Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vågar man använda denna Futaba mottagare?

  1. #1

    Standard Vågar man använda denna Futaba mottagare?

    Har precis köpt en till vinge (en liten Bonsai från HK) som jag tänkte ha lite kul med Börjar dock få tunnt med mottagare och har enbart denna liggandes löst där hemma:

    http://www.mbs-rcmodels.se/mottagare...hss-6-kanaler/

    Jag vet att den är för mindre plan och liknande vilket Bonsaien bör räknas till men vågar man använda den för utomhusbruk? Kommer ju inte flyga Bonsaien speciellt långt bort så hur stor är risken att jag kommer tappa mottagningen med denna?

    Känns lite surt att behöva köpa en ny mottagare för 500:- bara för att kunna flyga min vinge......

  2. #2

    Standard

    Jag tror inte att du behöver vara orolig, Futabas parkmottagare kan inte vara lika dåliga som OrangeRXs parkmottagare, de verkar ramla i marken ganska exakt 300m bort för mig. 300m är långt bort med en liten vinge.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har försökt flyga bort bonzais större kompis teksumo (spänvidd 900mm i stället för 600mm) med en Futaba R6004FF, räckvidd på papper 100m, i verkligheten 160m. Teksumon var väldigt svår att se innan jag fick störning, det gick att komma ur räckvidd bara för att jag försökte ihärdigt. Jag gjorde det i motvind och den drev in i räckvidd innan den krashade. Din mottagare ska ha 1000ft = 304meter, och räckvidden är i verkligheten troligen lite mer.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Kanon, då kör jag på den.

    Tack för svar!

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Gör en ordentligt rangecheck efter installation, alltid nyttigt särskilt på nya modeller.

    Best case använder du mottagaren, worst case får du ev investera i en ny, men då blir det inte i onödan i alla fall
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Kör med den mottagaren i flera av mina mindre kärror och har inte haft några problem med räckvidd. Som sagt 300 m är långt.

  7. #7

    Standard

    Låter bra!

    Återigen, tack!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Låter bra!

    Återigen, tack!
    Kul, kör med den i en TechOne vinge och den funkar trots flera år av misshandel!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •