Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Vadå ladda ur till max 80% Hur vet man det?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard Vadå ladda ur till max 80% Hur vet man det?

    Läser i trådarna här om hur viktigt det är att inte ladda ur sitt lipo för mkt. Siffror i Procent av kapacitet nämns, samt fördelning över cellerna.
    Jag brukar flyga tills motorn piper till och stänger av, gör jag fel då eller?
    Jag har ingen mätutrustning för att mäta hur spänningen är fördelad över cellerna eller hur många procent ström som är kvar. Jag laddar med den balansladdare som följde med planet, det lyser en grön lampa när laddningen är klar. Gör jag fel?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Fel o fel. Du kommer att slita ut ackarna i förtid.
    För att kunna avgöra hur mycket/lite som är kvar i acken måste man ha en laddare där man kan se hur mycket laddning man laddat tillbaks. Med hjälp av en timer kan man prova sej fram med olika flygtider för att få en ungefärlig uppfattning hur länge man kan flyga innan man överskridit gränsen. Man bör dessutom inte gå under ca 3,75V per cell (utan last).

    Sedan finn det mätutrustning att sätta i kärran som med telemetri kan skicka mätvärden på ström, cellspänning och i en del fall även uttagen kapacitet tillbaks till Tx där man kan ha larmnivåer satta. Eller en synthröst som läser upp värdena. Men detta är kanske att ta i lite....

    Med din enkla laddare är du tyvärr ganska blind. Men en enkel LiPo-testare skulle kunna hjälpa dej att åtminstånde kunna mäta cellspänningar efter landing. En timer kanske du inte har i din Tx, men kanske i telefonen. Använder dessa två enkla hjälpmedel kan du komma rätt nära. Skulle dock rekommendera att skaffa en bättre laddare.
    /A

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Men kopplar inte elektroniken i planet automatisk ifrån när den känner att kapaciteten i batteriet börjar minska?
    Detta borde väl hindra att det urladdas för mkt, eller?

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Oftast är gränsvärdena för lägsta spänning satta alldeles för lågt i reglagen.
    /A

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Okej, tack för svaren!

  6. #6

    Standard

    Köp en sånhär: https://www.youtube.com/watch?v=5mytnvQcVMs och sätt på balanseringsladden till batteriet, alarmet ställer du in på 3.6v så piper den när batteriet är nere på det.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    ...Man bör dessutom inte gå under ca 3,75V per cell (utan last)...
    /A
    Har man bara 20% kapacitet kvar när cellspänningen är 3,75 V obelastat?
    /Leif

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Har man bara 20% kapacitet kvar när cellspänningen är 3,75 V obelastat?
    Detta är en enkel fråga utan enkelt svar. Det beror rätt mycket på hur cellerna mår. Ny celler har väldigt brant spänningsfall på slutet av energin, ju mer sliten cell desto flackare urladdningskurva. Helt nya kinaceller Nanotech 45C 1050mAh hade 20% kapacitet vid 3,25V, gamla kinaceller 200 cykler Rhino 40C 1050mAh hade 20% (av kvarvarande 950mAh) kapacitet vid 3,80V. Så svaret är ungefär ja.
    fredrik

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Har man bara 20% kapacitet kvar när cellspänningen är 3,75 V obelastat?
    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Detta är en enkel fråga utan enkelt svar. Det beror rätt mycket på hur cellerna mår. Ny celler har väldigt brant spänningsfall på slutet av energin, ju mer sliten cell desto flackare urladdningskurva. Helt nya kinaceller Nanotech 45C 1050mAh hade 20% kapacitet vid 3,25V, gamla kinaceller 200 cykler Rhino 40C 1050mAh hade 20% (av kvarvarande 950mAh) kapacitet vid 3,80V. Så svaret är ungefär ja.
    Frågan är korrupt. Det är som att fråga vad flygplanet väger och be om svar i jämna centimetrar. Man mäter ett batteris kapacitet i milliampere inte i volt.

    Vill man inte mäta med telemetri så är en gammal tumregel att börja flyga korta turer, mät flygtiden och notera hur mycket du laddar tillbaka efter flygningen. Mäta spänning blir inte samma mellan olika ackar, olika fabrikat, olika temperaturer på batteriet eller när batteriet åldras.
    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    3.75V är bara ett ganska defensivt säkert värde, om man nu bara har en dum laddare och en voltmeter av ngn sort.
    Har man en timer och en bättre laddare kan man få en bättre uppfattning om hur mycket man tar ut.
    Har man telemetri och en ackumulerande strömmätare så vet man ännu noggrannare.

    Dvs. Att mäta är att veta. Om man dessutom mäter rätt parameter, så vet man rätt sak. Att mäta indirekta värden ger bara en ungefärlig indikation, men trots det bättre än att inte mäta alls.
    /A

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det går inte att sätta ett spänningstal som så ofta görs. Alla batterier är inte lika, olika tillverkning, olika C tal, olika storlekar och olika tillverkare gör att de är olika. Ett 10C har inte samma värden som ett 50C. Skulle man utgå från att alla behandlas lika så lär man inte kunna belasta ett 10C länge innan spänningen är alarmerande låg.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Om vi i det här fallet utgår från frågeställaren, kan vi enas om att 3.75V/cell är ett lagom värde att ha efter flygning.
    Nej, det är inte exakt och man vet inte exakt hur mycket ström man har kvar i batteriet, men det är absolut bättre än att flyga tills lågspännings skyddet i ESC slår till och stänger av motorn.
    Sen att man kan använda telemeri och /eller en laddare som talar om hur mycket den fyller på batteriet med är för frågeställaren överkurs.
    / Jonas

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nej, det är inte exakt och man vet inte exakt hur mycket ström man har kvar i batteriet, men det är absolut bättre än att flyga tills lågspännings skyddet i ESC slår till och stänger av motorn.
    / Jonas
    Varför skulle man inte kunna flyga tills lågspänningsskyddet går in? Jag gör uteslutande så.

    Men jag gör en sak som kanske andra inte gör. Jag köper prylar som kanske är lite bättre? Minst med de enklare parametrarna justerbara så som cellantal. Jag dimensionerar dessutom mot längre flygtider för att undvika värme. Värme tror jag är boven oftare än vad man tror. Idag skall det gå 1000km/h med billigast möjliga batterier. Klart man måste landa precis efter man startat om det skall hålla då :-)
    Superhero

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har nog aldrig varit med om att jag fått i mer än ungefär 80% när jag laddat mina batterier efter flygning.
    Fartreglaget talar alltid om när det är dags att landa.
    Kraften avtar rejält och motorn börjar pumpa - då är det dags att dra ner och gå in för landning. sen är det inte kraft kvar att taxa in. När jag kommer hem och stoppar batteriet i laddaren står det oftast runt 3,7 volt per cell.

    Det är annorlunda om jag har för stort batteri och ett plan där jag inte kör med trottel - typ seglare som förstås inte stänger av strömmen till radio-servo. Fast det brukat inte dra så mycket att det är någon fara i alla fall.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Varför skulle man inte kunna flyga tills lågspänningsskyddet går in? Jag gör uteslutande så.

    Men jag gör en sak som kanske andra inte gör. Jag köper prylar som kanske är lite bättre? Minst med de enklare parametrarna justerbara så som cellantal. Jag dimensionerar dessutom mot längre flygtider för att undvika värme. Värme tror jag är boven oftare än vad man tror. Idag skall det gå 1000km/h med billigast möjliga batterier. Klart man måste landa precis efter man startat om det skall hålla då :-)
    Skulle vara intressant att få veta hur mycket du kan ladda tillbaka om du flugit tills lågspänningsskyddet löst ut och vid vilken spänning ditt reglage bryter.
    /Leif

  16. #16
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Roffe o undertecknad flyger ju med glädje våra J-35 depronare. Vi har ställt flygtiden till 3 min 30 sek. eftersom vi gasar fullt nästan hela tiden. Nu kommer det intressanta: Jag har ett större antal "skräpackar" 1300 3 s Turnigy Nanotech som jag använt i tre år. Varenda gång jag landar så återstår mellan 09-14%. Mycket märkligt men jag försöker ladda upp dom så fort som möjligt. Jag får in mellan 98-99% varenda gång och kom då ihåg att ackarna är inne på sitt 3:e år. EDF sliter ju hårt. Samtidigt så har jag byggt en ny J-35 med en klubbkompis. Hans Hyperion 1:a klass ackar ser ut som tennisbollar efter bara ett tiotal laddningar.
    Hur förklarar man detta?

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har samma erfarenhet som mogge, bara man laddar sina ackar rimligt snabbt igen är det ingen större fara att dra ur tills reglaget säger ifrån. Min algoritm
    Ladda satan på morgonen ofta ackar 6 parallellt per laddare med två laddare.
    stick till fältet
    Flyg satan, ladda lite från 12 fritidsbatteri på 36Ah.
    stick hem
    Långsamadda till lagring alla ackar. Mät Ri och kassera de där en cell sticker. Det sista händer sällan utan krash.

    Det betyder att mina ackar sällan är urdragna mer än 2 timmar. De verkar hålla det (i alla fall upp till 200 cykler). Jag har enstaka mellandyra märken, men mest kinaaackar. De är ofta övermärkta och är sällan över 25C även om de är märkta 65C.
    fredrik

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Skulle vara intressant att få veta hur mycket du kan ladda tillbaka om du flugit tills lågspänningsskyddet löst ut och vid vilken spänning ditt reglage bryter.
    Hm, hur skall jag förklara så det inte låter motsägelsefullt mot vad jag nyss sa :-) Leva som man lär eller snarare förklara pedagogiskt i den mån det går. Jag sätter som sagt upp mina modeller så att jag aldrig får kortare än 10min flygtid. Ofta tröttnar jag innan batteriet vilket betyder att det blir två eller fler flygningar per laddning. Men på de modeller där jag tangerar 10min i setup-tid och kärran är kul att flyga, ex RareBear så laddar jag tillbaka exakt det som står på batteriet. Dock är jag mitt eget lågspänningsskydd i den modellen.

    Cellerna tål låg spänning ganska bra OM man inte dummar sig med kortare än 10min flygtid så dem blir varma och sen laddar dem varma igen. 3.0volt utan last och 2.6volt med last(per cell givetvis) fixar de flesta ackar som är väl balanserade. Problemet är att celler tillverkade där det inte är så noga glider isär och det är givetvis den sämsta man måste mäta på.

    Men slutar man flyga som någon sa ovan när kraften tar markant slut och ger tusan i att taxa hem så kommer ackarna inte dö av låg spänning.

    Förvara aldrig modellen med acken i, då är risken att man glömmer koppla ur kontakten = obra.
    Superhero

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hm, hur skall jag förklara så det inte låter motsägelsefullt mot vad jag nyss sa :-) Leva som man lär eller snarare förklara pedagogiskt i den mån det går. Jag sätter som sagt upp mina modeller så att jag aldrig får kortare än 10min flygtid. Ofta tröttnar jag innan batteriet vilket betyder att det blir två eller fler flygningar per laddning. Men på de modeller där jag tangerar 10min i setup-tid och kärran är kul att flyga, ex RareBear så laddar jag tillbaka exakt det som står på batteriet. Dock är jag mitt eget lågspänningsskydd i den modellen.

    Cellerna tål låg spänning ganska bra OM man inte dummar sig med kortare än 10min flygtid så dem blir varma och sen laddar dem varma igen. 3.0volt utan last och 2.6volt med last(per cell givetvis) fixar de flesta ackar som är väl balanserade. Problemet är att celler tillverkade där det inte är så noga glider isär och det är givetvis den sämsta man måste mäta på.

    Men slutar man flyga som någon sa ovan när kraften tar markant slut och ger tusan i att taxa hem så kommer ackarna inte dö av låg spänning.

    Förvara aldrig modellen med acken i, då är risken att man glömmer koppla ur kontakten = obra.
    Intressant!
    Jag flyger min Sebart Angel 50 på det "dumma" sättet med 7 minuters flygtid som ska utnyttja ungefär 80% av kapaciteten. Nu ska jag prova med en telemetrisk voltmeter som jag först ställer att larma vid 21,6 V (3,6 V/cell) och sedan kolla hur mycket jag utnyttjat. Därefter ska jag sänka varningsnivån i små steg och kolla efter varje tills jag får 80 % utnyttjande. Det borde då stämma bättre för varje enskild flygning även om jag gasat olika mycket. Eller?
    /Leif

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Intressant!
    Jag flyger min Sebart Angel 50 på det "dumma" sättet med 7 minuters flygtid som ska utnyttja ungefär 80% av kapaciteten. Nu ska jag prova med en telemetrisk voltmeter som jag först ställer att larma vid 21,6 V (3,6 V/cell) och sedan kolla hur mycket jag utnyttjat. Därefter ska jag sänka varningsnivån i små steg och kolla efter varje tills jag får 80 % utnyttjande. Det borde då stämma bättre för varje enskild flygning även om jag gasat olika mycket. Eller?
    Om du för varje batterityp testar fram en spänning så är det en hyfsat bra gräns att gå efter. Som sagt ovan så är jag inte rädd att förstöra batteriet, jag landar när det tar slut om jag inte tröttat tidigare. Men det kan ju finnas idé att spara lite kapacitet om man behöver göra om inflygningen eller så. Dimensionera mot teoretiska 20minuters flygtid så slipper man problem med soppatork, urdragna ackar och överhettade prylar.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •