Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: P-40 Warhawk LanXiang

  1. #1

    Standard P-40 Warhawk LanXiang

    Tjena. Jag har en warhawk som är gjord i foam.
    Det följde med ett lim till min modell som skulle vara till Monteringen. Stjärtpartiet ska limmas ihop med själva kroppen. Själv tycker jag att kontaktytorna är alldeles för små (bara 1cm runt om)
    Jag har limmat med deras lim och jag kan väl inte påstå att det är något imponerande. Påminner lite om kontaktlim som aldrig blir riktigt torrt.
    Min fråga är igentligen. Vad finns där för bra och hållfasta lim till foamplan.
    Och vad kan jag försöka förstärka kroppen med?
    Mvh Emil

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    UHU Por är en klassiker för foam, eller smältlim.

    Beroende på storleken så kan pandpetare, grillpinnar eller 1-2mm kolfiberstavar av olika längder som man sticker in i i foamen hjälper till med hållfasthet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UHU Por är som Fluf redan nämnt en klassiker och det klart bästa limmet för EPP/EPO. Endera kan man använda det som kontaktlim eller som "vanligt" lim - i det fallet lägger man på limmet och sätter ihop delarna direkt och låter dom torka nån timme. Vi brukar kalla det att våtlimma. UHU Por har för mig blivit en form av universallim och det ligger alltid en tub i flygarväskan - behöver jag det inte själv så finns det ofta nån annan på fältet som behöver limma...
    Roger

  4. #4

    Standard

    Själv kör jag i princip 5 min epoxy på allt. Är inte det något bra?

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Själv kör jag i princip 5 min epoxy på allt. Är inte det något bra?
    Smaksak;
    Epoxy blir rätt hårt, hårdare än materialet och är mer sprött än materialet du limmar. Men du blir klar rätt snabbt och svårt att göra service på.

    Samma med CA och aktivator. Väger mindre än epoxy men är ännu mer sprött. Även svårt att göra service på.

    UHU Por blir segt och kan med lite pill demonteras vid ev behov av service. Tar lite längre tid att bli flygklar.

    Smältlim går ofta att demontera med lite tålamod men det väger mer. Går snabbt att bygga med, men väger en hel del.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Smältlim går ofta att demontera med lite tålamod men det väger mer. Går snabbt att bygga med, men väger en hel del.
    Man ska enligt uppgift enkelt kunna lossa det med hjälp av sprit....
    Inte provat själv men sett detta på div filmer, t.ex:
    https://www.youtube.com/watch?v=dNNqSXgj6DE

    Men detta ska man nog vara försiktig med på foam-kärror, kolla först att foamen inte smälter av spriten...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Tack för alla svar. det lutade åt pur limmet. sen förstärkte jag kroppen med kolfiberstavar som jag köpte på skånehobby.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mms_20150629_231504.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	53108

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •