att de inte fungerade exakt likadant. Det ena servot kunde köras lite långsammare än det andra. Nu spelade det ingen roll i mitt fall då dessa var inköpta till en liten gimbal för Gopro.

    Detta är ett likadant, finns i Sverige om man vill handla där.

    http://www.electrokit.com/servo-360%25E2%25B0.46933
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Jag har 360-standardservon på en stor gimbal för helikopter, men de roterar ändlöst så man måste stoppa så man inte vrider av kablarna. =)

    Tänk er en kamera som ska hänga under ett flyg, jag vill kunna styra kameran med en vanlig RC-sändare och kunna titta runt horisonten och neråt, dvs täcka hela marken.

    Jag har en gimbal som man egentligen bara kan byta servon på, men det blir inte riktigt bra i tilt-läget, blir ej fullt 90 grader, tar i överallt och armarna funkar ej som det är nu.

    Skulle vart bra med submicros...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Det här är det bästa jag hittade: http://www.ebay.com/itm/GWS-S125-1T-...-/130741591505

    Det är mycket större än det du eftersökte men det har feedback och roterar tydligen ungefär 360 grader mellan 1-2ms i pulsbredd och tydligen upp till tre varv totalt arbetsområde om du kan få tillräckligt låg/hög pulsbredd. Det senare är nog svårt med en vanlig radiostyrning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •