Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Börja med drönarbygge.

  1. #1

    Standard Börja med drönarbygge.

    Hej! Jag har helt fastnat för att bygga och flyga en egen drönare. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja, vad jag ska köpa osv.

    Jag har kollat på:
    ZMR250 Carbon Fiber ARF Combo EMAX MT2204 12A ESC CC3D http://www.banggood.com/QAV250-Carbo...-p-965217.html

    FlySky Upgraded 2.4G 9CH RC Helicopter Transmitter FS-TH9XB Mode 2 http://www.banggood.com/Wholesale-Fl...2-p-47904.html

    Och en Hubsan x4 för att lära mig flyga ordentligt så jag inte krashar min egenbyggda det första jag gör.

    Planerar på att koppla på ett FPV system senare när plånboken tillåter.

    Då är min frågor: Kommer detdär funka bra? Finns det bättre att köpa? Är plocka egna delar bättre för samma pris?

    Anledningen för att jag vill bygga en själv är att själva bygget intresserar mig mest.

    Tar emot alla tips jag kan få!

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tja, finns intresset skall det väl fungera, fast räkna med att något går i sönder under din flygkarriär, så köp in reservdelar till allt, gärna minst två koptrar och ta det stegvis därifrån. Utan kamera är det inte en drönare utan en multikopter. Lycka till
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Utan kamera är det inte en drönare utan en multikopter. Lycka till
    Utan autonom navigering och uppdragsplanering är det inte en drönare


    I övrigt ser det ut att vara ett trevligt startpaket, lite dyrt kanske men då slipper du fundera på om sakerna fungerar tillsammans eller ej jämfört med att köpa löst.

    Lycka till och välkommen i hobbyn!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Standard

    Samma kit finns att köpa på Ebay, går ofta mycket snabbare än via banggood att få hem grejerna. Beställde ett liknande kit på banggood för ett tag sedan, datum på restock blev hela tiden framflyttat så till slut gav jag upp, beställde på ebay och hade det hemma på en vecka. Resterande grejer från banggood som redan hade skickats tog ändå ca 3 veckor att få, så jag kan rekommendera ebay för kitet!

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tja, finns intresset skall det väl fungera, fast räkna med att något går i sönder under din flygkarriär, så köp in reservdelar till allt, gärna minst två koptrar och ta det stegvis därifrån. Utan kamera är det inte en drönare utan en multikopter. Lycka till
    Tackar!

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Utan autonom navigering och uppdragsplanering är det inte en drönare


    I övrigt ser det ut att vara ett trevligt startpaket, lite dyrt kanske men då slipper du fundera på om sakerna fungerar tillsammans eller ej jämfört med att köpa löst.

    Lycka till och välkommen i hobbyn!
    Jo, det var så jag tänkte också. Så detta blir det första bygget och det nästa blir lite mer ihopplock med bra grejjjer.

    Tackar!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Arfide Visa inlägg
    Samma kit finns att köpa på Ebay, går ofta mycket snabbare än via banggood att få hem grejerna. Beställde ett liknande kit på banggood för ett tag sedan, datum på restock blev hela tiden framflyttat så till slut gav jag upp, beställde på ebay och hade det hemma på en vecka. Resterande grejer från banggood som redan hade skickats tog ändå ca 3 veckor att få, så jag kan rekommendera ebay för kitet!
    Aah, ok! Ska ta och kika på det. Finns det en möjlighet att du kan länka?

  8. #8

    Standard

    Har försökt att pyssla ihop ett paket själv. Skulle vilja veta era tankar på det.
    Det är bara saker från banggood just nu, men ska kolla efter priser på andra sidor också.

    Frame
    H250 ZMR250 250mm Carbon Fiber Mini Quadcopter Multicopter Frame Kit - 291kr http://www.banggood.com/H250-ZMR250-...-p-933185.html

    Flight Controller
    OpenPilot CC3D Flight Controller Staight Pin STM32 32-bit Flexiport - 130kr http://www.banggood.com/OpenPilot-CC...-p-937044.html

    Motors
    DYS BE1806 2300KV Brushless Motor Black Edition - 85krx4 - 340kr http://www.banggood.com/DYS-BE1806-2...-p-946416.html

    ESC
    Emax Simonk Series 12A ESC - 75krx4 - 300kr http://www.banggood.com/Emax-Simonk-...-p-918126.html

    Props
    Gemfan 5x3 Inch Plastic 5030 Propeller CW/CCW For 240 250 Frame - 19krx3 - 57kr http://www.banggood.com/Gemfan-5x3-I...-p-937866.html

    PDB
    CC3D Flight Controller Mini Power Distribution Board PCB - 26kr http://www.banggood.com/CC3D-Flight-...-p-954655.html

    Totalt: 1144kr

    Vet inte riktigt vad jag ska kolla på för batteri, vet inte vilka som är bra. Behöver även laddare.
    Kontroller ska jag kolla vidare på.

    Vad tror ni om detta? Nått jag ska ändra?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Def artreglagen fungerar bra men de är lite av en fälla för nybörjare som tror att det är vanliga fartreglag med SimonK, för det är de inte. Oftast blir det strul om man försöker låta autosetupen av CC3D-kortet kalibrera dem som om de vore SimonK då de kommer gå in i config mode istället för att kalibreras om man inte är snabb nog. Men ja så länge man vet det är de ok.

    Notera att många(nästan alla) handlare skriver simonk om dessa men emax själva på texten på reglagen är bara "Simon series" det är INTE SimonK.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  10. #10
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ser bra ut! Men, jag skulle garanterat välja bort fartreglagen och köra på dys sn20a istället. Dom är mindre och pallar mer ström.. Perfekt när du går över till 4s sen Sen angående PDB skulle jag kolla på denna istället: quadrevo power osd.. Det är en osd som även fungerar som pdb.. Perfekt sen när du skaffar fpv-prylar då den visar volten på batteri, strömmen som dras, milliampere som dragits samt varnar när batteriet börjar bli lågt.

    Sen skulle jag köra med gemfan 5x4 istället för 5x3.

    Om du är på jakt efter en hubsan x4 så har jag en liggandes som du kan få köpa, skicka pm om du är intresserad!

  11. #11

    Standard

    Min erfarenhet av ebaykit är att det inte är värt. Köp på hobbyking. ZMR ram från ebay, afro esc, baby beast multistar, cc3d, power distribution board, radio. så Är du uppe i någon hundring över det där ebaykittet men du får bra grejer direkt istället för att ha ett helvete med att felsöka dåliga grejer. Betydligt lättare att beställa nya delar till från hobbyking också.
    Gör rätt från början

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Def artreglagen fungerar bra men de är lite av en fälla för nybörjare som tror att det är vanliga fartreglag med SimonK, för det är de inte. Oftast blir det strul om man försöker låta autosetupen av CC3D-kortet kalibrera dem som om de vore SimonK då de kommer gå in i config mode istället för att kalibreras om man inte är snabb nog. Men ja så länge man vet det är de ok.

    Notera att många(nästan alla) handlare skriver simonk om dessa men emax själva på texten på reglagen är bara "Simon series" det är INTE SimonK.
    Jo, jag läste att det var blheli på domdär. Tänkte att dom var billigare, kan ju inte ens skillnaden riktigt på SimonK och Blheli.
    Hur pass stor skillnad är det?

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Ser bra ut! Men, jag skulle garanterat välja bort fartreglagen och köra på dys sn20a istället. Dom är mindre och pallar mer ström.. Perfekt när du går över till 4s sen Sen angående PDB skulle jag kolla på denna istället: quadrevo power osd.. Det är en osd som även fungerar som pdb.. Perfekt sen när du skaffar fpv-prylar då den visar volten på batteri, strömmen som dras, milliampere som dragits samt varnar när batteriet börjar bli lågt.

    Sen skulle jag köra med gemfan 5x4 istället för 5x3.

    Om du är på jakt efter en hubsan x4 så har jag en liggandes som du kan få köpa, skicka pm om du är intresserad!
    Ok, bra idé! Slipper jag byta ESC sen. Men tror säkert dethär inte blir den enda quaden jag kommer bygga heller.

    Ahh! Va smidigt! Det måste jag kolla in! Då behöver man inte fixa det genom flight controllern alltså? Känns bra mycket lättare att ha det direkt i ögonen när man ska flyga FPV.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av maxlengdell Visa inlägg
    Min erfarenhet av ebaykit är att det inte är värt. Köp på hobbyking. ZMR ram från ebay, afro esc, baby beast multistar, cc3d, power distribution board, radio. så Är du uppe i någon hundring över det där ebaykittet men du får bra grejer direkt istället för att ha ett helvete med att felsöka dåliga grejer. Betydligt lättare att beställa nya delar till från hobbyking också.
    Gör rätt från början
    Ok.
    Tack för tips! Läst mycket om att Banggood är riktigt sega.
    Ska kolla in alla dom sakerna och uppdaterar handlingslistan idag.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Croach Visa inlägg
    Ok.
    Tack för tips! Läst mycket om att Banggood är riktigt sega.
    Ska kolla in alla dom sakerna och uppdaterar handlingslistan idag.
    Beställ från Autopartner i Eskilstuna i stället så får du rätt grejer och slipper vänta...
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  16. #16

    Standard

    Jag har ett halvfärdigt 250 bygge till salu inkl nya batterier. Se under köp och sälj.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Croach Visa inlägg
    Jo, jag läste att det var blheli på domdär. Tänkte att dom var billigare, kan ju inte ens skillnaden riktigt på SimonK och Blheli.
    Hur pass stor skillnad är det?
    Det är ingen direkt skillnad, de flyger bra och kalibreras lätt, bara så länge du håller i åtanke att aldrig hålla full gas mer än 2sec när du kalibrerar dem.

    Deras största nackdel är att de är struliga att flasha om så att man kan köra OneShot på dem så¨om det är nåt du har planerat kanske du ska titta efter något smidigare. Om du skulle få för dig att göra en hobbyking-order så finns där nog blue series 12A och 20A som funkar utmärkt i så fall.

    En annan fördel med att göra en hobbyking-order är att du löper betydligt mindre risk att få ett kasst CC3D då hobbyking är en officiell dealer som stödjer projektet(lite i alla fall) och inte säljer dåliga kinakloner som banggood.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  18. #18
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Och snåla inte med frakten från hobbyking, kör dhl express så får du hem grejjorna fort

  19. #19

    Standard

    Tack för alla schyssta svar! Får bra mycket bättre hjälp här än vad jag får på RCgroups forumet. :P

    Har övergått till att köpa från Hobbyking nu, känns pålitligare. Jag kollade även in autopartner men då dubblades nästan priset.

    Jag ska försöka göra ett så enkelt och billigt bygge som möjligt eftersom det är mitt första. Om nått går sönder så låter plånboken mig att köpa en ny del.
    Det kommer förhoppningsvis bli fler byggen i framtiden och då kan jag lyxa till det med både dyrare och mer speciella saker.

    Det jag har kollat in på nu är:

    Frame:
    H250 ZMR250 250mm Carbon Fiber - http://www.ebay.com/itm/H250-ZMR250-...item19f493ee45
    Pris: 206kr

    Flight Controller:
    Openpilot CC3D Flight Controller - http://hobbyking.com/hobbyking/store...uthorized.html
    Pris: 226kr

    Motors:
    DYS BE1806-13 Brushless Motor - http://hobbyking.com/hobbyking/store...300KV_24g.html
    Pris: 87kr x 4 = 348kr

    ESC:
    HobbyKing 12A BlueSeries - http://hobbyking.com/hobbyking/store...ontroller.html
    Pris: 75kr x 4 = 300kr

    PDB:
    http://www.autopartner.se/nyheter/pd...ternalsearch=1
    Pris: 39kr

    Props:
    Gemfan

    Totalt: 1119kr

    Ser allt okej ut för ett budgetbygge bara för att lära sig?

    Sen så måste jag kolla på batteri, laddare och kontroller.
    Kikat på lite batterier på hobbyking men svårt att veta vad man ska ha och vad som är bra.

    När det kommer till kontroller så ska jag dra på nånting i mellanprisklassen som varar ett tag och som jag kan använda till flera byggen, gärna med telimetri.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Tyvärr kommer nog inte blue series flashade med SimonK så du måste få hjälp av någon med utrustning att flasha dem eller ta nåt alternativ t.ex afro. Lustigt nog då blue series är nåt av det bästa att köra simonk på.
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •